Wat is een ghostkitchen

Een ghostkitchen: wat is het?

Ghostkitchens zijn opkomende restaurants die inspelen op de vraag voor een breed take-away aanbod. Ze bieden hun gerechten aan voor thuislevering, een tafeltje kan je bij een ghostkitchen dus) niet reserveren. Hoe dit juist werkt en waarom je het vaker zal tegenkomen leg ik hieronder voor je uit.

Wat is een ghostkitchen?

Bij een ghostkitchen wordt er verwezen naar een restaurant waarbij klanten enkel online of telefonisch kunnen bestellen. Het eten wordt vervolgens geleverd bij de klant zoals de standaard take-away service. Het grote verschil is dat een ghostkitchen het restaurant geen mogelijkheid aanbied om bij hun te komen eten. Je kan dus enkel van de maaltijden genieten thuis of op een eigen locatie naar keuze. 

Daarom wordt een ghostkitchen ook wel een dark kitchen genoemd. Er brand nooit licht in het restaurant. Je kan dus zomaar voorbij een ghostkitchen wandelen en hier niets van opmerken.

De #1 horeca checklist

Voordelen

Bij een ghostkitchen heeft voornamelijk de uitbater verschillende voordelen. Denk hierbij aan de volgende voordelen:

  • Geen groot pand nodig:
    De uitbater moet niet betalen voor een groot pand in het centrum van een stad. Een kleiner pand op een minder druk bezochte straat volstaat. Je kan bijna je hele pand inrichten als keuken. Opgelet vergeet geen ruimte te voorzien waar de koeriers droog kunnen wachten op de volgende bestelling om te leveren.

  • Minder personeelskosten:
    Bij een ghostkitchen heb je 2 belangrijke groepen van personeel: de koks en de koeriers. Je moet je dus niet druk maken over serveersters aan te nemen. Ook de afwas zal beperkt blijven in een ghostkitchen. Je kan je dus volop focussen op het maken en leveren van maaltijden. 

  • Je spreekt een groot publiek aan:
    Bij een Ghostkitchen spreek je alle inwoners aan op een bepaalde straal rond jouw zaak (bv 10 km). Als je jouw straal vergroot moet je bekijken of je op deze grotere afstand de maaltijden ook warm kan leveren. Daarom bevinden de meeste ghostkitchens zich in of net naast het centrum van een stad. Je kan dan bijna heel de stad voorzien van maaltijden en bent niet beperkt door het aantal tafels in jouw restaurant. Serveer je verschillende soorten keukens (Italiaans, Mexicaans, Chinees, …) dan is je kans op succes nog groter. Iedereen kan een gerecht kiezen wat ze op dat moment verkiezen. Wilt je vriend liever pasta eten en heb jij zin in tapas? Dan kan je eenvoudig beide gerechten samen bestellen bij jouw favoriete ghostkitchen.
ghostkitchen bezorging

Nadelen

Uiteraard zijn er ook enkele nadelen verbonden aan het opstarten van een ghostkitchen. Als je goed nadenkt over deze nadelen kan je hier bij opstart direct op inspelen!

  • Veel concurrentie:
    Als ghostkitchen ben je niet enkel in concurrentie met andere ghostkitchens, maar ook met alle restaurants die een afhaalservice aanbieden. Het is dus zeer belangrijk om tijd te maken voor jouw marketing. Enkele tips over hoe je reclame kan maken voor een afhaalrestaurant kan je hier terugvinden.
  • Veel verpakking = veel afval:

    Omdat een ghostkitchen enkel maaltijden levert, moeten deze maaltijden ook allemaal verpakt worden. Dit brengt zeer veel afval met zich mee. Op zich is dit voor jou als uitbater geen groot probleem, maar kiezen voor ecologische verpakkingen kan potentiële klanten triggeren om toch bij jou te bestellen. Het is een kleine moeite die niet enkel meer klanten kan opleveren, maar ook je imago van de ghostkitchen kan verbeteren. 

Ghostkitchen: meer dan een trend?

De eerste ghostkitchens zijn nog maar net aan het opduiken in België en ze groeien al snel uit tot ketens. Als ghostkitchen is het heel makkelijk om in één stad te beginnen en vervolgens hetzelfde concept ook in andere steden aan te bieden. Om die reden zal je ghostkitchens steeds vaker ontdekken in België. Daarnaast was take-away voor de coronacrisis al een groot succes geworden, maar nu meer dan een jaar later weten we dat afhaaleten hier is om te blijven. Wil je jouw ghostkitchen nog meer in de kijker zetten met een marketing actie? Dan kan je bijvoorbeeld een pop-up restaurant organiseren waar je klanten voor een bepaalde periode ook van jouw gerechten kan genieten op locatie. 

Dat een ghostkitchen opstarten een slim idee is, is nu wel duidelijk. Vergeet echter niet om vooraf een goed ondernemingsplan op te stellen zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Kan je hulp gebruiken om jouw gerechten online weer te geven via een bestelsysteem? Contacteer dan zeker onze collega’s, we helpen je graag op weg!

Luca Badts

Luca Badts

Luca is Customer Succes Manager bij KMO Shops en is gespecialiseerd in online marketing en ondernemen. In haar vrije tijd trekt ze graag de natuur in of kookt ze een italiaanse maaltijd voor haar vrienden.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
5/52 ratings
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Horeca Checklist [Editie 2021]