checklist webshop starten

Waaraan moet ik denken als ik een webshop start?

Webshop starten – hoe begin ik er aan?!

Een webshop starten is vandaag makkelijker dan ooit. Wil je echter dat deze ook een goede omzet draait, dan komt daar nog wel heel wat bij kijken. Denk maar aan de verkoopstrategie, marketing, logistiek en juridische aspecten. Gebruik onze handige checklist om je online kassa te laten rinkelen!

1. Selecteer je leveranciers

Heb je reeds een fysieke winkel en goede relaties uitgebouwd met leveranciers, dan heb je hier een stapje voor. Net als bij een fysieke winkel, moet je namelijk betrouwbare leveranciers samenwerken. Je kan uiteraard producten op voorraad nemen, maar het voordeel van een webshop starten is vaak ook dat je net niet alles op voorraad moet hebben. Je kan alles verkopen dat je binnen een aanvaardbare termijn bij de eindklant kunt krijgen. De typische consument verwacht zijn pakket binnen de 1-4 werkdagen thuis te hebben of af te halen bij een postpunt.

Selecteer bijgevolg leveranciers die snel kunnen leveren naar jou. Ook kan je samenwerken met leveranciers die rechtstreeks leveren in jouw naam aan jouw klant – dit wordt ook wel dropshipping genoemd. Bij dropshipping staat jouw leverancier in voor de verzending en verpakking

2. Selecteer een webshop-platform

De belangrijkste keuze hier is of je wil werken met een e-commerce cloud-platform of met een web-bureau. Het voordeel van een e-commerce cloud-platform is de significant lagere investering dankzij een huurformule. Doorgaans is de kwalteit van een cloud-platform doorgaans hoger dan bij een web-bureau. Het enige nadeel is dat een cloud-platform doorgaans iets minder aanpasbaar is aan specifieke sector-afhankelijke noden die je mogelijks hebt. Bij een degelijk web-bureau zit je doorgaans gemakkelijk aan 3000-8000 euro afhankelijk van het platform waarop de webshop wordt gebouwd. Dit is vaak een WooCommerce WordPress webshop of een Magento webshop.

Bij KMO Shops hebben we bewust gekozen om een e-commerce cloud-platform te bouwen en daar de kwaliteitsvolle dienstverlening van een web-bureau te koppelen

Selecteer bijgevolg leveranciers die snel kunnen leveren naar jou. Ook kan je samenwerken met leveranciers die rechtstreeks leveren in jouw naam aan jouw klant – dit wordt ook wel dropshipping genoemd. Bij dropshipping staat jouw leverancier in voor de verzending en verpakking

3. Welke betaalmethoden aanbieden

Te vaak zijn er nog (vaak kleinere) webshops die starten met enkel PayPal of kredietkaart als betaalmethode hebben. Een webshop starten in België zonder Bancontact is geen optie – zorg dat deze betaalmethode toegevoegd is aan je webshop. Wil je verkopen in België, dan is het ook aangewezen op iDeal als betaalmethode aan te bieden, in Duitsland is Sofort de aangewezen betaalmethode.

Even belangrijk zijn de commissie die je betaald voor elk van deze betaalmethoden. Sommige betalingsproviders werken met opzetkosten alsook contracten met een maandelijkse bijdrage terwijl je bij anderen een vast percentage betaald per transactie.

De KMO Shops module integreert zowel met Mollie als met MultiSafePay. Bovendien hebben we als partner van deze bedrijven interessante voorwaarden onderhandeld waardoor je via KMO Shops geen opzetkost dient te betalen noch een contract dient te ondertekenen. Je betaald gewoon per transactie aan de laagste commissies in België

4. Verpakking en verzending

Sommige leveranciers voorzien je van verpakkingsmateriaal, maar niet zelden moet je hiervoor nog zorgen. Er zijn vele groothandelaars van e-commerce verpakkingsmateriaal waar je echter terecht kan. Een goedkope kwalitatieve leverancier van verpakkingsmateriaal is bijvoorbeeld RajaPack.

Voor het verzenden van je pakketten kan je terecht bij de bekende koerierdiensten zoals Bpost, DPD, GLS, PostNL, DHL, etc. Een ander alternatief is bijvoorbeeld Sendcloud. Deze dienstverleners werken samen met meerdere vervoerders, zonder contract of verplicht aantal pakjes per maand. Ideaal dus als je relatief weinig pakketjes moet verzenden.

Het KMO Shops e-commerce platform kan eenvoudig gekoppeld worden aan dienstverleners als Sendcloud of Sendr. Je webshop starten was dus nog nooit zo eenvoudig. Daarnaast kan je ook je verzendkosten zelf instellen op basis van het gewicht, subtotaal of volgens een vast tarief.

5. Promoot je webshop!

Nu je webshop klaar is, begint het echte werk. Heb je al een fysieke winkel, dan kan je je bestaande klanten makkelijk op de hoogte brengen van je nieuwe webshop. Goede mond-op-mond reclame bij je bestaande klanten is een goed startpunt. Heb je bovendien reeds een bestaande website voor je zaak, dan kan je hier makkelijk je webshop aan koppelen of zelfs integreren. Maar om je webshop echt te lanceren, is online marketing vaak onontbeerlijk. Optimaliseer je je site voor zoektermen in Google? Probeer Google Adwords en Google Shopping uit. Lok vervolgens je bezoekers met een boeiende blog of maak je een aparte Facebookpagina aan! De mogelijkheden zijn onbeperkt!

KMO Shops heeft jarenlange ervaring met het opzetten van professionele en winstegevende Google Adwords en Google Shopping campagnes voor webshops. Contacteer ons voor meer informatie.

Tom Rochtus

Tom Rochtus

Tom is mede-zaakvoerder en adviseur bij KMO Shops en gespecialiseerd in marketing en e-commerce strategie. Daarnaast heeft hij een passie voor verre reizen, fietsen en een goed boek vergezeld met een gin & tonic.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
0/50 ratings
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2020]

  • Volledig gratis
  • Reeds 5210 keer gedownload