online eten verkopen checklist

Online eten verkopen: het stappenplan

Online eten verkopen is dé nieuwe trend in horeca-industrie. Ben je de eigenaar van een restaurant, traiteur of wil je een nieuw horeca concept opstarten zoals een ghostkitchen, speel dan zeker in op deze nieuwe trend. We geven je graag een stappenplan om te starten met het online verkopen van eten.

Hoe start je met online eten te verkopen?

Voor je van start gaat met het opstarten van een nieuwe activiteit in je onderneming, moet je goed nadenken over je verwachtingen. Het is daarom niet overbodig om de volgende vragen aan jezelf te stellen:

Wat ga je aanbieden?

Online eten verkopen menukaart

Heb je al een horeca zaak of start je een nieuwe onderneming op? Het blijft belangrijk om na te denken over wat je online zal verkopen. Situatie: stel je hebt al een restaurant in Brussel en wilt graag ook online jouw maaltijden gaan verkopen. Kunnen klanten dan zomaar alle maaltijden van jouw menukaart bestellen? Kan je alle maaltijden van jouw menukaart verpakken? Blijven je gerechten goed warm en verliezen ze hun kwaliteit niet? In deze situatie is het goed om een onderscheid te maken tussen een offline en online menukaart.

Wie zijn je klanten?

Indien je een onderneming aan het opstarten bent is deze vraag zeer belangrijk. Wie is jouw doelpubliek? Je kan misschien denken dat je aan iedereen bij jou in de regio zal verkopen, maar is dat ook zo? Kunnen jongeren met hun zakgeld jouw maaltijden ook betalen of richt je jou meer op werkende mensen? Misschien richt je je nog specifieker op gezinnen. Deze denkoefening is belangrijk om ook jouw marketing voor je online bestelsysteem af te stemmen. 

Als je al een horeca zaak hebt raad ik je aan deze stap niet over te slaan. Stel jezelf de vraag zijn mijn huidige klanten in mijn restaurant ook de klanten die bij mij online zullen bestellen? Misschien kan je door het online aanbieden van je maaltijden wel een breder doelpubliek aantrekken.

De #1 horeca checklist

Waarom zullen je klanten bij jou bestellen?

Dé grote vraag, waarom zullen klanten nu eigenlijk bij jou bestellen? Is het omdat je gewoon echt super lekker eten serveert, of omdat klant nooit lang moeten wachten op hun bestelling of komen je klanten uit gewoonte naar jou? Er zijn enorm veel redenen waarom klanten specifiek bij jou komen bestellen. Helaas zijn er ook zeer veel redenen waarom klanten niet (meer) bij jou zouden bestellen. Zorg ervoor dat je hiervan op de hoogte bent. Op deze manier kan je hier extra op inzitten en werken aan de redenen waarom klanten niet bestellen.

TIP: Je kan niet iedereen bedienen. Kies een doelpubliek waarop je jou wilt focussen. De mensen achter de 80% van jou omzet. Overtuig hun om online eten bij jou te bestellen en je zal sowieso nog extra mensen aanspreken.

Hoe kunnen klanten bij jou eten bestellen?

Het makkelijk antwoord is ‘klanten kunnen mij bellen om hun bestelling te plaatsen’. Maar is dat ook echt zo? Sinds de heropening van de horeca na de corona pandemie is het niet meer zo vanzelfsprekend om altijd telefonisch bereikbaar te zijn. Jij en jouw personeel zijn namelijk bezig met het bedienen van klanten in je zaak. Daarnaast heb je hoogstwaarschijnlijk maar één telefoon beschikbaar. Klanten die op je voicemail terechtkomen zullen dus moeten terugbellen om hun bestelling te plaatsen. Op een drukkere avond kan dit er voor zorgen dat klanten ergens anders gaan bestellen. Dit wil je uiteraard voorkomen. 

Daarom raad ik je aan om te werken met een online bestelsysteem. Een bestelsysteem is best eenvoudig. Op jouw website heb je een pagina met jouw online menukaart. Klanten kunnen op deze pagina de gerechten selecteren die ze willen bestellen, ze geven hun gegevens in en kunnen eventueel direct online betalen. Wanneer de bestelling geplaatst is, wordt jij hier direct van op de hoogte gebracht. Op deze manier kan je zeer veel bestellingen tegelijkertijd ontvangen. De termijn dat klanten moeten wachten op hun bestelling stel je zelf in. Handig toch?

Website met bestelsysteem

Hoe zullen de maaltijden bij de klanten komen?

Er zijn eigenlijk 2 manieren dat de maaltijden tot bij de klanten kunnen komen. Je kan de maaltijden laten afhalen of bezorgen. Elke methode heeft uiteraard voor- en nadelen. Het grootste voordeel aan maaltijden laten afhalen is dat je zelf niet de kost draagt voor het bezorgen van de maaltijden. Daarnaast moet je ook geen koeriers voorzien voor de leveringen te doen. Het grote nadeel is dat je van klanten een extra inspanning vraagt. Op een regenachtige donderdagavond na een drukke werkdag zullen vele klanten willen genieten van een geleverde maaltijd. Helaas is de inspanning om de maaltijd te komen ophalen dan soms te veel gevraagd. 

