3 tips om zelf perfecte productfoto’s te maken (deel 3)

3 tips om zelf perfecte productfoto’s te maken (deel 3)

In het eerste en tweede deel van deze artikelreeks toonden we je het belang van natuurlijke belichting en een juiste positionering van jouw producten . Heel veel camera’s bieden je tegenwoordig de optie om geautomatiseerde instellingen te gebruiken bij het trekken van je foto’s. Onze laatste tip is echter om dat niet te doen. Hieronder leggen we je uit waarom én hoe je de manuele instellingen van je camera gebruikt voor de perfecte productfoto’s te maken.

Tip 3: gebruik de manuele instellingen van je camera

Voor je aan de slag gaat met eender welke camera is het voor productfotografie cruciaal dat je gebruik maakt van een statief. Dit zorgt ervoor dat je stabiel foto’s kunt maken zonder zelfs de kleinste bewegingen. Zoals we eerder al vertelden is dit cruciaal om consequente foto’s te creëren voor een verzorgde webshop. Als je geen statief bij de hand hebt, kun je er altijd voor kiezen gewoon een stapel boeken te gebruiken. Dit geeft je uiteraard wel wat minder vrijheid met betrekking tot camerahoeken.

 

Gebruik indien mogelijk altijd de manuele instellingen van je camera. Dit klinkt lastig, maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Neem hier even echt de tijd voor en je zult zien dat het je gaat helpen om zowel binnen als buiten professioneel ogende foto’s te maken. Bovendien zal het je in staat stellen om je aan te passen aan elke verandering in de omgevingsfactoren. Laat je creativiteit de vrije loop en experimenteer eens met de verschillende instellingen. We geven je hieronder enkele aandachtspunten bij natuurlijk belichtte productfotografie aan de hand van de drie belangrijkste instellingen van jouw camera:

1. Het diafragma

Het diafragma bepaalt de hoeveelheid licht die op de sensor valt, wat op zijn beurt weer bepaalt hoeveel scherptediepte in een foto zit. Het verschil in de diafragmawaarde zorgt er dus voor dat een achtergrond volledig scherp of juist onscherp is. Om ervoor te zorgen dat elk details van je product scherp is, kies je het best voor een zo hoog mogelijke diafragmawaarde (f/getal). Speel eens met waardes tussen f/8 en f/14 en zie welke verschillende resultaten dit geeft.

2. De lichtgevoeligheid (ISO)

De ISO waarde geeft aan hoe snel de sensor reageert op het licht dat door de lens op de sensor valt. Hoe lager de waarde, hoe minder gevoelig de camera is voor licht en hoe hoger de kwaliteit van de afbeelding dus zal worden. Moet je echter fotograferen in een kamer met minder licht, dan is het van belang je ISO waarde hoger te zetten. Met deze toename van lichtgevoeligheid, loop je echter wel meer risico op ‘ruis’ in de foto, waardoor deze ‘pixeliger’ oogt. Als je perfecte natuurlijke belichting hebt in de ruimte, kun je een ISO van tussen de 300-500 aanhouden. Is het wat bewolkter? Begin dan wat hoger en schakel stapje voor stapje terug tot je de juiste ISO waarde hebt gevonden.

3. De sluitertijd

Waar we bij diafragma eerder spreken over de hoeveelheid licht, bepaalt de sluitertijd vooral hoe lang het licht op de sensor valt. Bij sluitertijd spreken we in waarden als 1000, 250 en 20, wat eigenlijk gelijk staat aan 1/1000 seconde, 1/250 seconde en 1/20 seconde. Hoe hoger het getal, hoe sneller de sluiter weer dicht gaat en hoe minder licht er dus op de sensor zal vallen. Een langere sluitertijd helpt de camera om meer licht op te vangen, wat resulteert in mooie scherpe foto’s. Je vergroot met een langere sluitertijd echter ook het risico op bewogen foto’s, omdat de camera langer stil moet blijven terwijl er licht op de sensor valt. Hier komt het belang van het statief dus weer naar voren.

Tips voor foto’s met je smartphone

Tegenwoordig gebruiken meer en meer mensen enkel nog een mobiele telefoon om foto’s te trekken. Uiteraard is de aanschaf van een digitale camera niet noodzakelijk. We raden dit enkel aan, omdat het je veel meer opties geeft en tegelijkertijd over het algemeen resulteert in foto’s van hogere kwaliteit. Wil je echter toch graag jouw productfoto’s met je smartphone trekken, dan geven we je hierbij graag kort enkele belangrijke tips:

  1. Zoom zo weinig mogelijk. Dit vermindert de kwaliteit van je foto aanzienlijk.
  2. Schaf een statief voor je smartphone aan. Zo voorkom je wazige foto’s en neem je foto’s altijd vanuit een stabiele, gelijke positie.
  3. Gebruik nooit de selfie camera. De kwaliteit daarvan is niet goed genoeg.
  4. Gebruik geen flash. Dit zorgt voor vervorming van de kleuren van je producten. Gebruik altijd zoveel mogelijk alleen natuurlijke belichting.
  5. Gebruik, net als bij gewone fotografie, altijd een witte achtergrond.
  6. Probeer zo weinig mogelijk te bewerken. Wil je wel bewerken? Gebruik dan een app als Lightroom CC. Omdat er een desktop koppeling aan deze app zit, kun je ook heel gemakkelijk op een groter scherm je bewerkingen uitvoeren en heb je beter zicht op de uiteindelijke kwaliteit van je afbeelding.

 

Het belangrijkste om te onthouden bij productfotografie: gebruik je creativiteit, geniet en verplaats je regelmatig in je klant. Hoe meer je oefent, hoe beter de kwaliteit van jouw foto’s zal zijn. Neem tijdens het maken van je eerste reeks foto’s zeker genoeg notities met betrekking tot de instellingen en positie die je hebt gebruikt. Zo kun je later duidelijk zien waarom bepaalde foto’s beter zijn uitgekomen dan andere. Probeer, waar mogelijk, zeker ook tijdens je fotoshoot de foto’s eens op een groter scherm te bekijken. Zo voorkom je dat je later een hele reeks opnieuw moet doen omdat je verkeerde scherpstelling of te harde schaduwen op het kleinere schermpje over het hoofd zag.