Wat is Facebook Ads retargetting en wat zijn de voordelen?

facebook ads retargetting

Wat is Facebook Ads retargetting en wat zijn de voordelen?

Nagenoeg iedereen met een eigen webshop is op zoek naar manieren om de klant op de beste manier te bereiken. In plaats van lukraak advertenties opstellen is het handig om te weten dat de advertenties wel bij de juiste doelgroep aan kunnen komen. Dit is precies waar Facebook Ads retargetting een rol kan gaan spelen. Aangezien we zien dat er nog altijd een hoop onduidelijkheid bestaat als het aankomt op Facebook Ads retargetting hebben we hieronder het een en ander op een rijtje gezet. Door dit artikel goed door te nemen kom je er snel achter wat Facebook Ads retargetting eigenlijk is en wat de voordelen zijn die je zelf kunt ondervinden!

Wat is Facebook Ads retargetting precies?

Voordat we ingaan op Facebook Ads retargetting is het handig om eerst even te kijken naar retargetting in het algemeen. Zoals je wel aan de term zelf kunt zien draait het bij retargetting om het bereiken van mensen die al een keertje op je website terecht zijn geweest. Waarom is het belangrijk om deze mensen te bereiken vraag je je af? Van alle mensen die op je site terecht komt zal er 96% geen actie ondernemen bij het bekijken van een pagina. Het is dus van belang om de overige 4% van de mensen te bereiken, de mensen die wel bereid zijn om actie te ondernemen. Facebook kan dit verwezenlijken door gebruik te maken van de speciale Facebook Pixel. 

Wij van KMO Shops kunnen je het altijd helpen bij het installeren van deze pixel voor je webshop. Het Barometerrapport 2018 van Hootsuite laat zien dat 98% van de B2C-bedrijven Facebook gebruiken, vergeleken met 89% van de B2B-bedrijven. Wil je niet achterblijven dan is het van cruciaal belang om ook gebruik te maken van de mogelijkheden die Facebook te bieden heeft.

Ontvang de #1 webshop checklist

Maak kennis met de Facebook Pixel

Goed, tijd om te kijken naar de Facebook Pixel. De Facebook retargetting pixel is een stukje code dat je in de back end versie van je website kunt invoegen. Net als andere tags, helpt het bij het aansturen en decoderen van key performance metrics die door een bepaald platform worden gegenereerd. In het bijzonder helpt de Facebook Pixel bedrijven met een Facebook-pagina de ROI (return on investment) van ’s werelds grootste sociale netwerk te bepalen en te verbeteren. De Facebook Pixel kan de ROI van bedrijven op het platform volgen en verbeteren, maar het kan je ook in staat stellen om een hoop tools te gebruiken. Zodra je de Facebook retargetting-pixel op je relevante post-click-landing pagina’s hebt geïmplanteerd, wordt het publiek voortdurend geüpdatet wanneer mensen verschillende pagina’s bezoeken. Als het eenmaal is opgezet hoef je dus bijna niets mee te doen.

De voordelen van Facebook Ads retargetting

Het klinkt allemaal een beetje technisch, maar het komt er in principe op neer dat je met Facebook Ads retargetting in staat bent om je advertenties beter aan de man te brengen. Het gebruik van Facebook Ads retargetting brengt ontzettend veel voordelen met zich mee. Om je hier wat meer duidelijkheid over te geven hebben we de belangrijkste voordelen hieronder op een rijtje gezet.

Je kunt veel tijd besparen bij het kiezen van je doelgroep

Dit is een van de meest krachtige retargetting mogelijkheden van Facebook. In plaats van je publiek op te bouwen met de standaard advertentie tools heb je de mogelijkheid om dit werk uit handen te geven aan de Facebook Pixel voor je te laten doen. Het maakt het hele proces sneller en gemakkelijker, dit kan je aardig wat werk schelen. Daarnaast draagt het bij aan de effectiviteit van je reclamecampagnes. Deze doelgroepen worden niet gedefinieerd door demografie of interesses, maar ze zijn opgebouwd uit mensen die zich hebben beziggehouden met de pagina waar jouw Facebook pixel op te vinden is. Dit maakt de advertenties gelijk een stuk relevanter voor de bestaande klanten. Aangezien bestaande klanten 9,5X zo snel overgaan op een nieuwe aankoop is dit echt een groot voordeel om binnen te slepen. 

facebook ads

Je betaalt minder per kosten per klik

Retargetting op Facebook heeft meestal een lagere kostprijs per klik in vergelijking met retargetting op zoekmachines. De reden voor de lagere kosten is dat het verkeer op Facebook minder gericht is dan zoekmachine verkeer. Op zoekmachines zijn gebruikers op zoek naar een bepaald product of dienst, ze vragen daarom om een bepaalde dienst (pull marketing). Op sociale media zal je de gebruikers juist blootstellen aan een advertentie als ze iets anders aan het doen zijn, hierdoor is de kans minder groot dat ze overgaan tot een actie (push marketing). Het resultaat is dat Facebook-advertenties goedkoper zijn dan zoekmachineadvertenties, dit gezien het feit dat de Facebook-gebruikers technisch gezien niet op zoek zijn naar je product of dienst op dat specifieke moment.

Kies vandaag nog voor Facebook Ads retargetting

Mocht je nog geen gebruik maken van Facebook Ads retargetting dan raden wij je zeker aan om hier verandering in te brengen. Facebook Ads retargetting maakt het namelijk mogelijk om je doelgroep veel beter te specificeren en om de juiste mensen aan te spreken. Dit kan ervoor zorgen dat je omzet aanzienlijk zal toenemen. Mocht je wat meer te weten willen komen over de mogelijkheden op het gebied van Facebook Ads retargetting dan is het natuurlijk altijd mogelijk om even contact met ons op te nemen. Een van onze specialisten zal je zo snel mogelijk verder helpen!

Luca Badts

Luca Badts

Luca is Customer Succes Manager bij KMO Shops en is gespecialiseerd in online marketing en ondernemen. In haar vrije tijd trekt ze graag de natuur in of kookt ze een italiaanse maaltijd voor haar vrienden.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
5/51 rating
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2021]