Een B2B Webshop – waar moet je op letten?

B2B Webshop

Een B2B Webshop – waar moet je op letten?

Naast het grote aantal webshop voor particuliere klanten, is ook de B2B Webshop aan een opmars bezig. Steeds meer bedrijven gaan online op zoek naar goede partners om hun producten te leveren. Dit betekent vaak grotere bestellingen in één keer, maar ook meer eisen zoals uitgebreide informatie en een snelle levertijd. Waar moet je op letten als je een B2B Webshop gaat aanbieden en hoe kun je jouw KMO Shops module succesvol inzetten om jouw zakelijke klanten alles te bieden wat zij nodig hebben?

Een B2B Webshop met duidelijke, uitgebreide productbeschrijvingen met veel details

Terwijl het bij particuliere klanten van belang is dat jouw verkooppraatje hen persoonlijk aanspreekt en een product aansluit bij hun individuele stijl, gaat het er bij B2B klanten vooral om dat je de praktische zaken goed belicht. Het product wordt aangeschaft voor een bedrijf en inspelen op de persoonlijke wensen van de klant is dus niet cruciaal. Geef daarom vooral duidelijke, uitgebreide en gedetailleerde informatie waarmee juist deze aankoop binnen het bedrijf goed beargumenteerd kan worden.  

Het B2B-klantenportaal

Door jouw B2B klanten een eigen klantenpagina aan te bieden, vergroot je de kans op een langdurige zakelijke relatie. Je kunt jouw webshop functioneler maken door bepaalde features enkel beschikbaar te maken voor deze klanten of kortingen instellen voor specifieke klanten of klantengroepen. Daarnaast maak je het jouw klant makkelijker alle stappen van een bestelling direct te volgen via een account binnen jouw webshop.

 

Door onze directe samenwerking met verschillende service providers, is onze KMO Shops module volledig ingericht voor B2B verkopen. Het is vervolgens aan jou als ondernemer om deze opties op een juiste manier in te zetten. Drie tips voor een vliegende start naar tevreden B2B klanten:

1. Bied klantspecifieke kortingen aan

Als je veel B2B klanten in je B2B Webshop hebt die grote bestellingen doen, wil je er natuurlijk voor zorgen dat ze bij jou blijven kopen. Je kunt dit doen door hen een kortingscode toe te sturen in een nieuwsbrief, maar je kunt er ook voor kiezen zakelijke klanten een blijvende korting van bijvoorbeeld 20% op de totale bestelling aan te bieden. In jouw klantenportaal kun je dit heel gemakkelijk doen, zowel per klant als per klantengroep. Nadat een klant is ingelogd, wordt de korting automatisch toegepast in het winkelwagentje.

2. Toon enkel beschikbare en relevante artikelen

Op basis van het feit of een klant is ingelogd of niet, kun je bepaalde informatie beschikbaar maken in jouw webshop. Om zakelijke klanten te motiveren zich in te loggen óf om bepaalde producten enkel beschikbaar te maken voor B2B klanten, kun je er bijvoorbeeld voor kiezen prijzen pas te tonen nadat de klant is ingelogd. Om de verkoopkans te vergroten, is het natuurlijk cruciaal dat winkelen in jouw webshop niet meer tijd in beslag neemt dan nodig is. Kies er daarom voor enkel de productvarianten te tonen die op voorraad zijn. In jouw module kies je heel gemakkelijk zelf de voorwaarden waarop een variant of product getoond wordt.

3. Bied verzendmethodes op maat

Via jouw B2B Webshop kun je ervoor zorgen dat je klanten altijd de beste, meest passende verzendmethode biedt. Door onze samenwerking met SendCloud bied je bijvoorbeeld alle verzendmethodes betaalbaar aan en door het invoeren van een postcode, kan jouw klant direct zien welke verzendkosten verbonden zijn aan iedere optie. Je kunt ervoor kiezen gratis verzending of afhaling aan te bieden binnen een bepaalde afstand óf de mogelijkheid tot palletzendingen aanbieden. Alle opties pas je heel gemakkelijk aan in jouw klantenportaal.