alles wat je moet weten van dropshipping

Een dropshipping webshop starten in 2022: alles wat je moet weten!

Dropshipping: de makkelijkste manier om in 2022 een bedrijf te starten? Met een dropshipping webshop verkoop je eigenlijk iemand anders zijn product. Hoe? Je werkt samen met een leverancier die de producten opslaat, onderhoud en verzendt. Aan jou de taak om volledig te focussen op marketing en klantenservice!

Maar hoe begin je hieraan, waar moet je op letten en wat zijn de valkuilen? Deze vragen worden uitgebreid besproken in de volgende onderwerpen:

Inhoudstabel

1. Wat is dropshipping?

Dropshipping is vrij eenvoudig, het is een samenwerking tussen enerzijds de leverancier (= “dropshipper”) en anderzijds de handelaar die de producten online verkoopt. De handelaar geeft zijn ontvangen bestellingen door aan de leverancier, waarna deze op zijn beurt de producten vervaardigt en verzend naar de eindklant. Uiteindelijk behoudt jij het verschil tussen jouw verkoopprijs en de groothandelsprijs.

dropshipping-model

1.1 De 3 spelers in het dropship-model

De leverancier is verantwoordelijk voor de uitvoering van je bestelling en het bijhouden van een fysieke voorraad.

Jouw webshop is je e-commerce winkel waar je klant zijn bestelling plaatst. Jij moet eerst de producten toevoegen aan je catalogus.

De klant heeft in de eerste plaats besteld. Jij moet je leverancier betalen zodra de klant de betaling heeft uitgevoerd.

Verantwoordelijk voor de uitvoering van je bestelling en het bijhouden van een fysieke voorraad.

dropshipping-leverancier
dropshipping-webshop

Dit is je e-commerce winkel waar een klant zijn bestelling plaatst. Jij moet eerst de producten toevoegen aan je catalogus.

Heeft in de eerste plaats besteld. Jij moet je leverancier betalen zodra je klant de betaling heeft uitgevoerd.

dropshipping-klant

1.2 Wat heb je nodig om een dropshipping webshop te beginnen?

Dit is wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met dropshipping:

Om te beginnen heb je een website of platform nodig waar je bestellingen kan ontvangen. Ten tweede moet je een overeenkomst hebben met een dropship- groothandel of distributeur waar je mee samenwerkt. Ten derde dient deze ook te beschikken over producten die je wilt inkopen. En tot slot… internetverbinding! 😉

Zo start je een dropshipping webshop in 6 stappen

1. Onderzoek producten

Om te beginnen onderzoek je welke producten goed passen bij je bedrijfsstrategie, markt en doelgroep. Je kan zoeken naar unieke productenhigh-ticket productenpopulaire producten, … Probeer vooral binnen één niche te blijven waarbij je ook gebruik maakt van subniches.

2. Concurrentieanalyse

Als tweede kijk je naar de concurrentie. Hoe verkopen concurrenten het product: wat zijn hun prijzen, hoe promoten ze het artikel, wat zijn hun klant beoordelingen, … Voer dus een grondig marktonderzoek uit en leer van je concurrenten – en doe het erna zelf beter ;-).

3. Leveranciers kiezen

Natuurlijk moet je niet alleen een product vinden dat mensen willen kopen, je moet een betrouwbare leverancier vinden die exact levert wat je aan de klant beloofd. Vaak vindt je deze op een dropshipping platform. Op Syncee zijn er miljoenen producten van betrouwbare leveranciers te vinden. Zo weet je dat je achteraf niet in de problemen komt. 

4. Overeenkomst

Verder, als je zonder een platform werkt, contacteer je je leverancier en werk je een overeenkomst uit. Maak afspraken en neem dit op in je systeem. Werk je met Syncee? Dan wordt dit automatisch gedaan. 

5. Product catalogus

Als volgende stap zet je je producten in je webshop catalogus. Met een dropshipping platform zoals Syncee kan je dit automatisch integreren in je KMO webshop. Zorg voor voldoende informatie in de beschrijving. 

6. Marketing

En tot slot: promoot je producten. Dit is zo belangrijk en bepaalt heel hard het succes van je bedrijf. En aangezien je geen tijd moet steken in het opslaan, onderhouden en verzenden van je voorraad, kan je je 100% focussen op marketing, de webshop lay-out en een uitstekende klantenservice.

1.3 Is een dropshipping webshop iets voor jou?

Wel als je;

  • Je eerste stappen wilt zetten in de e-commerce wereld – Je kan met weinig risico jouw business-idee uitvoeren en proeven van ondernemingswereld.
  • Een nieuw product wilt testen – Je bent al een tijdje bezig en wilt een nieuw product testen om te kijken of er vraag naar is. 
  • Moeilijk te verzenden producten verkoopt – Sommige producten zijn te duur, te zwaar of te groot om zelf te verzenden. 

