7 tips voor een succesvolle fashion webshop

7 tips voor een succesvolle fashion webshop

Meer en meer mensen raken gewend aan het idee kleding te kopen zonder deze eerst te passen. De online fashion markt blijft groeien en kleding is wereldwijd nog altijd één van de meest online verkochte producten. Als kleinere ondernemer moet je opboksen tegen giganten als Zalando en Asos, maar maak je geen zorgen. Dit fashion webshop verhaal hoeft helemaal niet moeilijk te zijn!

 

Het uiterlijk en het gemak van jouw webshop zijn van cruciaal belang om er in de groeiende markt aan online kledingwinkels uit te springen. Jij kunt het verschil maken door een persoonlijke, creatieve en professionele uitstraling te creëren waarmee je precies die klanten bereikt die op zoek zijn naar net dat beetje extra. Met onderstaande tips heb je in no time een succesvolle fashion webshop online staan.

Tip 1: zorg voor goede productfoto’s

De uitstraling van jouw webshop is het eerste wat een bezoeker opvalt en dus ook kan afschrikken. Gebruik maken van goede, kwalitatieve foto’s maakt hierin hét verschil. Zorg voor stockfoto’s van hoge kwaliteit voor de algemene pagina’s op jouw webshop. Deze zijn heel eenvoudig te vinden via verschillende websites, waarvan enkele een specialisatie hebben in fashion fotografie

 

Op de productpagina’s is het echter van groot belang dat je werkt met foto’s die jouw product op een goede manier uitlichten. Je klanten zullen het product pas bij ontvangst in handen krijgen en het is dan ook jouw taak ze zo goed mogelijk te vertellen wat ze kunnen verwachten. Zorg daarom liefst voor zo’n 3-4 foto’s per product vanuit verschillende perspectieven, inclusief close-ups van het materiaal en het patroon. Als het mogelijk is, zorg je ook voor foto’s met een model, zodat je klanten nog beter kunnen inschatten hoe het fashion item hen zal staan.

Tip 2: zorg voor een opgeruimde winkel met duidelijke categorieën

Als een klant lang moet zoeken naar het juiste fashion item, is de kans erg groot dat ze jouw winkel zullen verlaten. Zorg er daarom voor dat je jouw producten indeelt in duidelijke categorieën en items die niet langer beschikbaar zijn, weghaalt. Hoe makkelijker bezoekers hun weg vinden in jouw webshop, hoe sneller ze tot een daadwerkelijke aankoop over zullen gaan.

Tip 3: voorzie jouw producten van duidelijke, aantrekkelijke beschrijvingen

Schrijf elke productbeschrijving voor een specifieke klant. Leg uit wat het product is, hoe het zal vallen aan het lichaam en waarom juist dit product het juiste is om aan te schaffen. Voorzie zoveel mogelijk details en specificaties. Hoe meer jouw klant van tevoren weet, hoe kleiner de kans dat het artikel later teruggestuurd zal worden. Enkele tips voor de perfecte productbeschrijving vind je hier

Tip 4: hou je verzend -en retourkosten zo laag mogelijk

Als je aantrekkelijke prijzen voor je artikelen hebt, maar vervolgens heel veel rekent voor de verzending, schrik je jouw klanten nog altijd af. Communiceer daarom duidelijk over de prijs die jouw klant kan verwachten en zorg ervoor dat je zowel de kosten voor verzending als retournering zo laag mogelijk houdt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door verschillende verzendwijzen aan te bieden zodat er altijd één beschikbaar is die het beste bij jouw klant past. 

Tip 5: zorg dat retourneren (bijna) nooit nodig is..

Dit klinkt logisch, want je bent er uiteraard van overtuigd dat jouw fashion producten het beste zijn en nooit teruggestuurd hoeven te worden. Met goede, makkelijke retour opties zorg je ervoor dat klanten terug blijven komen, maar je wilt dit uiteraard liever voorkomen. Zorg er daarom voor dat je jouw artikelen voorziet van maattabellen; dat ze een gedetailleerde productbeschrijving hebben én dat ze in zoveel mogelijk afbeeldingen een beeld kunnen krijgen van de details van het product.

Tip 6: zien kopen, doet kopen

De meeste mensen zijn geneigd de massa te volgen en nemen de mening van eerdere kopers dan ook erg serieus. Bovendien is dit een manier om alvast te horen hoe het fashion webshop product staat, past en voelt voordat ze het daadwerkelijk in handen hebben gehad. Het kan daarom helpen om jouw fashion webshop te voorzien van een review pagina en ook per product een eerdere klantervaring toe te voegen. Zelf zeggen dat jouw product geweldig is, wordt niet serieus genomen, maar als een eerdere klant dit doet…

Tip 7: ben sociaal, zichtbaar en verbonden

Niet alleen op de productpagina’s kun je jouw producten aanprijzen, maar juist door er via verschillende kanalen over te praten, blijft jouw webshop leven. Denk bijvoorbeeld eens na over een fashion webshop blog waarin je jouw producten in een grotere trend plaatst of extra filmpjes op je webshop waarin producten worden besproken door andere fashion experts of platforms. Hoe meer content op je webshop, hoe meer bezoekers je zult aantrekken. Daarnaast is het heel belangrijk ook via social media zichtbaar te blijven. Gebruik instagram om foto’s van jouw fashion items te delen, maar denk ook eens aan het verkopen van jouw producten via Facebook. Via KMO Shops kun je heel gemakkelijk een Facebook shop creëren die automatisch wordt gelinkt aan jouw webshop.