nadelen-dropshipping

De nadelen van dropshipping: Wat ze je niet vertellen …

Hoewel veel bedrijven dropshipping gebruiken voor hun e-commerce websites, zijn er toch een aantal nadelen verbonden waar je rekening mee moet houden. In dit artikel zal ik je alles vertellen wat je moet weten over de risico’s van dropshipping.

Zijn er nadelen aan dropshipping?

“Dropshipping” het klinkt zeer aantrekkelijk: het enige wat je moet doen is het product verkopen, de bestelling doorgeven aan je leverancier en wachten tot het geld binnenstroomt. Makkelijk toch?

Helaas… Het is niet zo eenvoudig als het lijkt. Is dropshipping te mooi om waar te zijn? Wel – zoals met alles in het leven – als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook. In tegenstelling tot wat vaak wordt verwacht, is dropshipping geen “Word-snel-rijk” plan. Gelukkig kan dropshipping je wel helpen een succesvol bedrijf te bouwen, alleen niet zo snel als je had gehoopt. 

Dan nu het goede nieuws: zolang je dropshipping op de juiste manier gebruikt, kan het een zéér krachtig hulpmiddel zijn ondanks zijn tekortkomingen.

Ben je nog niet vertrouwd met dropshipping? Heb je wat meer achtergrondinformatie nodig? Lees dan eerst hier alles wat je moet weten over dropshipping. 

Ontvang de #1 dropshipping checklist

De nadelen van dropshipping op een rijtje

1. Geen controle over het logistiek proces

Elke medaille heeft een keerzijde… Hoewel een groot voordeel van dropshipping de beperkte opslag- en voorraadbeheer kosten betreft, betekent dit ook dat je geen controle hebt over de voorraad. Wat wil dit concreet zeggen? Wanneer een artikel plots zéér populair wordt, je misschien wel een verkoopkans misloopt. Waarom? Simpelweg omdat je leverancier geen voorraad meer heeft. 

WEETJE: Het logistieke proces wordt ook wel het fulfillment proces genoemd. Dit is het hele proces van orderafhandeling: van het moment dat de goederen worden ontvangen in de groothandel tot het moment dat ze worden verzonden naar de uiteindelijke consument.

WEETJE: Het logistieke proces wordt ook wel het fulfillment proces genoemd. Dit is het hele proces van orderafhandeling: van het moment dat de goederen worden ontvangen in de groothandel tot het moment dat ze worden verzonden naar de uiteindelijke consument.

Ook ben je volledig afhankelijk van je leverancier om de bestelling tijdig te verwerken. De verwerkingstijd van een bestelling is de tijd tussen het verkopen van een product en het verzenden ervan. Dit kan langer duren dan verwacht, en kan zelfs – in het ergste geval – nooit aankomen bij de eindklant. Is dit het geval? Dan ben jij verantwoordelijk en kan je maar beter over een goede klantenservice beschikken!

Last but not least – Je hebt geen controle over de unboxing ervaring van je klant. Steeds vaker is de verpakking die je als verkoper gebruikt niet enkel meer een hulpmiddel om de producten bij jouw klant te krijgen, maar een integraal onderdeel van de totale klantervaring bij jouw winkel. 

2. Lage winstmarges

Wil je snel veel verdienen? Dan heb ik geen goed nieuws voor je… één van de grootste nadelen van dropshipping is dat je niet kan genieten van bulk kortingen (dit zijn kortingen die je krijgt bij afname van een grote hoeveelheid artikelen). Leveranciers zijn meestal niet bereid om aan de groothandel prijs te verkopen en voegen dropshipping toeslagen bij de aankoopprijs. Dit kan tot een paar euro (!) meer per artikel gaan, dan wanneer je in een grote hoeveelheid aankoopt. 

3. Zeer competitief

Omdat dropshipping zo populair en toegankelijk is voor iedereen, kan je je wel inbeelden dat er veel concurrentie is én vaak dezelfde producten worden verkocht. Dit wil zeggen dat kleinere bedrijven in hun winst moeten bezuinigen om concurrerend te kunnen blijven met hun prijzen. Het kan zelfs zijn dat je concurreert met Amazon of andere grotere bedrijven.

