voor- en nadelen van dropshipping

De voor- en nadelen van starten met dropshipping

Nagenoeg iedereen heeft wel eens een keer gehoord van dropshipping. Dit verdienmodel is op dit moment mateloos populair. Steeds meer mensen willen dan ook met dropshipping aan de slag om geld te verdienen via het internet.

Mocht ook jij hier over nadenken dan is het handig om dit artikel even goed door te nemen. We laten je namelijk zien wat dropshipping is en wat de voordelen en nadelen zijn die je zal ondervinden wanneer je hiermee aan de slag gaat.

Door middel van de informatie uit dit artikel krijg je een volledig beeld bij de mogelijkheden die dropshipping met zich mee weet te brengen.

Wat is dropshipping precies?

Weet je nog niet wat dropshipping precies is, dan is het handig om hier eerst even bij stil te staan. Je moet immers wel weten waar we het over hebben in dit artikel.

Dropshipping is een slimme manier van online verkopen waarbij jij, als webshop eigenaar, producten aanbiedt zonder ze zelf op voorraad te hebben. Wanneer een klant iets bij jou koopt, bestel jij het product rechtstreeks bij de leverancier, die het dan rechtstreeks naar je klant stuurt.

Het mooie hieraan? Jij hoeft je geen zorgen te maken over opslagruimte of voorraadbeheer. Dit maakt dropshipping ideaal voor beginnende ondernemers die hun assortiment willen uitbreiden zonder extra risico.

Ontvang de #1 dropshipping checklist

Hoe werkt dropshipping?

Dropshipping werkt vrij eenvoudig. Eerst kies je producten uit die je wilt verkopen vanuit een dropshipping leverancier. Deze producten plaats je in jouw webshop. Wanneer een klant bij jou een bestelling plaatst, geef je deze door aan de leverancier.

De dropshipping leverancier verzorgt de rest: van het inpakken tot het verzenden van het product direct naar de klant. Jij betaalt de leverancier voor het product, maar de verkoopprijs die jij aan je klant vraagt, bepaal je zelf. Het verschil tussen deze twee prijzen is jouw winst.

Het spreekt voor zich dat je vaak niet alle winst krijgt over het product, je moet namelijk de partij betalen waar je jouw producten bij inkoopt. Dit betekent echter niet dat je weinig verdient met dropshopping.

Uit cijfers van Sale Hoo blijkt namelijk dat de marges tussen de 20% tot 40% liggen. Voor een bepaalde niche zoals sieraden, kleding en elektronische accessoires zijn de marges soms wel 80 tot 100%. Dit laat zien dat je met dropshipping aardig wat kunt verdienen. Deze marges zijn overigens niet onder de radar gebleven. Volgens Dutch Tech Magazine zijn het aantal zoekopdrachten in Nederland met betrekking tot dropshipping namelijk verviervoudigd. Je bent dus zeker niet de enige die hier mee wilt beginnen.

Voordelen dropshipping

Beginnen met dropshipping is dé makkelijkste manier om een bedrijf te starten. Hieronder gaan we dieper in op de voordelen van een dropshipping webshop. 

Natuurlijk moet je niet alleen een product vinden dat mensen willen kopen, je moet een betrouwbare leverancier vinden die exact levert wat je aan de klant beloofd. 

TIP: Zorg ervoor dat je de juiste leverancier kiest! Samenwerken met één of meerdere betrouwbare leveranciers, is uitermate belangrijk om zeker te zijn dat;

  • Het product aan alle eisen van de klant voldoet.
  • Je bestelling snel wordt verzonden
  • De producten niet worden teruggestuurd 

Werk je met onbetrouwbare leveranciers? Dan kan dit de reputatie van je bedrijf ruïneren en onoverkomelijk ervoor zorgen dat je geld verliest.

