5 tips voor een hogere webshop SEO score

Webshop SEO score

5 tips voor een hogere webshop SEO score

Iedere webshop eigenaar wilt uiteraard dat zijn of haar webshop zo hoog mogelijk wordt weergegeven op Google. Dit kan je bereiken door bijvoorbeeld te adverteren op Google of door je producten op Google-shopping te adverteren. Echter zijn dit kortetermijnstrategieën die je snel een hogere plaats zullen opleveren in de zoekresultaten van Google. Jammer genoeg zal je snel weer zakken wanneer je stopt met adverteren. Het is dus een strategie die je op lange termijn veel geld zal kosten. Wil je liever investeren in een trage, maar stabiele langetermijnstrategie dan is SEO-optimalisatie ideaal voor jou.

Wat is SEO?

SEO of Search engine optimization is letterlijk ervoor zorgen dat je jouw site beter laat scoren op zoekmachines zoals Google. Zoekmachines hebben een zoekalgoritme dat ervoor zorgt dat wanneer je iets opzoekt je allemaal zoekresultaten krijgt die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht. Hoe meer overeenkomsten de zoekopdracht met de website heeft hoe hoger de website zal scoren. 

Opmerkelijk is dat bijna alle mensen die op een zoekmachine enkel naar de eerste zoekresultaten kijken. Maar een klein percentage van de zoekers doet de moeite om naar de volgende pagina van zoekresultaten door te klikken. Het is dus cruciaal voor een goede verkoop om op relevante zoekwoorden hoog te scoren.

De #1 webshop checklist

Hoe werkt het zoekalgoritme van Google?

Toen Google jaren geleden werd opgericht waren het zoekalgoritme heel eenvoudig. Je zocht op een zoekterm bijvoorbeeld ‘blauwe jas’ en alle sites waar deze term ook terugkwam werden getoond. Hoe vaker de term op de site werd aangehaald hoe hoger de site scoorde. 

Nu jaren later is Google verder geoptimaliseerd. Type je op Google ‘Blauwe jas’ dan zal Google sites tonen die goed scoren op de termen ‘blauw’, ‘jas’, ‘jassen’, ‘blauwe jas’, ‘jas blauw’, …. Google herkent dus zelf welke zoekopdrachten hetzelfde betekenen maar in andere woorden. Dit helpt jou als site-eigenaar om toch aangenaam leesbare teksten te schrijven zonder te veel te moeten nadenken over synoniemen van relevante zoektermen.

Onze 5 tips voor een goede SEO-optimalisatie

1. Bepaal je zoekwoorden

Zoekwoorden zijn woorden die jouw (potentiële) klanten opzoeken in zoekmachines. Als ze deze woorden zoeken zou je willen dat ze op jouw webshop terecht komen. Bijvoorbeeld jij verkoopt bloemboeketten in de regio van Antwerpen. Dan is een zoekwoord ‘bloemen Antwerpen’ voor jou een goed zoekwoord. Bepaal deze zoekwoorden als eerste stap van jouw SEO-strategie. 

De zoekwoorden vormen de structuur voor je verdere strategie. Je zult op basis van deze woorden teksten schrijven om jouw webshop inhoudelijk uit te breiden en interessanter te maken voor Google.

webshop SEO score

2. Structureer je content

Naast het kiezen van de juiste zoekwoorden en deze regelmatig te gebruiken in jouw teksten is het belangrijk om jouw teksten structureel de juiste opmaak te geven. Een titel geef je in als ‘header’ ook wel H1 of H2 genoemd afhankelijk van het programma dat je gebruikt. Op deze manier zal de tekst die je als titel of kopje ingeeft voor Google als belangrijker aanschouwd worden. Denk dus goed na over de titels over je hele webshop verspreid.

3. Kies de juiste plaats voor de SEO content

Je wilt nu waarschijnlijk teksten beginnen plaatsen over jouw hele website, maar pas hiermee op. Het laatste dat je wilt, is dat een potentiële klant jouw site op Google terugvind maar wanneer ze doorklikken naar de site zelf ze niet vinden wat ze zoeken. Hou jouw teksten dus ordelijk! 

Een ideale manier om veel teksten op jouw website te plaatsen, maar het overzicht voor klanten niet te laten verliezen is door een blog op jouw website te maken. Het is dé plaats om veel tekst te plaatsen en de klant de ruimte te geven om te zoeken wat ze nodig hebben. 

TIP: hou de hoeveelheid tekst op jouw homepagina beperkt. Klanten willen op een homepagina enkel de belangrijkste informatie vinden en duidelijk linkjes naar andere pagina’s waar ze eventueel aanvullende informatie kunnen lezen.

4. Maak van SEO-optimalisatie een routine

Heb je voor ogen om nu even de komende 2 weken veel tijd vrij te maken voor jou SEO-optimalisatie? Dan is dat zeker geen slecht idee want goed gestart is half gewonnen. Jammer genoeg is één keer om de paar maanden tijd maken niet de beste manier om hoog te (blijven) scoren op Google. Je kan beter elke week of om de twee weken een nieuw artikel plaatsen op jouw blog dan 5 artikels tegelijkertijd te publiceren. Het is een simpele truck die ervoor zorgt dat Google ziet dat er aan jouw site gewerkt wordt. Zo weten zij dat jouw site up-to-date blijft en hiervoor wordt je met een hogere plaats beloond.

Ontvang de #1 webshop checklist

5. Kies steeds voor leesbaarheid boven trefwoorden optimalisatie

Tot slot is er één fout die veel gemaakt worden. Website-eigenaars beginnen te hard te focussen op SEO-optimalisatie dat ze daardoor de leesbaarheid van teksten te niet doen. Het is zeer belangrijk om te weten dat Google de leesbaarheid van jouw teksten scoort. Gebruik je te lange zinnen of gebruik je te vaak dezelfde woorden dan wordt je afgestraft. Schrijf dus teksten die voor jouw klanten interessant zijn en probeer hierbij de zoektermen in de titels regelmatig te gebruiken.

Jouw webshop SEO score verhogen

Het is inderdaad niet vanzelfsprekend om zomaar je SEO score te verhogen, maar met een beetje oefening maak je al snel het verschil van 2 of meer plaatsen hoger in Google. Eén plaats hoger op de eerste pagina van de Google zoekresultaten kan je tot 20% meer webshop bezoekers opleveren. Het is zeker geen verloren tijd. Alvast veel succes met jouw SEO avontuur!

Luca Badts

Luca Badts

Luca is Customer Succes Manager bij KMO Shops en is gespecialiseerd in online marketing en ondernemen. In haar vrije tijd trekt ze graag de natuur in of kookt ze een italiaanse maaltijd voor haar vrienden.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
5/54 ratings
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2022]