Kortingen in mijn webshop: waarom, voor wie en hoe? 12 ideeën! (deel 1/2)

Promoties en korting

Kortingen in mijn webshop: waarom, voor wie en hoe? 12 ideeën! (deel 1/2)

Mensen houden van Het aanbieden van wekelijkse of maandelijkse kortingen is een hele bekende, klassieke kortingsactie. Iedereen kent het bijvoorbeeld van de reclamefolders van supermarkten. Dit soort uitverkoop kun je aan het einde van de maand of eens per kwartaal inzetten om de laatste items te verkopen en plaats te maken voor nieuwe producten. kortingen. Als we het idee hebben dat we een product ergens op een relatief gemakkelijke manier goedkoper kunnen krijgen, zullen we ervoor kiezen de aankoop daar te doen. Nu wil je er natuurlijk voor zorgen dat jouw webshop zoveel mogelijk klanten trekt die zoveel mogelijk producten van je afnemen. In het eerste deel van dit artikel leggen we je uit waarom kortingsacties hier een grote bijdrage aan kunnen leveren én laten we je zien welke opties jouw KMO Shops module biedt om deze heel gemakkelijk toe te passen. In deel twee geven we je vervolgens 12 ideeën om kortingscodes succesvol te gebruiken binnen jouw webshop. Wist je bijvoorbeeld dat kortingsacties kunnen helpen om het gemiddelde bestelbedrag van jouw klanten juist te verhogen?

Waarom zou ik kortingscodes inzetten in mijn webshop?

Het regelmatig aanbieden van kortingen kan zorgen voor een duidelijke toename in het aantal klanten én verkopen. Nieuwe klanten worden gemakkelijk aangetrokken tot kortingen die je via jouw sociale netwerken kunt delen óf die je seizoensgebonden op je webshop aanbiedt. Bovendien vergroot je de loyaliteit van jouw vaste klanten én zorg je ervoor dat zij, door het delen van jouw acties, andere potentiële klanten vertellen over jouw webshop.

 

Door kortingen op een juiste manier in te zetten, verhoog je jouw omzet. Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat je oude collectie sneller wordt weggewerkt en je ruimte maakt voor vernieuwende producten. Kortingsacties zijn verder de ultieme manier op jouw verkoopdoelen te halen. Pas wel op dat je niet te ver gaat met al je acties. Je wilt er ten alle tijde voor zorgen dat de gemiddelde bestelwaarde  niet te laag wordt en je goed op jouw marges let. Meer klanten aantrekken en vaste klanten tevreden houden, is super, maar het moet niet ten koste gaan van de winst die je maakt.

Aan wie bied ik mijn kortingscodes het beste aan?

Nieuwe bezoekers

Kortingen zijn ideaal om nieuwe potentiële klanten naar jouw webshop te lokken. Door regelmatig acties te delen op jouw verschillende sociale media kanalen, vergroot je de kans dat jouw huidige volgers ook daadwerkelijk klanten worden. Bovendien geef je bestaande klanten de kans hun netwerk gemakkelijk over jouw producten te vertellen. Mocht je meer tips willen om jouw producten succesvol te promoten, lees dan zeker ook eens dit artikel

 

Het stimuleren van aankopen in jouw webshop door middel van kortingen, geeft je de kans nieuwe klanten direct te bedanken voor hun vertrouwen. Denk bijvoorbeeld aan een korting bij het aanmelden voor een nieuwsbrief of het toch afmaken van een bestaande bestelling. Vaste momenten voor kortingen kunnen ook zeker nieuwe klanten stimuleren, maar pas wel op dat je niet te veel klanten aantrekt die enkel op deze momenten winkelen. Met de Analytics in jouw module kun je dit goed in de gaten houden en jouw acties eventueel aanpassen.