Niet als je;

  • Een merk probeert op te bouwen – Je verkoopt producten van iemand anders, je kan dus geen merk opbouwen. Omdat je de uitvoering niet onder controle hebt, heb je weinig invloed op het beheren van de klantervaring.
  • Hoge marges wilt – Marges zullen altijd een probleem zijn als je aan dropshipping doet. De advertentie-opties zijn beperkt en je moet vertrouwen op SEO of sociale media om je bedrijf te promoten.
  • Exclusiviteit wilt – Er zijn vele andere die exact hetzelfde product verkopen. Dit heeft als gevolg dat je prijszetting wordt beperkt en je moeilijk unieke producten vindt.

1.4 Geautomatiseerde dropshipping

automatisering

Met dropshipping is het mogelijk om bestellingen te automatiseren. Wanneer een klant iets in je webshop bestelt, wordt deze automatisch naar de leverancier verstuurd. Hij kan dan de bestelling vervolgens uitvoeren. Lees hier meer over de voordelen van een geautomatiseerde webshop.

2. Wat kost dropshipping en hoeveel kan je ermee verdienen?

Het is belangrijk om op voorhand te voorspellen wat je kosten en inkomsten zijn. Dit hangt af van je leverancier, producten en webshop.

Overzicht kosten

  • Werkelijke kosten
  • Belastingen
  • Webshop
  • Dropship-platform
  • Marketing
  • Retourkosten
kosten van dropshipping

Wat verdien je met dropshipping? Het is algemeen geweten dat de winstmarges bij dropshipping lager zijn (20-30%). Dit wil niet zeggen dat er geen geld mee te verdienen valt, je zal alleen meer geduld moeten hebben.

3. De voordelen van dropshipping

Eén van de grote voordelen van dropshipping is de tijd die je bespaart door niet bezig te zijn met voorraad en verzending. Deze tijd kan je steken in promotie, klantenservice, sociale media, het klantenbestand vergroten, enz.

De artikelen die je verkoopt moet je niet eerst aanschaffen, waardoor je ook geen massa’s geld in voorraad hebt vastzitten – die mogelijks nooit wordt verkocht. Verder worden ook andere algemene kosten beperkt zoals; kosten van leasing, gebouwen, personeel en onderhoud.

Naast het minimaliseren van je startup risico’s zijn er lage opstart-, opslag- en logistieke kosten.

Er is een grote diversiteit aan producten. Het productaanbod is afhankelijk van de leverancier of het platform waar je mee samenwerkt, wij raden Syncee aan voor hun miljoenen producten.

Zolang je met je leveranciers en klanten kan communiceren, is het perfect mogelijk je bedrijf te runnen van eender waar. Pak je koffers al maar 😉

Als je dropship-bedrijf groeit, dan worden je leveranciers het zwaarst getroffen. Ze moeten dan grotere volumes en orders verwerken. Zelf moet je geen extra werknemers in dienst nemen alsnog een grotere opslagplaats voorzien.

Dropshipping geeft je de mogelijkheid om potentiële producten op te sommen en te verkopen zonder het risico dat je een grote hoeveelheid voorraad niet verkocht krijgt.

4. De nadelen van dropshipping

In tegenstelling tot wat vaak wordt verwacht, is dropshipping geen “Word-snel-rijk” plan. Hoewel veel bedrijven dropshipping gebruiken voor hun e-commerce websites, zijn er toch een aantal nadelen verbonden waar je rekening mee moet houden.

Vanwege de uitbesteding van je opslag, onderhoud, verpakking en verzending, heb je geen controle over het logistieke proces. Je bent volledig afhankelijk van je leverancier om de bestelling correct en snel te verwerken. 

Ook kan je niet inspelen op de unboxing ervaring van je klant.

Leveranciers zijn meestal niet bereid om aan de groothandel prijs te verkopen en voegen dropshipping toeslagen bij de aankoopprijs. Dit komt vanwege het feit dat je geen grote hoeveelheid (bulk) aankoopt.

Omdat dropshipping zo populair en toegankelijk is voor iedereen, kan je je wel inbeelden dat er veel concurrentie is én vaak dezelfde producten worden verkocht.

Je verkoopt en verzend niet je eigen producten waardoor het moeilijk is om je eigen merk op te bouwen. Dit terwijl merkidentiteit cruciaal is voor bedrijven in e-commerce. Zonder merkidentiteit kan je geen klantloyaliteit opbouwen, waardoor je  nooit het normale verkeer verkrijgt dat nodig is om je webshop staande te houden, en al zeker niet bij dropshipping.

Hopelijk heb ik je niet afgeschrikt maar laat ik je nadenken over mogelijke nadelen en hoe je deze kan aanpakken.

“Een goede voorbereiding is het halve werk!”

