6 fouten die je wilt voorkomen als je online verkoopt

6 fouten online verkopen

6 fouten die je wilt voorkomen als je online verkoopt

Heb je het moeilijk met jouw eerste verkopen te ontvangen op jouw webshop? Dan ben je hier op de juiste plaats. Starten met online verkopen loopt niet steeds van een leien dakje, maar als je de juiste oorzaak weet kan je die ook oplossen. We overlopen hieronder 6 van de meest gemaakte fouten. 

1. Een competitieve markt kiezen

Er zijn ontelbaar veel producten die je online kan verkopen en sommige producten worden op veel sites aangeboden terwijl andere maar op enkele sites te verkrijgen zijn. Bij populaire producten denk je waarschijnlijk dat je dit makkelijk kan verkopen want je die en die hebben ook hun zaak met die producten kunnen opstarten, toch? 

Populaire producten zijn producten die veel verkocht worden, maar doordat veel mensen ze aanbieden kan het zijn dat jouw concurrenten met al jouw omzet gaat lopen. Zijn er enkele grote bedrijven die exact dezelfde producten verkopen dan wordt het voor jou heel moeilijk om jouw deel van de omzet te halen. 

Echter als je bijzondere, niet veel voorkomende producten verkoopt, ga je een kleinere groep klanten aantrekken. Deze groep is misschien klein, maar meestal zeer trouw. Kan jij hun producten aanbieden die zij echt willen? Dan zullen ze waarschijnlijk vaker bij jouw kopen en zal je omzet stijgen.

De #1 webshop checklist

2. Samenwerken met de foute leveranciers

Voor je kan starten met online verkopen ga je op zoek naar de juiste leveranciers voor de producten die je wilt aanbieden. Je zoekt al snel naar zoektermen zoals ‘groothandel meubelen’. Jammer genoeg ga je in jouw zoekresultaten, resultaten vinden van oplichters. Zij willen graag dat je bij hun stock aankoopt, maar of je deze producten ook echt zal ontvangen is dan de vraag. Neem daarom tijd om je onderzoek te doen! 

Wil je verkopen via dropshipping maak dan gebruik van een dropshipdienst zoals Spocket of Syncee. Je kan jouw KMO Shops webshop rechtstreeks met deze platformen koppelen.

Fouten online verlopen

3. Niet weten wie je doelgroep is en hoe ze te bereiken

Je kan nog de leukste, hipste en beste producten aanbieden op jouw webshop, als er geen klanten zijn die ze willen kopen zal al snel in de problemen komen. Doe daarom vooraf onderzoek.

  • Wie zijn je klanten (leeftijd, regio, budget, interesses, …) 
  • Hoe kan ik ze bereiken (Google, Facebook, Instagram, lokaal, …)
  • Kunnen ze mijn producten betalen en willen ze er ook voor betalen? 
  • Spreken ze mijn taal of spreken ze andere talen.

4. Een slecht marketing plan hebben

Een webshop op zich is helaas geen wondermiddel om succesvol online te verkopen. Het is zeer belangrijk om voor deze webshop reclame te maken. Zeker bij de opstart wil je hieraan extra aandacht spenderen zodat je jouw eerste verkopen genereert en potentiële kopers hun interesse wekt. 

Een marketing plan bestaat uit verschillende aspecten waarvan betalende advertenties maar een stukje is. Je kan jouw online winkel op verschillende manieren helpen om gevonden te worden.

  • Plaats berichten op jouw sociale media pagina’s.
    Sociale media is nog steeds populair en is daarom een geweldig kanaal om te gebruiken om enkele geïnteresseerden van updates over je bedrijf te bezorgen. 
  • Verhoog je plaats in relevante Google zoekresultaten
    Dit doe je door op jouw webshop relevante teksten te plaatsen. Het wordt ook wel SEO marketing genoemd. 
  • Maak een Google mijn bedrijf pagina aan
    Google biedt een gratis tool aan voor bedrijven om beter gevonden te worden. De tool zorgt makkelijk voor extra vindbaar, zeker de moeite om dit even te bekijken!

5. Niet weten wat jouw zaak uniek maak

Start je een kledingwinkel op online, dan denk je waarschijnlijk dat je niet uniek bent. Er zijn inderdaad zeer veel webshops die kleding aanbieden. Maar toch kan je ook hier in uitblinken. Je verkoopt bv kleding specifiek voor kinderen die hun communie-, of lentefeest doen. Daarnaast biedt je hier ook de juiste accessoires voor aan zodat hun outfit perfect is voor op de foto’s. Zo ben je al snel uniek. 

Ontvang de #1 webshop checklist

6. Slechte ondersteuning aanbieden aan je klanten

Ook op een webshop kunnen klanten met vragen zitten. Het is daarom belangrijk om jouw contactgegevens duidelijk weer te geven. Een mailadres en telefoonnummer is zeker aan te raden. Uiteraard is het belangrijk dat je dan ook regelmatig je mailbox bekijkt en de mails beantwoorden. 

Vergeet niet dat klanten ook vragen kunnen hebben over retourneren. Weer hier ook zeer behulpzaam, op deze manier kan je van deze klant een terugkerende klant maken.

Luca Badts

Luca Badts

Luca is Customer Succes Manager bij KMO Shops en is gespecialiseerd in online marketing en ondernemen. In haar vrije tijd trekt ze graag de natuur in of kookt ze een italiaanse maaltijd voor haar vrienden.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
0/50 ratings
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2021]