De 6 belangrijkste voordelen van dropshipping

Er zijn een heel aantal voordelen van dropshipping die we uitgebreid zullen bespreken, al bij al gaan ze over;

  • Hoe gemakkelijk het is om ermee aan de slag te gaan

  • De mogelijkheid om kosten te besparen

1. Geen voorraad- en opslagkosten

geen voorraadkosten

Om te beginnen, laten we eerlijk zijn, is het beheren van een eigen voorraad absoluut géén pretje. Je hebt niet alleen veel ruimte nodig, maar je moet ook nog eens de voorraad opvolgen én de kwaliteit ervan beschermen. Het logistieke aspect is vaak een bepalende factor voor ondernemers.

Vanzelfsprekend is voorraadbeheer één van de grootste kosten waar je mee te maken kan hebben. Met dropshipping hoef je je hier geen zorgen meer over te maken. 

Waarom? Een derde partij beschikt over de voorraad en stelt deze ter beschikking voor de klant op aanvraag. Het complete logistieke proces wordt uitbesteed aan iemand anders.

Dus dit wil zeggen dat jij de artikelen die je verkoopt niet eerst moet aanschaffen, waardoor je ook geen massa’s geld in voorraad hebt vastzitten – die mogelijks nooit wordt verkocht. Verder worden ook andere algemene kosten beperkt zoals; kosten van leasing, gebouwen, personeel en onderhoud.

Algemene kosten worden ook wel “overhead kosten” genoemd. Behalve de lagere kosten, zijn ook de risico’s laag. Geen voorraad = geen risico op brand, diefstal, verouderde voorraad, … etc.

Naarmate je groeit, zullen deze kosten waarschijnlijk toenemen, maar ze zullen laag blijven in vergelijking met traditionele bedrijfskosten.

Ontvang de #1 dropshipping checklist

2. Lage toetredingsdrempel

Als tweede, zoals hierboven al vermeld, is dropshipping super makkelijk – en dé goedkoopste manier – om te starten in e-commerce. Naast het minimaliseren van je startup risico’s zijn er lage opstart-, opslag- en logistieke kosten. Met als gevolg dat je zonder inventaris meteen kan beginnen met geld te verdienen. Maak reclame en promoot je nieuwe onderneming!

Vergelijking detailhandelaars vs. dropshippers

Detailhandelaars

  1. Kopen product
  2. Wachten op levering
  3. Opslaan in voorraad
  4. Verkopen product

 

Hieruit volgt dat je een tijdlang een aanzienlijk bedrag moet uitgeven.

Dropshippers

  1. Ontvangen bestelling 
  2. Betalen leverancier
  3. Leverancier verzendt het product naar de klant

 

Dus, je ontvangt de betaling op hetzelfde moment als je je leveranciers betaalt of zelfs eerder. Je betaalt alleen voor wat je koopt. Dit maakt geld vrij voor marketing en groei!

3. Een breed productaanbod

Vervolgens is er sprake van een grote diversiteit aan producten: er zijn MILJOENEN producten die je kan verkopen aan potentiële klanten. Het productaanbod is afhankelijk van het platform waar je mee samenwerkt, wij raden Syncee aan. Syncee is een platform dat ideaal is om veel populaire producten rechtstreeks aan je webshop toe te voegen.

TIP: Veel mensen die aan dropshipping doen zoeken naar de beste producten om te verkopen, met als gevolg dat er toch veel dezelfde producten verkopen. Bovendien zijn ze vaak van dezelfde dropship-leveranciers afkomstig. De kunst is om NIET dezelfde afbeeldingen en beschrijving te gebruiken!

4. Overal ter wereld werken

Aangezien je alleen over internetverbinding moet beschikken, kan dropshipping overal ter wereld worden uitgevoerd. Zolang je met je leveranciers en klanten kan communiceren, is het perfect mogelijk je bedrijf te runnen. Lees hier meer over de voordelen van werken op een andere locatie dan op het kantoor. 

Hetzelfde geldt voor je leveranciers. Samenwerken met buitenlandse leveranciers kan heel wat flexibiliteit bieden. Zo lang je gekozen buitenlandse leverancier verzendt naar de locatie waar je verkoopt uiteraard!

Nooit meer een reden om niet naar het zonnetje te reizen!

werken op afstand

5. Makkelijk om je bedrijf te laten groeien

Verder, als je wilt groeien met je dropship-bedrijf, dan worden je leveranciers het zwaarst getroffen. Ze moeten namelijk grotere volumes en orders verwerken. Zelf moet je geen extra werknemers in dienst nemen alsnog een grotere opslagplaats voorzien.

