Een geslaagde nieuwsbrief maken?

Nieuwsbrief schrijven

Een geslaagde nieuwsbrief maken?

Er zijn ontzettend veel bedrijven die nog altijd niet over een goede nieuwsbrief beschikken. Mocht dit ook voor jou van toepassing zijn dan moet je weten dat je echt ontzettend veel kansen laat liggen. Een nieuwsbrief is namelijk noodzakelijk als je een goede band op wilt bouwen met je doelgroep. Nu is het wel zo dat er aardig wat komt kijken bij het opzetten van een goede nieuwsbrief. Om je wat beter op weg te helpen laten wij je in dit artikel alles zien wat je moet weten over het maken van een nieuwsbrief. Van het belang van de nieuwsbrief tot aan tips voor het maken van de brief, in dit artikel komt het allemaal aan de orde!

Het belang van een goede nieuwsbrief

Laten we eerst even kijken naar het belang van een goede nieuwsbrief  voor jouw webshop. Het doel van een nieuwsbrief is om de lezers updates te geven met betrekking tot je bedrijf, producten en diensten. Het is echter niet iets wat over het algemeen wordt gebruikt voor een harde verkoop. Een nieuwsbrief moet aanvoelen als een update van een vriend in plaats van een opdringerige verkoper. Dat wil niet zeggen dat deze nieuwsbrieven alleen gebruikt worden om contact te houden. Ze kunnen worden gebruikt om je klanten te motiveren om actie te ondernemen. Hier kan je denken aan het doen van een aankoop of het bekijken van je laatste blogbericht. 

Nieuwsbrieven zijn vaak dan ook echt de sleutel tot succes van je marketingcampagne. De afgelopen tien jaar heeft e-mailmarketing bewezen aanzienlijk succesvoller te zijn dan social media marketing. Volgens onderzoekers van McKinsey heb je 40 keer meer kans om nieuwe klanten te krijgen via e-mailmarketing dan via Facebook of Twitter. Dit laat dan ook echt zien dat het hebben van een goede nieuwsbrief een van de beste keuzes is om te maken voor je bedrijf. Middels een nieuwsbrief kan je zorgen voor aanzienlijk meer betrokkenheid met de klant.

Ontvang de #1 webshop checklist

Waar voldoet een goede nieuwsbrief aan?

Nu je weet wat een nieuwsbrief is en wat je er aan hebt is het handig om te kijken waar een goede nieuwsbrief eigenlijk aan voldoet. Er zijn een aantal onderdelen die eigenlijk altijd op de nieuwsbrief te vinden moeten zijn.

Hier moet je op de eerste plaats denken aan een herkenbaar logo. Het moet voor de lezer thuis gelijk duidelijk zijn welk bedrijf er echter de nieuwsbrief zit. Laat het logo dus terugkomen op de bovenkant van de brief. Zorg er daarnaast voor dat de kleur aansluit bij het bedrijf. Belangrijk is om een opvallende kleur te kiezen, zonder ervoor te zorgen dat het te kleurrijk wordt. Het moet namelijk niet vervelend zijn voor de klant om de nieuwsbrief te ontvangen. Als laatste zal je moeten denken aan de inhoud. Hier kan je onder andere denken aan het lettertype, maar ook aan een slagzin. Hier vertellen we je straks meer over.

Nieuwsbrief maken webshop

Dé tips voor het maken van een nieuwsbrief

Er zijn veel ondernemers die niet precies weten waar zij op moeten letten bij het opzetten van een goede nieuwsbrief. Gelukkig zijn wij er om je wat beter op weg te helpen. Hieronder hebben we het net even wat makkelijker gemaakt door een aantal handige tips mee te nemen die je echt moet gebruiken bij het schrijven van je eigen nieuwsbrief:

1. Neem een call to action op

Probeer een call to action op te nemen in elk stuk van de inhoud van je nieuwsbrief. Het moet natuurlijk niet opdringerig lijken, maar het is wel handig om er een op te nemen bij het maken van je nieuwsbrief. Je kunt een eenvoudige tekstlink naar je site opnemen in het bericht. Ook kan het gebruik van een prominente knop je conversiepercentage verhogen. Je doorklikpercentage kan met maar liefst 28 procent stijgen. Een knop is effectiever dan een tekstlink omdat hij groter is, opvallende kleuren heeft en aantrekkelijke designelementen heeft.

2. Laat de nieuwsbrief vaak terugkomen

De volgende tip is om je nieuwsbrief op veel kanalen moet promoten. Dit houdt onder andere in dat je jouw nieuwsbrief aan moet prijzen via je website, maar ook via je fysieke winkel. Daar komt bij dat je door middel van affiches mensen bekend kan maken met jouw nieuwsbrief. 

nieuwsbrief maken

Door je nieuwsbrief te promoten via diverse kanalen zal je al veel sneller meer mensen naar je site weten te halen. Belangrijk is wel weer om het subtiel te houden. Wanneer de klant het gevoel krijgt dat je hem echt iets probeert op te leggen dan is de kans klein dat hij verder zal gaan lezen.

3. Voeg content van derde partijen toe

Je nieuwsbrief hoeft niet altijd alleen over je eigen bedrijf te gaan. Het opnemen van content van bekende derde partijen of influencers in jouw branche of sector is een geweldige manier om je merk op één lijn te brengen met experts. Probeer citaten, tweets of links naar content van je partners of favoriete merken op te nemen om zo boeiende nieuwsbrieven te maken. Samenwerken met anderen is ook een effectieve manier om je connectie met de klant aan te sterken. Het draait bij het maken van een goede nieuwsbrief namelijk echt sterk om de content zelf, het moet namelijk wel leuk zijn om te lezen voor de klant. 

4. Gebruik segmentatie

Een nieuwsbrief is geen algemene oplossing die al je klanten zal betrekken. Een kledingbedrijf kan bijvoorbeeld de aandacht verliezen als het een nieuwsbrief verstuurt die gericht is op damesmode terwijl het bedrijf ook mannenkleding verkoopt. De mannen hebben dan niet zoveel zin om door te lezen. Segmentatie is een van de meest over het hoofd geziene e-mailmarketingstrategieën. Door hierop te letten zal je dan ook echt een voorsprong hebben. Zorg ervoor dat je je kunt focussen op één of twee belangrijke variabelen binnen je doelmarkt. Dit kan te maken hebben met geslacht, locatie of leeftijd. Door middel van segmentatie kan je jouw doelgroep veel beter afbakenen dan vroeger.

Je eigen nieuwsbrief opstarten

Het maken van een nieuwsbrief is tegenwoordig zeer eenvoudig via programma’s zoals Mailchimp. Wanneer je een eerste nieuwsbrief maakt is het zeer belangrijk om jouw huisstijl hier volledig in te verwerken. Is dat gelukt? Dan kan je makkelijk dit design kopiëren voor je volgende nieuwsbrieven.

Luca Badts

Luca Badts

Luca is Customer Succes Manager bij KMO Shops en is gespecialiseerd in online marketing en ondernemen. In haar vrije tijd trekt ze graag de natuur in of kookt ze een italiaanse maaltijd voor haar vrienden.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
5/51 rating
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2022]