Dit hoeft geen nadeel te zijn, Amazon verkoopt ook via externe ondernemingen zoals jou. Meer weten? Neem hier een kijkje als je wilt verkopen via amazon.)

4. Moeilijk om een merk op te bouwen

Dit is een zeer belangrijk nadeel en wordt vaak vergeten. Omdat je producten van anderen verkoopt, is het moeilijk om je eigen merk op te bouwen. Dit terwijl merkidentiteit cruciaal is voor bedrijven in e-commerce. Kijk maar naar wanneer je zelf online shopt, je gaat toch ook eerst eens rondsnuffelen bij je favoriete webshop?

Zonder merkidentiteit kan je geen klantloyaliteit opbouwen. Zonder klantloyaliteit krijg je nooit het normale verkeer dat nodig is om je webshop staande te houden, en al zeker niet bij dropshipping.

WEETJE: Klantloyaliteit ≠ hetzelfde als klanttevredenheid. 

Tevreden klanten zijn niet altijd trouwe klanten, maar het is wel een goede basis.

Klantloyaliteit wordt gecreëerd door merkbeleving, vertrouwen, tevredenheid en gevoel van waarde. Het moet langzaam worden opgebouwd en kan omzetverhogend werken. Het kan leiden tot:

  • Herhalingsaankopen (retentie)
  • Referenties en mond-tot-mond reclame

WEETJE: Klantloyaliteit ≠ hetzelfde als klanttevredenheid. 

Tevreden klanten zijn niet altijd trouwe klanten, maar het is wel een goede basis.

Klantloyaliteit wordt gecreëerd door merkbeleving, vertrouwen, tevredenheid en gevoel van waarde. Het moet langzaam worden opgebouwd en kan omzetverhogend werken. Het kan leiden tot:

  • Herhalingsaankopen (retentie)
  • Referenties en mond-tot-mond reclame

Wanneer kan je beter niet aan dropshipping doen?

  • Je probeert een merk op te bouwen – Met dropshipping verkoop je producten van iemand anders, je kan dus geen merk opbouwen. Omdat je de uitvoering niet onder controle hebt, heb je weinig invloed op het beheren van de klantervaring.
 
  • Je wilt hoge marges – Marges zullen altijd een probleem zijn als je aan dropshipping doet. Met slechts 10-30% marges zijn ook je advertentie-opties beperkt en moet je vaak vertrouwen op SEO of sociale media om je bedrijf te promoten. 
 
  • Je wilt exclusiviteit – Wanneer je goederen met dropshipping verkoopt is het nadeel dat er waarschijnlijk honderden andere zijn die exact hetzelfde product verkopen. Dit heeft als gevolg dat je prijszetting wordt beperkt. 

De nadelen van dropshipping: samengevat

Dropshipping is misschien niet de beste optie voor elk e-commerce bedrijf… In feite, er zijn een aantal nadelen aan dropshipping verbonden die je goed moet overwegen vóór je start. Dit wil NIET zeggen dat er alleen maar nadelen zijn!

Integendeel, er zijn véél voordelen van dropshipping en wij hebben dé manier om de nadelen te verslaan op een rijtje gezet. Wees dus zeker niet ontmoedigd maar onthou: “Een goede voorbereiding is het halve werk!”

TIP: Het succes van je dropship bedrijf hangt nauw samen met je leveranciers. Als ze niet betrouwbaar zijn, zal je bedrijf geen succes worden. Daarom is het zéér belangrijk betrouwbare leveranciers te vinden.

Julie Libbrecht

Julie Libbrecht

Julie is stagiaire online marketing bij KMO Shops. Daarnaast heeft zij een passie voor design, mode en ondernemen. In haar vrije tijd kijkt ze YouTube filmpjes met een lekkere tas koffie.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
4.8/522 ratings
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Dropshipping Checklist [Editie 2022]