De impact van een herkenbaar merk

Herkenbaar merk

De impact van een herkenbaar merk

Als je aan bekende bedrijven denkt dan zal het merk waarschijnlijk het eerste zijn wat je te binnen schiet. Of het nu gaat om Nike of om Gucci, al deze bedrijven staan bekend om hun goede merk. Een goed merk is dan ook echt noodzakelijk als je wilt groeien met jouw bedrijf. Nu zien we dat er veel bedrijven zijn die geen idee hebben waar ze moeten beginnen. Om je hier wat meer over te laten zien hebben we in dit artikel de belangrijkste informatie over de impact van een herkenbaar merk voor je onder elkaar gezet.

Het belang van een herkenbaar merk

Voordat we gaan kijken naar tips voor het maken van een logo is het handig om even stil te staan bij het belang van een goed logo voor jouw bedrijf. Een logo is de eerste kennismaking van een bedrijf met de consument. Je kunt het dan ook zien als een soort visitekaartje, alleen dan een kaartje wat je echt online weet achter te laten. Als je bedrijf beschikt over een goed logo, kan het de interesse van het publiek wekken en hen uitnodigen om meer over het bedrijf te weten te komen. Deze eerste indruk is je manier om onmiddellijk te communiceren over het doel van je product of de producten die je verkoopt binnen het bedrijf. Je logo introduceert je bedrijf als een autoriteit in je professionele ruimte vanaf het begin.

Succesvolle branding gaat over het vertellen van een verhaal dat de emoties van klanten zal beïnvloeden. Hoewel het waar is dat logo-ontwerp slechts een onderdeel is van het merk van een bedrijf, dient het als basis voor het hele verhaal waarop het merk is gebouwd. Kleuren, tinten, lettertypes, alles is van belang als je een bepaalde boodschap over wilt brengen aan je doelgroep. Je logo vormt als het ware het decor voor het verhaal wat jij wilt vertellen. Deze elementen worden later vanuit je logo vertaald naar al je branding materialen. Van je briefpapier tot aan je visitekaartjes,  van je landingspagina’s tot aan je affiches.

Webshop starten checklist

De #1 webshop checklist

Tips voor een herkenbaar merk

Je weet nu wat het belang is van een herkenbaar merk. Wat je alleen nog niet weet is wat jij er aan kunt doen om je merk zo herkenbaar mogelijk te maken. Er zijn een paar handige tips die wij je mee kunnen geven om je logo zo optimaal mogelijk te ontwerpen voor jouw bedrijf. Om een volledig overzicht te geven hebben we deze tips hieronder voor je op een rijtje gezet:

Denk goed aan het lettertype

Zonder een goed lettertype is het eigenlijk niet mogelijk om een goed logo te ontwerpen. Het is interessant om een professional in te schakelen voor het kiezen van het lettertype voor jouw logo. Dit is namelijk de enige manier waarop je duidelijk in kaart kunt brengen welke soort lettertypes er passen bij jouw boodschap. Een verkeerd type letter kan ervoor zorgen dat je logo er onprofessioneel of rommelig uit gaat zien. Daar komt bij dat het lettertype aan moet sluiten bij je boodschap. Heb je een zakelijk modebedrijf dan kan je niet een of ander kinderlijk handschrift gebruiken.

herkenbaar merk lettertype

Sta stil bij je doelgroep

Het bedenken van een goede boodschap is echt noodzakelijk als je van plan bent om een logo te maken voor jouw bedrijf. Dit is dan ook echt een van de eerste dingen waar je bij stil moet staan. Het moet voor de klant gelijk duidelijk zijn wat jouw bedrijf doet en waar je voor staat. Maak je een website met sportspullen dan moet dit in het logo terug te zien zijn. Zet dus voor jezelf even een paar woorden online waar jouw bedrijf om draait. Dit geeft je meer inzicht in waar je voor kunt kiezen. Het beste is om dit met meerdere mensen te doen. Op die manier krijg je namelijk een beter beeld door de verschillende invalshoeken bij het brainstormen.

Pas jouw logo overal toe

De voorlaatste tip is om jouw merk overal terug te laten komen. Door je merk namelijk op veel plekken terug te laten komen zal je ervoor zorgen dat de klant jouw merk echt zal herinneren. In tegenstelling tot wat er nog wel eens wordt gedacht is het niet zo dat de website de enige plek is waar je het logo terug kunt laten komen. Je kunt het namelijk ook gebruiken voor in de winkel zelf, voor op de affiches en voor op je nieuwsbrief. Door het overal toe te passen zal je zorgen voor een merk wat echt bij de mensen blijft hangen.

Zorg voor een blijvende indruk

Je logo-ontwerp moet een blijvende indruk maken op de markt en de klanten. Een blik op je logo is voldoende om de mensen te betoveren. Het logo functioneert voor een bedrijf door de klanten altijd weer te verleiden als ze eenmaal een goede indruk van het ontwerp hebben. Om een indruk te maken moet je ervoor zorgen dat je logo uniek is. Dit betekent dat het ontwerp gebaseerd moet zijn op een nieuw concept zodat je zeker weet dat het opvalt tussen de andere logo’s. Bekende logo’s zorgen altijd voor een blijvende indruk. Zo zullen er maar weinig mensen zijn die nog nooit het logo van Nike hebben gezien.

We hopen dat je dankzij de informatie uit dit artikel al een stuk beter weet waarom een herkenbaar logo zo belangrijk is en waar je op moet letten bij het maken van een dergelijk logo. Door middel van een goed logo is het een stuk makkelijker om te laten zien wie je bent en waar je voor staat.

Mocht je hier hulp bij willen hebben dan is het altijd mogelijk om even contact met ons op te nemen. Ons team staat namelijk klaar om je verder te helpen!

Lees je graag meer over marketing en de mogelijkheden die je hebt om je merk naar buiten te brengen? Bekijk dan deze blogs: 

Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]