Online bestelsysteem horeca

Top 5 tips bij het kiezen van een online bestelsysteem

Wil je voor jouw restaurant, bar of andere horecazaak online bestellingen ontvangen? Dan is het zeker interessant om een online bestelsysteem te overwegen. Sinds de corona pandemie zijn online bestellingen niet meer weg te denken. Ook in de horeca is er een grote verandering waar te nemen.

Wat is een online bestelsysteem

Een online bestelsysteem is eigenlijk een website waarop klanten producten kunnen bestellen. De gelijkenissen met een webshop zijn heel groot. De klant kiest zijn producten uit, plaatst deze in zijn winkelmandje, kiest de meest geschikte ophaal of verzendmethode en kan rechtstreeks online betalen. Voor het aanbieden van gerechten online is dit eigenlijk hetzelfde. Uiteraard brengt het aanbieden van voeding online nog wel enkele extra aandachtspunten met zich mee. Kies daarom voor een bestelsysteem dat hiermee rekening houdt.

De #1 horeca checklist

Tips voor een horeca online bestelsysteem

1. Denk na over je bezorg/ophaalmethoden

Wanneer klanten online bestellen op jouw website is het belangrijk om na te denken hoe deze maaltijden bij de klanten zullen komen. Je kan ervoor kiezen om enkel de mogelijkheid aan te bieden om maaltijden te komen afhalen. Het grote voordeel is dat je geen kosten zal hebben voor koeriers om de maaltijden te bezorgen. Echter vraag je wel een extra inspanning van je klanten. Veel mensen die online bestellingen, doen dit omdat ze een drukke dag achter de rug hebben en zo eenvoudig mogelijk lekker willen eten. Een verplaatsing naar jouw zaak is er dan soms te veel aan. 

Je kan ook kiezen om maaltijden wel te brengen naar je klanten. Kies dan wel heel bewust in welke regio je de maaltijden wilt brengen. Je wilt voorkomen dat je koeriers 1 uur weg zijn voor het leveren van 1 bestelling. Daarnaast wil je ook de kwaliteit van de gerechten hoog houden. Hoe verser, hoe beter!

Als je kiest voor het verzenden van maaltijden dan kan je ook kiezen om dit pas te doen vanaf een bepaald bedrag. Op deze manier kan je de extra kost voor de koeriers compenseren. Een mix van zowel de mogelijkheid om te komen afhalen als de mogelijkheid om te laten leveren wordt door de meeste horeca-uitbaters gekozen.

Online bestelsysteem horeca

2. Kies voor een mooie en gebruiksvriendelijke lay-out

Het klinkt misschien overbodig om tijd te investeren in een goede lay-out van jouw website en bestelsysteem, maar niets is minder waar. Klanten die jouw website onhandig vinden zullen sneller afhaken en hun bestelling bij een concurrent plaatsen. Bij veel bestelsystemen is er een standaard lay-out toegekend die je kan personaliseren. Vraag zeker voorbeelden van andere bestelwebsites zodat je zelf kan oordelen welk systeem je gebruiksvriendelijke vindt. 

Daarnaast is een belangrijk element aan een goede lay-out, het kiezen van mooie productfoto’s. Een maaltijd die er visueel mooi uit ziet zal veel meer besteld worden dan maaltijd met een slechte foto. Heb je nog geen foto’s van je gerechten en wil je toch al opstarten? Kies er dan voor om bij opstart geen productfoto’s weer te geven. Voeg enkel foto’s toe als ze een meerwaarde zijn voor jouw website.

3. Zorg dat je online betalingen kan aanvaarden

Het spreekt voor zich dat online betalen dé standaard is geworden. Echter kiezen sommige horeca-uitbaters ervoor om betalingen te ontvangen bij levering of bij afhalen. Het grote nadeel hieraan is dat je nooit zeker bent dat je jouw geld wel zal ontvangen. 

Online betalingen aanvaarden

Je maakt dus eigenlijk een bestelling speciaal voor een klant zonder de zekerheid dat je hiervoor betaald zal worden. Uiteraard zijn de meeste mensen van goede wil en zal je jouw geld wel ontvangen, maar een beetje extra zekerheid kan zeker geen kwaad. Als je klanten direct online laat betalen op jouw bestelwebsite kan jij zonder zorgen ervoor zorgen dat de bestelling wordt bereid en zijn weg vind tot bij de klant.

4. Denk na over hoe je meldingen wilt ontvangen van je bestellingen

Beeld je in dat je op een drukke avond aan het werken bent in jouw restaurant. De ene bestelling na de andere klant binnen. Wat is dan voor jou de handigste manier dat deze bestellingen aankomen? Is dat via mail, via een ticketje dat geprint wordt in jouw keuken rechtstreeks of op nog een andere manier? 

Het is belangrijk om direct op de hoogte gebracht te worden van bestellingen zodat je deze snel kan verwerken en de klant niet te lang moet wachten. Vraag bij het kiezen van jouw bestelsysteem hoe je van de nieuwe bestellingen op de hoogte wordt gebracht.

5. Zorg dat jouw website goed gevonden wordt!

Tot slot is het belangrijk om aandacht te spenderen aan jouw online aanwezigheid. Wanneer klanten jouw website niet vinden zal je ook geen bestellingen ontvangen. Kies daarom voor een website waar je extra tools hebt voor marketing te doen. 

Bij opstart van jouw bestelwebsite is het zeker een goed idee om een marketing actie te doen. Lees alvast verschillende tips in dit artikel: Afhaalmaaltijden promoten.

Een bestelsysteem iets voor mijn horeca zaak?

Wil je graag extra omzet genereren, ben je bereidt om hiervoor een extra inspanning te leveren (specifiek bij opstart), dan is een bestelsysteem waarschijnlijk wil iets voor jouw horeca zaak! Wil je graag meer informatie over wat een online bestelsysteem jouw onderneming kan bieden? Neem dan zeker contact op met onze collega’s. We geven je graag meer informatie!

Luca Badts

Luca Badts

Luca is Customer Succes Manager bij KMO Shops en is gespecialiseerd in online marketing en ondernemen. In haar vrije tijd trekt ze graag de natuur in of kookt ze een italiaanse maaltijd voor haar vrienden.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
5/51 rating
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Horeca Checklist [Editie 2021]