Integendeel, terwijl jouw leveranciers het harde werk achter de schermen doen, blijft je bedrijf normaal functioneren en kan jij je focussen op het vergroten van je klantenbestand en het opbouwen van je merk. Dus wanneer je product aanslaat, merk jij enkel dat er meer geld binnen komt.

6. Zeer efficiënte onderzoekstool

Tenslotte: Dropshipping geeft je de mogelijkheid om potentiële producten op te sommen en te verkopen vóórdat je een grote hoeveelheid voorraad gaat kopen.

dropshipping nieuwe producten

Het is een handige onderzoekstool en een groot voordeel voor zowel het lanceren van een nieuwe winkel, als voor bedrijfseigenaren die de interesse van klanten willen testen (bv. voor extra productcategorieën).

Ontvang de #1 dropshipping checklist

De nadelen van dropshipping

“Dropshipping” het klinkt zeer aantrekkelijk: het enige wat je moet doen is het product verkopen, de bestelling doorgeven aan je leverancier en wachten tot het geld binnenstroomt. Makkelijk toch?

Helaas… Het is niet altijd zo eenvoudig als het lijkt. Is dropshipping te mooi om waar te zijn?

Wel – zoals met alles in het leven – als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook. In tegenstelling tot wat vaak wordt verwacht, is dropshipping geen “Word-snel-rijk” plan. Gelukkig kan dropshipping je wel helpen een succesvol bedrijf te bouwen, alleen niet zo snel als je had gehoopt. 

Dan nu het goede nieuws: zolang je dropshipping op de juiste manier gebruikt, kan het een zéér krachtig hulpmiddel zijn ondanks zijn tekortkomingen.

1. Geen controle over het logistiek proces

Voorraadbeheer magazijn

Elke medaille heeft een keerzijde… Hoewel een groot voordeel van dropshipping de beperkte opslag- en voorraadbeheer kosten betreft, betekent dit ook dat je geen controle hebt over de voorraad. Wat wil dit concreet zeggen? Wanneer een artikel plots zéér populair wordt, je misschien wel een verkoopkans misloopt. Waarom? Simpelweg omdat je leverancier geen voorraad meer heeft. 

WEETJE: Het logistieke proces wordt ook wel het fulfillment proces genoemd. Dit is het hele proces van orderafhandeling: van het moment dat de goederen worden ontvangen in de groothandel tot het moment dat ze worden verzonden naar de uiteindelijke consument.

Ook ben je volledig afhankelijk van je leverancier om de bestelling tijdig te verwerken. De verwerkingstijd van een bestelling is de tijd tussen het verkopen van een product en het verzenden ervan. Dit kan langer duren dan verwacht, en kan zelfs – in het ergste geval – nooit aankomen bij de eindklant. Is dit het geval? Dan ben jij verantwoordelijk en kan je maar beter over een goede klantenservice beschikken! Als verkoper kunnen klanten jouw aansprakelijk stellen voor tekortkomingen van verschillende leveranciers. Ze hebben het product immers in jouw shop gekocht.

Last but not least – Je hebt geen controle over de unboxing ervaring van je klant. Steeds vaker is de verpakking die je als verkoper gebruikt niet enkel meer een hulpmiddel om de producten bij jouw klant te krijgen, maar een integraal onderdeel van de totale klantervaring bij jouw winkel. 

2. Lage winstmarges

pexels cottonbro 3943716

Wil je snel veel verdienen? Dan heb ik geen goed nieuws voor je… één van de grootste nadelen van dropshipping is dat je niet kan genieten van bulk kortingen (dit zijn kortingen die je krijgt bij afname van een grote hoeveelheid artikelen).

Leveranciers zijn meestal niet bereid om aan de groothandel prijs te verkopen en voegen dropshipping toeslagen bij de aankoopprijs. Dit kan voor bepaalde producten tot een paar euro (!) meer per artikel gaan, dan wanneer je in een grote hoeveelheid aankoopt. 