5. Dropshipping leveranciers

Samenwerken met één of meerdere betrouwbare leveranciers, is uitermate belangrijk om zeker te zijn dat;

  • Het product aan alle eisen van de klant voldoet
  • Je bestelling snel wordt verzonden
  • De kans klein is dat het product wordt teruggestuurd

Onbetrouwbare leveranciers kunnen de reputatie van je bedrijf ruïneren en met als gevolg ervoor zorgen dat je geld verliest.

dropshipping leveranciers

5.1 Hoe vind ik dropshipping leveranciers?

Groothandels en leveranciers zijn moeilijk te vinden – en willen dit liever niet – omdat ze niet gericht zijn op particulieren. Verwacht dus geen ellenlange lijst te vinden op Google met een opsomming van alle dropshipping leveranciers.

Wat kan je dan wel doen?

1. Google zoekmachine

Denk goed na over wat je specifiek zoekt, stel dan je zoekterm zo concreet mogelijk op. Gebruik zoektermen als “groothandel”, “magazijn” of “distributeur” en dit in combinatie met je specifieke niche. Verder moet je ook uitzoeken of ze wel dropshippen.

2. Dropshipping platform

De makkelijkste manier om meerdere dropshipping leveranciers in België te vinden is via een dropshipping platform

3. Offline zoeken

Werk samen met offline winkels of leg contacten in inkoopcentra.

4. Durf te vragen

Ga zelf op onderzoek, en dit niet alleen via Google. Stel je vraag in verschillende Facebook en LinkedIn groepen of andere forums zoals Quora. Vraag aan retailers hoe zij dit hebben aangepakt, lees verschillende boeken en artikels, … Verder kan je ook naar beurzen gaan (dit kan zowel in het binnen of buitenland) en véél netwerken.

5.2 Wat moet in mijn dropshipping overeenkomst staan?

Een dropshipping overeenkomst is een juridisch bindend contract tussen een verkoper en een fabrikant of leverancier. Dit is een contract waarin je de belangrijkste voorwaarden uiteenzet inclusief hun rechten en verantwoordelijkheden. Een dropshipping overeenkomst is aanpasbaar naargelang het belang van de verkoper, dropshipper en klant.

overeenkomst

Over volgende onderwerpen moet je duidelijke afspraken maken;

Prijs 
Leveringsvoorwaarden
Retourbeleid

6. Dropshipping producten

Bijna elk product is geschikt voor dropshipping, maar wil je een succesvolle dropshipping webshop starten en behouden? Dan moet je de juiste producten kiezen én deze bij de juiste doelgroep op de markt brengen!

1. Doelgroep

Zoek je branche/niche en bepaal welke doelgroep geschikt is voor jou. Eens je je doelgroep hebt bepaalt, kan je informatie verzamelen via o.a.; Google Analytics, Facebook advertenties en enquêtes. 

doelgroep

2. Dé perfecte prijs

Zorg dat je een leverancier vindt die werkt met MAP prijzen. Je beschikt dan over een groot voordeel want met dezelfde prijzen voor alle concurrenten, kan je je onderscheiden met een kwaliteitsvolle webshop, klantenservice, marketing, … etc.

Wil je high-ticket dropshippen? Ga dan voor dure producten met een hoge winstmarge. Lees hier over high-ticket versus low-ticket producten, en ontdek alle voor- en nadelen.

3. Marktpotentieel

Bekijk welke producten het populairst zijn (via google trends), bekijk welke producten ‘nieuw’ zijn. Denk ook na over verschillende manieren om je webshop te promoten.

4. Onderhoud

Bij een aantal producten is het – vanzelfsprekend – beter om ze te laten dropshippen. Dit is het geval bij producten die niet onderhoudsvriendelijk zijn.

5. Moeilijk te vinden producten

Potentiële klanten zoeken via Google waar ze het gewenst product kunnen kopen. Als jij dit product verkoopt verhoog je je kans op succes!

7. Alternatieven van dropshipping

Ben je geïnteresseerd in het starten van een dropshipping webshop, maar nog niet volledig overtuigd? Denk dan eens over volgende alternatieven; 

  • Digitale producten verkopen
  • Affiliate marketing
  • Webshop met fulfilment door derden

Meer uitleg over de verschillende mogelijkheden ontdek je hier.

Een dropshipping webshop beginnen: conclusie

Ik hoop dat je ondertussen overtuigd bent dat tijd en geld investeren in een kwaliteitsvolle webshop dé manier is om succes te verkrijgen met dropshipping. Geen zorgen, wij helpen je graag verder, samen maken we van jou webshop een groot succes.

“Wat succesvolle ondernemers onderscheidt van dromers, is de bereidheid om – ondanks de onzekerheid – verder te gaan en het beste van zichzelf te geven.”

Dus doe je opzoekwerk en verzamel zo veel informatie als mogelijk is. Maak dan een beslissing en ga ervoor! Als je wacht tot alle onzekerheden weg zijn, zal je nooit starten … SUCCES!

Julie Libbrecht

Julie Libbrecht

Julie is stagiaire online marketing bij KMO Shops. Daarnaast heeft zij een passie voor design, mode en ondernemen. In haar vrije tijd kijkt ze YouTube filmpjes met een lekkere tas koffie.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
5/55 ratings
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Dropshipping Checklist [Editie 2022]