risico's dropshipping

Wat zijn de risico’s van dropshipping?

Dropshipping: op het eerste zicht lijkt het een succesmodel. Maar wat veel mensen niet weten is dat er toch een aantal risico’s aan zijn verbonden. Deze leg ik graag verder uit in dit artikel, zodat je je kan voorbereiden!

Wat is dropshipping?

Dropshipping is niets meer dan het doorverkopen van iemand anders zijn producten, zonder deze zelf in voorraad te houden. Wil je meer weten over dropshipping? Lees in dit artikel uitgebreid wat dropshipping is en welke voordelen en nadelen er aan verbonden zijn.

Ontvang de #1 dropshipping checklist

Wat zijn de dropshipping risico's?

1. Internet is zéér toegangkelijk

Het product dat je verkoopt is makkelijk online terug te vinden voor de aankoopprijs. De kans op veel concurrentie is dus zéér groot. Daarbovenop komt het feit dat iedereen toegang heeft tot het internet en dezelfde prijzen ziet staan, zo krijg je misschien nooit je product verkocht (tenzij met verlies).

TIP: Wil jij toegang tot betrouwbare leveranciers? Neem dan eens een kijkje op het dropshipping platform Syncee.

2. Verzending en levering risico's

Nadat het product opgestuurd is van leverancier naar jouw klant, is het risico het grootst. Het product kan onderweg stuk gaan of zelfs verloren zijn

Dit hangt natuurlijk allemaal af van:

Je leverancier

  • Is het product kwaliteitsvol?
  • Heeft hij of zij het product stevig verpakt?
  • Is het product goed onderhouden?

De verzending

  • Welk transportmiddel wordt er gebruikt?
  • Hoe lang is de verzendtijd?

De levering

  • Is het product op het juiste adres aangekomen?
  • Bij je klant thuis is het risico zeer laag maar de kans is er wel. Je klant kan het pakket ruw behandelen tijdens het verplaatsen of openen ervan. Zo kan het product alsnog defect gaan. 
levering

Het voornaamste dat je moet weten, is dat JIJ verantwoordelijk bent van zodra het product bij de leverancier vertrekt (tenzij anders afgesproken in je overeenkomst). 

3. Risico op frauduleuze leveranciers

Zoals hierboven al vermeld, heeft de leverancier een grote invloed op de problemen die kunnen ontstaan. Laten we eerlijk zijn, er bestaan genoeg leveranciers die niet 100% betrouwbaar zijn. Dit aangezien ze zelf geen risico lopen, ze moeten alleen het product opsturen naar je klant nadat jij een bestelling hebt geplaatst. Loopt er iets mis? Dan ben jij verantwoordelijk! En ondertussen hebben zij gratis reclame ontvangen dankzij jouw webshop. 

Ze kunnen dus evengoed een beschadigd of verkeerd product opsturen, of producten van slechte kwaliteit. Ze weten dat ze er verder toch geen last meer van zullen hebben. Het risico ligt namelijk bij de dropshipper en niet bij de dropship-leverancier. D.w.z. dat als het product teruggestuurd moet worden, dit naar jou komt en niet naar de leverancier! Jij bent immers een contract aangegaan met je klant, dus jij bent verantwoordelijk!

4. Geen winst maar verlies

Aangezien jij verantwoordelijk bent voor beschadigingen en foutieve leveringen vallen de kosten hiervan op jouw schouders. Je zal de producten die teruggestuurd of omgeruild moeten worden dus zelf in voorraad moeten nemen. Ook dien je hen te vergoeden en eventueel een nieuw product te bestellen bij je leverancier. Waarbij je dus opnieuw een risico loopt… 

Zo kan jij eindigen met onverkochte voorraad én extra kosten voor het terugbetalen en opnieuw bestellen van het product. Probeer dus met je leverancier op voorhand goede afspraken te maken om onnodige kosten te voorkomen!

onverkochte voorraad

Wat zijn de risico's van dropshipping? Conclusie

Er zijn heel wat risico’s verbonden aan het dropshipmodel. Natuurlijk kan je deze voorkomen door goede afspraken te maken met je leverancier. Het vinden van een betrouwbare leverancier is de eerste stap en geeft je meer garantie op succes. Doe goed je huiswerk en bereid alles voor, voordat je begint met dropshipping. Ondanks alle risico’s kan dropshipping een zéér geschikt model zijn om een succesvol bedrijf op te richten. Lees zeker ook de voordelen van dropshipping. Succes!

Julie Libbrecht

Julie Libbrecht

Julie is stagiaire online marketing bij KMO Shops. Daarnaast heeft zij een passie voor design, mode en ondernemen. In haar vrije tijd kijkt ze YouTube filmpjes met een lekkere tas koffie.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
5/51 rating
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Dropshipping Checklist [Editie 2021]