Bloggen voor je webshop, hoe begin je eraan?

bloggen voor je webshop

Bloggen voor je webshop, hoe begin je eraan?

We zien dat er steeds meer bedrijven zijn die ervoor kiezen om een eigen blog op te zetten voor hun webshop. Dit is niet zo raar, bloggen voor je webshop zorgt ervoor dat je meer internetverkeer naar je webshop kan halen. Toch is er ook nog altijd een groot deel van de webshop ondernemers die niet over een dergelijke blog beschikt. Als jij tot deze groep behoort dan is het handig om dit artikel even goed door te nemen. We hebben namelijk alles over het belang van een blog en over de beste tips voor het opzetten voor je onder elkaar gezet!

Het belang van een blog

Voordat we ingaan op tips voor het maken van een blog is het handig om eerst even te kijken naar het belang van een goede blog. De voornaamste reden om een blog op te zetten voor jouw webshop is het feit dat je hiermee in staat bent om aanzienlijk meer internetverkeer naar jouw site te halen. Het is dan ook echt zo dat een blog zorgt aanzienlijk meer bezoekers en voor een betere vindbaarheid. Daar komt bij dat je hiermee aan je merkloyaliteit bouwt. Hoewel je blog alleen niet genoeg is om je merkloyaliteit van de grond af aan op te bouwen, speelt het wel een sleutelrol in het proces. 

Zolang je berichten een juiste balans van professioneel, leuk, relevant en informatief zijn zullen ze je helpen om loyaliteit op te bouwen. welke content je het beste kunt kiezen hangt echt af van het soort bedrijf wat je hebt. Heb je bijvoorbeeld een website die schoenen verkoopt dan zou je kunnen schrijven over de nieuwste collecties of over handige tips voor het kopen van een nieuw paar schoenen.

De #1 webshop checklist

Tips voor het gebruik van een blog voor jouw webshop

Het is dus zeker geen verkeerd idee om een blog te gebruiken voor jouw webshop. Nu begrijpen we maar al te goed dat lang niet iedereen weet wat er komt kijken bij het opzetten van een blog voor hun site. Gelukkig zijn wij er om je beter op weg te helpen. Hieronder hebben we een aantal van de beste tips voor je op een rijtje gezet. Door hierop te letten zal ook jij in staat zijn om optimaal een eigen blog op te kunnen zetten:

Voor welke niche wil je bloggen?

Er is echt ontelbaar veel content te vinden op het internet. Het lijkt misschien moeilijk om op te vallen, maar er zijn twee manieren waarop je kunt concurreren. Je kunt een specifieke niche kiezen waar je je op zal concentreren. Echter kun je ook content te die iets heeft wat de lezer niet gemakkelijk ergens anders kan vinden. Het is belangrijk om een niche te kiezen die aansluit bij jouw webshop en die je ook echt leuk vindt. Dit zorgt ervoor dat je consistent content kunt creëren zonder dat je zonder ideeën kunt te zitten. De niche die je kiest is echt super belangrijk. De niche is dan ook het eerste waar je bij stil zal moeten staan als je er een op wilt gaan zetten.

Kies je domeinnaam en de blognaam

Zodra je jouw niche hebt gekozen is het tijd om een domeinnaam te kopen. Het is natuurlijk makkelijk als het eindigt op blog.com, maar dit hoeft niet zo te zijn. Je kunt gebruik maken van een hostingbedrijf zoals Nomeo om beschikbare namen te vinden. Het zoeken van een domeinnaam is een goed moment om ook even te denken over de naam van je blog. Tenzij je probeert een persoonlijke blog of een portfoliosite toe te voegen raden wij je af om een persoonlijke naam te gebruiken. Je kunt nog steeds het gezicht van de blog zijn, maar het komt nu eenmaal niet echt professioneel zijn. Het makkelijkste is natuurlijk om je gewone bedrijfsnaam te pakken in combinatie met een blognaam. Denk bijvoorbeeld aan ‘Nike.blog.com’.

Weet wie je publiek is

Wanneer je je publiek in kaart hebt gebracht zal je een goed idee hebben waar je eigenlijk over kunt schrijven. Een goede techniek om dit te doen is om je lezers eerst te vragen op Twitter, Facebook of LinkedIn wat zij van je blog verwachten. Dit zorgt ervoor dat je ook gelijk meer betrokkenheid kunt creëren met jouw doelgroep. Vraag bijvoorbeeld welk onderwerp zij terug zouden willen zien. Ook kan je door middel van reacties op je bestaande blog meer informatie achterhalen over de doelgroep die je wilt bereiken. Door je doelgroep te betrekken en door te weten voor wie je schrijft zal je binnen no time bij de juiste onderwerpen uit kunnen komen.

bloggen voor je webshop

Hou een content kalander bij

Elke blogger zou altijd een lijst met ideeën moeten bijhouden voor op de blog. Het helpt echt als je vooruit plant. Zo kan je ervoor zorgen dat je nooit meer zonder artikelen komt te zitten. We raden je dan ook zeker aan om een content kalender te maken om je te helpen je ideeën bij te houden. Je kunt een eenvoudige spreadsheet gebruiken om je content in te plannen. Echter is het ook een goed idee om eens een kijkje te nemen bij Trello omdat het gratis is. Dit is zeker een goede plek om ideeën neer te zetten en om alles te organiseren. Wanneer je alles onder elkaar hebt gezet kan je ook gelijk nadenken over de categorieën die je kunt gebruiken voor op de site.

Start nu met een bloggen

Het beginnen van een blog is echt een prima manier waarop je in staat bent om zelf jouw webshop aan te vullen. Een blog zorgt niet alleen voor meer betrokkenheid met je publiek, maar ook voor een hogere mate van vindbaarheid op het internet. Ontdek alle voordelen hier. Mocht je zelf hulp nodig hebben bij het opzetten van een blog dan is het altijd mogelijk om hiervoor even contact met ons team op te nemen. We staan namelijk klaar om ook jouw bedrijf te helpen!

Luca Badts

Luca Badts

Luca is Customer Succes Manager bij KMO Shops en is gespecialiseerd in online marketing en ondernemen. In haar vrije tijd trekt ze graag de natuur in of kookt ze een italiaanse maaltijd voor haar vrienden.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
5/52 ratings
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2022]