Herroepingsrecht, afhaalpunten en duidelijke communicatie & internationaal verzenden

Herroepingsrecht, afhaalpunten en duidelijke communicatie & internationaal verzenden

Wanneer je als webshop producten aanbiedt die ook buiten België interessant kunnen zijn, wil je natuurlijk wel zorgen dat ze jouw klanten zo snel en gemakkelijk mogelijk bereiken. Door onze integratie met Sendcloud kun jij internationaal verzenden zonder problenen. In het artikel dat we eerder publiceerden kun je bovendien nalezen welke wijze voor jouw webshop het meest interessant is. 

Een eerste zending naar het buitenland blijft natuurlijk spannend en er komt zeker het één en ander bij kijken. Door onderstaande checklist door te lopen, ben jij volledig op de hoogte en zorg je ervoor dat jouw pakketje snel (en zo goedkoop mogelijk) elke klant bereikt.

1. Zorg dat je retourbeleid op orde is

Binnen Europa geldt een zogenoemd herroepingsrecht. Dit houdt in dat webwinkelier verplicht zijn om retourzendingen binnen 14 dagen te accepteren. Het is daarom cruciaal dat jouw retourbeleid op orde is. Je hoeft uiteraard niet zelf het wiel uit te vinden en er zijn gelukkig verschillende internationale vervoerders die dit retourproces ook voor hun rekening kunnen nemen (denk aan DHL of UPS). Ben je echter enkel van plan naar bijvoorbeeld Frankrijk te versturen, ga dan een samenwerking aan met een Franse partner. Klanten sturen hun pakket dan terug naar de lokale partner, die het op zijn beurt in batch naar jou stuurt. Dit valt vaak goedkoper uit. Een laatste optie is het opzetten van een persoonlijk online retourportaal via SendCloud. Het grootste voordeel hieraan is dat je al je (retour)zendingen op een vaste plek gemakkelijk kunt overzien, zelfs bij internationaal verzenden.

2. Verstuur waar mogelijk naar een afhaalpunt

Steeds meer landen bieden centrale afhaalpunten waar klanten hun pakketje kunnen afhalen en retourneren. Veel internationale vervoerders als DHL en UPS hebben hun eigen afhaalpunt, maar ook bijvoorbeeld postkantoren regelen in veel landen de verzameling van pakketten. Het voordeel is dat een zending naar zo’n verzamelpunt vaak een stuk goedkoper is. Let hierbij altijd wel goed op het gewicht, want er gelden vaak striktere limiteringen bij verzenden naar afhaalpunten dan bij thuisbezorging.

3. Zorg voor duidelijke communicatie per bestemming

Bij een internationale website hoort ook internationaal verzenden. Je zorgt er natuurlijk in eerste instantie voor dat jouw website in meerdere talen beschikbaar is, wat via de KMO Shops module heel gemakkelijk kan. Ten tweede zorg je ervoor dat je de verzendmethode aanbiedt die het beste bij het land past waar je naartoe verzend. Met de SendCloud integratie zijn bijna alle internationale verzenders gelukkig in 1 module beschikbaar. Tenslotte moet je er natuurlijk voor zorgen dat je duidelijk maakt welke producten je klant al dan niet kan bestellen en ontvangen in een bepaald land. Zo zijn er onder andere voor parfum en alcohol specifieke restricties per land. Op de website van UPS kun je heel gemakkelijk zien of- en onder welke voorwaarden een product naar een land verzonden kan worden.

4. Combineer verschillende verzendmethoden binnen jouw webshop

Elke gevraagde verzendmethode aanbieden zonder extra hoge kosten? Altijd helder hebben welke vervoerder het beste bij jouw klanten past? In één overzicht alle statussen van jouw verzendingen inzien zonder te hoeven switchen tussen de websites van de verschillende aanbieders én zonder alle traceercodes te moeten bijhouden? Te mooi om waar te zijn? Dat dachten wij ook, maar doordat KMO Shops een directe integratie met SendCloud hebben, kunnen wij jou dit direct aanbieden. Zeker als je buiten België gaat verzenden, raden we jou deze service heel hard aan! Meer weten over deze service? Bezoek dan zeker even hun website. De koppeling met jouw KMO Shops regelen wij uiteraard voor jou.