Vaste klanten

Als je zorgt voor stabiele, goede klantenservice, creëer je een vast klantenbestand met trouwe klanten. Dit is heel belangrijk, want vaste klanten blijken meer dan twee keer zoveel te kopen als eenmalige bezoekers van een webshop. Ook jij kunt in jouw webshop heel gemakkelijk bijhouden hoe vaak bepaalde klanten jouw webshop bezoeken en voor welk bedrag ze gemiddeld shoppen. Op basis daarvan kun je specifieke kortingen bieden voor trouwe klanten en ze daarmee nog verder binden aan jouw webshop. Verstuur bijvoorbeeld eens een nieuwsbrief met een kortingscode of creëer specifieke kortingen op basis van het totaalbedrag waarvoor klanten hebben gewinkeld. Klanten willen zich graag belangrijk voelen en door een specifieke korting aan te bieden, kun je vaste klanten net dat beetje extra waardering tonen. Je stelt je klanten tevreden én zorgt voor extra aankopen in je webshop: win-win.

Klantengroepen

Binnen jouw KMO Shops module kun je heel gemakkelijk bepaalde klantengroepen kortingen geven. Je kunt klanten bijvoorbeeld indelen als terugkerende klant en ze naar verloop van tijd bijvoorbeeld VIP maken of ‘vriend van jouw webshop’. Vervolgens kun je speciale kortingen aanbieden aan alle klanten binnen een dergelijke groep. Klanten kunnen op deze manier bijvoorbeeld aankopen doen tot een bepaald bedrag om vervolgens te genieten van een vaste korting. Je zorgt voor hogere bestelwaardes én een terugkerende groep klanten. Het instellen van kortingen voor klantengroepen kan ook heel interessant zijn voor B2B-verkopen om zo vaste zakenrelaties te realiseren. 

 

In jouw KMO Shops module zijn er 3 variaties van dergelijke specifieke klantengroep kortingen mogelijk, waarbij je altijd kunt kiezen voor een percentage of een forfaitaire korting. Experimenteer eens met de verschillende opties en kijk welke het beste bij jouw webshop past:

  1. Gebaseerd op het subtotaal: aangeboden aan alle klanten op basis van het subtotaal.
  2. Gebaseerd op de klantengroepen: aangeboden aan klanten binnen een bepaalde groep.
  3. Gebaseerd op klantengroepen én subtotaal: aangeboden aan klanten binnen een bepaalde groep, afhankelijk van het subtotaal van de bestelling.

 

Hoe zet ik mijn kortingscodes succesvol in?

Genereer kortingscodes gemakkelijk via jouw KMO Shops module

Zo creëer je kortingscodes in jouw KMO Shops webshop:

 

Jouw KMO Shops module biedt 5 automatisch te genereren kortingen:

  • Gratis verzending
  • Absolute korting (bijv. €5,- op de gehele bestelling)
  • Procent korting (bijv. 10% op de gehele bestelling)
  • Absolute korting + gratis verzending
  • Procent korting + gratis verzending

Ervaring leert dat voor elke webshop verschillende soorten kortingen effectief kunnen werken. Wij raden daarom aan om, zeker in de eerste periode, creatief aan de slag te gaan met jouw kortingscodes. Probeer eens wat dingen uit op basis van jouw webshop Analytics én het soort klanten die je graag terug ziet keren. Jouw module biedt de mogelijkheid om op verschillende vlakken te variëren in het soort kortingen dat je aanbiedt. Enkele vragen om jezelf te stellen bij het aanmaken van kortingscodes, zijn:

  • Het tijdvak: in welke periode is de korting geldig? Stel een ‘geldig vanaf’ en ‘geldig tot’ datum in.
  • Het soort bestellingen: kies je voor alle bestellingen of stel je een minimumbedrag in?
  • Hoe vaak te gebruiken: mag jouw klant een code oneindig vaak gebruiken (bijvoorbeeld tijdens alle kerstbestellingen) of kan een code maar eenmalig worden toegepast?
  • Welke klanten: enkel terugkerende klanten (alleen klanten met een betaalde bestelling kunnen de code toepassen) of alle klanten in jouw webshop?
  • Producten en categorieën: is de code enkel toepasbaar op bepaalde producten of op je gehele collectie?

12 ideeën voor succesvol gebruik van kortingscodes

Kortingscodes kun je op heel veel manieren inzetten in jouw webshop. Om je op weg te helpen, geven we je in deel twee van dit artikel 12 ideeën om kortingsacties creatief en succesvol te gebruiken. Lees dus snel verder!