3. Zeer competitief

Omdat dropshipping zo populair en toegankelijk is voor iedereen, kan je je wel inbeelden dat er veel concurrentie is én vaak dezelfde producten worden verkocht. Dit wil zeggen dat kleinere bedrijven in hun winst moeten bezuinigen om concurrerend te kunnen blijven met hun prijzen ten opzichte van andere webwinkels. Het kan zelfs zijn dat je concurreert met Amazon of andere grotere bedrijven.

Dit hoeft geen nadeel te zijn, Amazon verkoopt ook via externe ondernemingen zoals jou. Meer weten? Neem hier een kijkje als je wilt verkopen via amazon.)

4. Moeilijk om een merk op te bouwen

Dit is een zeer belangrijk nadeel en wordt vaak vergeten. Omdat je producten van anderen verkoopt, is het moeilijk om je eigen merk op te bouwen. Dit terwijl merkidentiteit cruciaal is voor bedrijven in e-commerce. Kijk maar naar wanneer je zelf online shopt, je gaat toch ook eerst eens rondsnuffelen bij je favoriete webshop?

pexels karolina grabowska 4498124

Zonder merkidentiteit kan je geen klantloyaliteit opbouwen. Zonder klantloyaliteit krijg je nooit het normale verkeer dat nodig is om je webshop staande te houden, en al zeker niet bij dropshipping. Online retailers met een eigen magazijn weten dit maar al te goed.

WEETJE: Klantloyaliteit ≠ hetzelfde als klanttevredenheid. 

Tevreden klanten zijn niet altijd trouwe klanten, maar het is wel een goede basis.

Klantloyaliteit wordt gecreëerd door merkbeleving, vertrouwen, tevredenheid en gevoel van waarde. Het moet langzaam worden opgebouwd en kan omzetverhogend werken. Het kan leiden tot:

  • Herhalingsaankopen (retentie)

  • Referenties en mond-tot-mondreclame

Is dropshipping de moeite waard?

Wel indien je:

  • Met weinig risico jouw business-idee wilt uitvoeren en je eerste stappen wilt zetten in de ondernemingswereld

  • Je hebt erg weining startkapitaal nodig

  • Al een tijdje bezig bent en een nieuw product wilt testen zonder het logistieke proces

  • Moeilijk te verzenden producten verkoopt (duur, zwaar, groot, …)

  • Geen opslagruimte hebt (of wilt hebben)

Wanneer kan je beter niet aan dropshipping doen?

  • Je probeert een merk op te bouwen – Met dropshipping verkoop je producten van iemand anders, je kan dus geen merk opbouwen. Omdat je de uitvoering niet onder controle hebt, heb je weinig invloed op het beheren van de klantervaring en dus op mond tot mondreclame.

  • Je wilt hoge marges – Marges zullen altijd een probleem zijn als je aan dropshipping doet. Met slechts 10-30% marges zijn ook je advertentie-opties beperkt en moet je vaak vertrouwen op SEO of sociale media om je bedrijf te promoten. 

  • Je wilt exclusiviteit – Wanneer je goederen met dropshipping verkoopt is het nadeel dat er waarschijnlijk honderden andere zijn die exact hetzelfde product verkopen. Dit heeft als gevolg dat je prijszetting wordt beperkt. 

Dropshipping samengevat

Dropshipping is misschien niet de beste optie voor elk e-commerce bedrijf… In feite, er zijn een aantal nadelen aan dropshipping verbonden die je goed moet overwegen vóór je start. Dit wil NIET zeggen dat er alleen maar nadelen zijn!

Integendeel, er zijn véél voordelen van dropshipping en wij hebben dé manier om de nadelen te verslaan op een rijtje gezet. Wees dus zeker niet ontmoedigd maar onthou: “Een goede voorbereiding is het halve werk!”

TIP: Het succes van je dropship bedrijf hangt nauw samen met je leveranciers. Als ze niet betrouwbaar zijn, zal je bedrijf geen succes worden. Daarom is het zéér belangrijk betrouwbare leveranciers te vinden en je goed te informeren omtrent btw regels.

Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Dropshipping Checklist [Editie 2024]