Een belangrijke manier om meer inkomsten te genereren met jouw webshop, is ervoor te zorgen dat jouw klanten meer kopen per bezoek. Dit noemen we ook wel het verhogen van ‘de gemiddelde bestelwaarde’: het bedrag waarvoor de gemiddelde klant besteld wanneer ze jouw webshop bezoeken.
Dit klinkt uiteraard logisch, maar hoe motiveer je jouw klanten om meer te kopen dan waar ze oorspronkelijk voor op jouw webshop terecht kwamen?
Er zijn enkele simpele trucjes die je kunt inzetten om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen, die bij KMO shops automatisch in jouw pakket geïntegreerd zijn als je een webshop laat maken. 3 manieren waarop je onze module kunt inzetten om jouw inkomsten te verhogen, bespreken we in dit artikel.
Gratis verzending via jouw webshop
Een mooie manier om ervoor te zorgen dat jouw klanten net iets meer aanschaffen in je webshop dan ze in eerste instantie van plan waren, is het aanbieden van gratis verzending. Als je bijvoorbeeld ziet dat de gemiddelde bestelwaarde in jouw webshop €87,- is, dan kun je ervoor kiezen gratis verzending aan te bieden vanaf een totaalbedrag van €100,-. (Leer meer over verzendingen )
Om zeker te zijn dat deze gratis verzending ook voor jou als ondernemer interessant is en er dus voor te zorgen dat je bijvoorbeeld niet minder winst maakt doordat het pakket te groot wordt, is het van belang jezelf eerst de volgende vragen te stellen:- Wat is mijn gemiddelde bestelwaarde op dit moment? Dit bereken je door het totaalinkomen uit jouw webshop te delen door het aantal bestellingen.
- Hoeveel kost een gemiddelde verzending?
- Wat is het gewicht en wat zijn de verzendkosten van ieder product?
- Wat is het maximaal gewicht en de hieraan verbonden kosten van een pakket? Hoe groot kan ik een bundel/pakket met meerdere producten maken en wat kost dit maximaal?
- Wat is mijn winstmarge op elk product of elke bestelling?
- Voor alle klanten: pas de kosten voor verzending aan in jouw verzendmethodes
- Voor specifieke, terugkerende klanten: geef deze klanten een kortingscode voor een volgend bezoek. Deze kun je zelf aanmaken binnen jouw module.
- Voor klanten die tijdens een promotie winkelen: je kunt voor een bepaalde periode ‘kortingsregels’ instellen. Je zorgt er via jouw module voor dat de kortingscode voor gratis verzending automatisch wordt weergegeven bij het uitchecken.
Gerelateerde webshop producten
Sommige klanten zijn zo specifiek op zoek naar een van jouw producten, dat ze niet meer kijken naar de rest van jouw webshop, maar direct naar de betaalpagina gaan. Dit leidt tot licht gevulde winkelwagentjes en een kleine bestelwaarde.
Bij KMO Shops is het voor jou echter heel makkelijk producten aan elkaar te koppelen en zo suggesties te doen voor jouw klanten op verschillende momenten. Een webshop beginnen was nog nooit zo makkelijk!
1. Biedt relevante accessoires of aanvullende producten aan op de productpagina
Op basis van de winkelwagentjes van eerdere klanten, kun jij ervoor zorgen dat relevante accessoires en producten worden getoond onderaan de pagina.
Een goed voorbeeld hiervan is een speelgoedauto die specifieke batterijen nodig heeft. Het mooie aan het aanbieden hiervan is niet alleen dat het een hogere bestelwaarde oplevert, maar ook dat het ervoor zorgt dat jouw klant gelijk met zijn product aan de slag kan als hij het ontvangt en dus een positieve totaalervaring zal hebben met jouw webshop.
2. Toon gerelateerdewebshop producten bij het uitchecken
Wanneer klanten hun winkelwagentje nog eens doorlopen, kun je jouw nieuwe bezoekers bepaalde suggesties geven voor producten waar ze mogelijk ook nog in geïnteresseerd zullen zijn. Denk bijvoorbeeld aan een flesje cola bij het aankopen van een broodje.
Wat hierbij nog meer kan helpen is het toevoegen van zinnen als ‘maak je lunch compleet..’ of ‘andere klanten kochten ook..’.
In jouw KMO Shops module staat hier automatisch ‘misschien ben je ook geïnteresseerd in..’, maar dit kun je zelf gemakkelijk aanpassen.
In jouw webshop kun je niet alleen specifieke producten linken aan een bepaald artikel, maar kun je er ook voor kiezen hieraan een hele categorie producten te linken.
Een goed voorbeeld van dit laatste is het koppelen van de volledige categorie frisdranken aan een broodje kaas.