Unboxing: 5 tips voor een onvergetelijke uitpakervaring

Unboxing: 5 tips voor een onvergetelijke uitpakervaring

De wensen en eisen van jouw potentiële klanten zijn continu in ontwikkeling. Steeds meer merken we dat de unboxing ervaring van klanten met een bepaalde winkel niet meer stopt bij enkel het product dat wordt aangeschaft. Steeds vaker is de verpakking die je als verkoper gebruikt niet enkel meer een hulpmiddel om de producten bij jouw klant te krijgen, maar een integraal onderdeel van de totale klantervaring bij jouw winkel.

Naast het feit dat je met een mooie verpakking nieuwe klanten aantrekt, kan extra aandacht hiervoor juist ook het verschil maken bij het behouden van bestaande klanten. Helaas merken we dat vooral voor kleine en middelgrote bedrijven extra aandacht voor verpakking vaak gezien wordt als een kostelijke investering. Het is echter zeker ook mogelijk om voor een beperkt budget een zeer effectieve verpakking te creëren. In dit artikel geven we je 5 tips om een kosteneffectieve verpakking te creëren en je klanten een onvergetelijke unboxing te bieden.

1. Focus je op jouw winkel

Om ervoor te zorgen dat je niet opeens met duizenden verpakkingen zit en er dan achterkomt dat het toch niet helemaal uitstraalt wat jij zou willen, is het heel belangrijk volledig helder te hebben waar jouw winkel voor staat. Een effectieve verpakking betekent niet alleen een mooie kleurencombinatie, maar vooral hoe goed jouw visie vertaald wordt naar jouw klanten. Begin jouw zoektocht naar een goede verpakking daarom door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wie zijn mijn klanten?
  • Welke visie wil je aan hen tonen?
  • Hoe zorg je ervoor dat ze deze voelen bij het uitpakken?

Door deze drie vragen te beantwoorden krijg je al een heel helder idee van welke verpakking voor jouw winkel het meest effectief zou zijn.

 

Ontvang de #1 webshop checklist

2. Hoe simpeler, hoe beter

Een complexe verpakking mag dan misschien spannend en bijzonder klinken, het blijkt klanten ook heel gemakkelijk af te schrikken. Door het uitpakken moeilijk te maken, is de eerste ervaring met jouw product al negatief, wat ook de algemene klantervaring negatief kan beïnvloeden.
Je kunt niet heel gemakkelijk voorkomen door, logisch eigenlijk, een simpele verpakking te gebruiken.

Een simpele postdoos, brievenbusdoos of stansdoos is zeer kosteneffectief en erg gemakkelijk voor de meeste e-commerce producten. De meeste fabrikanten rekenen niet veel extra per kleur, dus met een vrij ‘standaard’ verpakking, kun je je nog altijd creatief uitleven met de kleuren die bij jouw winkel passen.

 

 

3. Zorg voor een uniek gevoel

Dit klinkt misschien vaag, maar we bedoelen hier echt de textuur die jouw klanten voelen bij het in handen krijgen van jouw pakket. High-end klanten hechten bijvoorbeeld veel waarde aan een pakket dat luxe uitstraalt, terwijl klanten van bijvoorbeeld een natuurwinkel hierdoor zullen worden afgeschrikt. Zij zien liever gerecycled karton met een korrelachtige textuur.

Voor net dat beetje extra aan jouw verpakking, kun je ook kiezen voor om wat reliëf of spot UV lak toe te voegen. Dit kost gek genoeg nooit heel veel extra, maar voegt zeker wat toe aan de klantervaring wanneer zij hun aankoop uitpakken.

 

4. Creatieve extraatjes zorgen voor een sterkere band

Of een klant al dan niet terugkeert naar een fysieke winkel heeft vaak te maken met de manier waarop ze zijn behandeld door het personeel. De interactie bepaalt hun verbinding met jouw winkel. Hetzelfde geldt wanneer je producten online verkoopt en door net dat beetje extra persoonlijkheid toe te voegen aan jouw verpakking, kun je ervoor zorgen dat klanten vaker bij jou winkelen en jou aanbevelen aan anderen.

 

Kleine creatieve extraatjes als bedankbriefjes, promotiekaartjes en ‘persoonlijke’ brieven, zorgen ervoor dat je een band opbouwt met jouw klant. Naast de inhoud van dit bericht, zorg je ervoor dat het past bij de rest van jouw verpakking. Esthetisch aantrekkelijke extraatjes tonen jouw klant dat je hebt nagedacht over het totaalproduct en dat kwaliteit voor jou van groot belang is.

 

5. Zorg voor een goede relatie met jouw fabrikant

Een betrouwbare fabrikant met een goede reputatie is cruciaal bij het creëren van jouw perfecte verpakking. Naast het uitvoeren van jouw wensen qua ontwerp en kwaliteit, is het van belang dat zij ook kunnen en willen meedenken als je tegen logistieke problemen aanloopt. Let er daarom vooral op dat jouw fabrikant een-op-een consulten aanbiedt, expertise heeft op het gebied van verpakkingsontwerp en end-to-end logistieke begeleiding kan bieden. Zorg ervoor dat je jouw fabrikant ziet als een partner en je richt op een langdurige relatie. Alleen zo kun je ervoor zorgen dat een mogelijke wijziging gemakkelijk, kosteloos en efficiënt kan worden uitgevoerd.

Kleine creatieve extraatjes als bedankbriefjes, promotiekaartjes en ‘persoonlijke’ brieven, zorgen ervoor dat je een band opbouwt met jouw klant. Naast de inhoud van dit bericht, zorg je ervoor dat het past bij de rest van jouw verpakking. Esthetisch aantrekkelijke extraatjes tonen jouw klant dat je hebt nagedacht over het totaalproduct en dat kwaliteit voor jou van groot belang is.

Picture of Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]