6 tips voor bovenaan in Google te staan met je webshop (deel 2/2)

bovenaan in Google

6 tips voor bovenaan in Google te staan met je webshop (deel 2/2)

In het eerste deel van deze artikelreeks  heb je onder andere geleerd hoe nette URL’s en het snel vindbaar / indexeerbaar maken van jouw webshop kunnen bijdragen om bovenaan in Google te staan . Nu je webshop online staat en je de eerste pagina’s hebt gecreëerd, is het zaak de inhoud zo aan te passen dat jouw webshop als geheel een goed ‘web’ biedt aan de zogenoemde Googlebots. Door genoeg interne en externe links en heldere beschrijvingen met veel informatie, kun jij hier zelf een grote rol in spelen. Tips 4 t/m< 6 in dit tweede deel zullen je hierbij verder helpen.

Tip 4: vul je webshop met heldere en nuttige inhoud

Naast heldere URL’s en het gebruik van veel gebruikte ‘keywoorden’ in jouw productbeschrijvingen, is het vooral van belang dat je jouw webshop blijft vullen met interessante informatie die ervoor zorgt dat jouw bezoekers terug blijven komen. Hoe vaker jouw webshop bezocht wordt, hoe beter jouw resultaten binnen Google. Vooral titels en productbeschrijvingen lenen zich hier goed voor, omdat ze ook in de korte beschrijvingen op Google zelf getoond worden, zoals we in deel 1 hebben uitgelegd. Actuele, nuttige content houdt je webshop levendig en creëert continu vernieuwde die aantrekkelijk is voor Googlebots én bezoekers. Meer specifieke tips voor goede e-commerce productbeschrijvingen vind je in in dit artikel.

Tip 5: zorg voor zoveel mogelijk verwijzingen naar én binnen jouw webshop

Om bovenaan in Google te staan moet je zeker volgende regel hanteren. Hoe vaker andere pagina’s naar jouw webshop linken, hoe hoger jouw positie zal zijn in de zoekresultaten. Overweeg daarom zelf een blog te starten waarin je doorverwijst naar jouw webshop of verwijs regelmatig naar jouw producten op je verschillende sociale kanalen. In dit artikel leer je in 4 stappen hoe je sociale media het beste inzet voor het genereren van extra verkeer naar jouw webshop . Naast eigen promotie via andere kanalen, zorg je er het best ook voor dat je genoemd wordt op publieke fora of websites van partners. Verwijzingen binnen jouw webshop zijn minstens zo belangrijk. Door te zorgen voor een goede navigatie tussen de verschillende pagina’s van jouw winkel, zorg je ervoor dat zowel klanten als Googlebots hun weg goed kunnen vinden. Zo verhoog je bezichtigingen van alle verschillende pagina’s en verhoog je dus stap voor stap de vindbaarheid van alle producten die jij aanbiedt.

Tip 6: ken je klanten en weet waar ze naar zoeken

Door je goed te verdiepen in welke zoektermen (potentiële) klanten gebruiken wanneer ze op zoek gaan naar jouw producten, kun je de inhoud van jouw webshop hierop aanpassen. Optimaliseer jouw webshop om zowel klanten als zoekrobots te voorzien van interessante informatie. In jouw KMO Shops module kun je een specifieke Analytics tool inzetten om dit onderzoek voor jou te doen. De informatie die je hieruit haalt met betrekking tot zoekwoorden en zinnen die vaak door potentiële klanten worden ingetypt, kun je gebruiken bij het schrijven van jouw inhoud. Daarnaast kun je deze inzetten bij het opstarten van een Google Adwords campagne. Door jouw onderzoek vooraf zorg je ervoor dat je zeker de juiste doelgroep bereikt en de kans op meer verkeer naar je website én dus meer verkopen vergroot.

Hoe hoog is jouw positie in Google?

Om na te gaan hoe SEO-vriendelijk jouw webshop nou eigenlijk is én of het noodzakelijk is de tips uit dit artikel nog meer toe te passen, kun je eens checken hoe hoog jouw webshop staat in Google. Maar hoe doe je dit? Omdat Google jouw eerdere zoekopdrachten onthoudt, zul je altijd hoog in je eigen resultaten komen en dit is dan ook geen goede representatie van je eigenlijke succes. Kies daarom voor een andere browser dan Chrome, bijvoorbeeld Firefox of Internet Explorer en archiveer de ‘incognito modus’. Zorg dat je uitgelogd bent van je vaste Google account en je zult nu objectieve resultaten te zien krijgen.

Naast deze simpele methode om snel basisinformatie te krijgen over jouw succes en dat van je concurrenten, biedt Google ook een gratis methode om hele gespecificeerde, uitgebreide informatie te vergaren over jouw positie. Via Google Search Console krijg je inzicht in de zoekwoorden waarmee jouw webshop gevonden wordt; hoe vaak er naar jouw webshop is doorgelinkt én op welke positie jouw pagina’s zich bevinden in de resultatenlijst. Om goed in te spelen op de Googlebots, raden we het dus zeker aan om jouw domein eens door de Search Console te gooien.