De andere optie is om de maaltijden te bezorgen. Hierbij komen 2 aspecten kijken: de extra kosten en de extra inspanning. Langs de ene kant zal je dus instaan voor het betalen van jouw koeriers. Je zal ook de kosten voor de bestelwagen, brommer of fiets moet dragen. 

Online eten verkopen

Vergeet ook geen rekening te houden met de kleine kosten zoals de warmhoudbakken die je zal moeten voorzien. Ten tweede komt er een extra inspanning bij kijken. Je moet koeriers aannemen en aansturen. Is er een probleem met de bestelwagen dan zal je die ook naar de garage moeten brengen.

Waarom zullen klanten nog eens terugkomen?

Zoals bij elke onderneming zijn terugkerende klanten heel waardevol. Ze zorgen ervoor dat je als onderneming stabiliteit creëert. Zorg er daarom voor dat klanten reden hebben om terug te komen. Heb je een frituur, vul je frietzakken dan net iets meer dan nodig. Niemand komt graag te kort ;). Je kan ook een kortingscoupon geven bij hun eerste bestelling voor een tweede bestelling. Er zijn verschillende manieren om van nieuwe klanten terugkerende klanten te maken. Bekijk enkele marketing tips in dit artikel: Afhaalmaaltijden promoten

Online eten verkopen: dé checklist

1. Start een onderneming op!

Heb je al een onderneming, dan mag je deze stap uiteraard overslaan. Bij het opstarten van een onderneming zal je enkele wettelijke verplichte stappen in orde moeten brengen. Je kiest in welke ondernemingsvorm je wilt opstarten ( eenmanszaak, bv, nv, … ) en vraagt je ondernemingsnummer aan. Weet je niet welke ondernemingsvorm bij jou past? Spreek erover met jouw boekhouder ze kunnen je de verschillen en voor-/nadelen helemaal verduidelijken.

Wanneer je een onderneming opstart zal je ook langs de bank moeten gaan. Het is belangrijk om een zakelijke bedrijfsrekening op te starten. Zo kan jouw boekhouder makkelijker de boekhouding voor je zaak uitvoeren en blijft je privé gescheiden van jouw werk.

onderneming horeca opstarten

2. Geef je zaak aan bij de FAVV

Een onderneming starten die voeding verkoopt is onderworpen aan verschillende gezondheidsregels. Hier kijkt de FAVV op toe. Je zal dus van de FAVV een goedkeuring moeten ontvangen om te starten met het verkopen van eten. Wat zeer belangrijk is, is dat je de algemene regels met betrekking tot voeding bewaren respecteert. Zoals geen voeding op de grond plaatsen en het voorzien van de juiste opslag. Een droge opslag voor droge voeding en een koelkast voor o.a. zuivelproducten. Daarnaast is een probere keuken van belang. Je wilt zelf toch ook dat jouw eten in een propere keuken wordt bereid, dus spendeer hier zeker aandacht aan.

3. Koop het nodige materiaal aan

Wanneer je een onderneming hebt opgestart, je hebt een locatie en deze is aangegeven bij de FAVV, dan kan je starten met het aankoop van materiaal. Wanneer je online maaltijden verkoopt moet je dus niet enkel beschikken over het materiaal om de gerechten te bereiden (messen, ovens, kookvuren, schalen, etc…), maar vergeet zeker niet om ook de juiste verpakkingen aan te kopen. Alle maaltijden die je beschikbaar maakt voor afhalen of verzending zal verpakt moeten worden. Denk hier goed over na, want je wilt uiteraard geen salade verpakken in een pizzadoos.

Elk gerecht kan een specifieke verpakking hebben. Daarnaast wil je ook niet honderd verschillende verpakkingen moeten aankopen. Kies voor enkele verschillende universele verpakkingen die je wilt gebruiken. Hoe minder verschillende verpakkingen, hoe makkelijker voor jou op om de hoogte te blijven van jouw stock.

Eten verkopen bestelsysteem

4. Neem personeel aan

Een horecazaak alleen uitbater, dat kan niemand. Denk goed na over hoeveel personeel je nodig hebt. Heb je geen restaurant en verkoop je enkel online eten dan zal je kok(s) moeten hebben. Maar zorg ook dat je nog iemand hebt die de bestellingen plaatst van jullie leveranciers, de gegevens bezorgd aan de boekhouder en regelmatig de keuken (en andere plaatsen) poetst. Het bereiden van de maaltijden is dus zeker niet de enige taak die je als horeca-uitbater in rekening moet nemen.

Heb je al een restaurant denk dan even na of je met een online bestelsysteem het aantal bestellingen gaat verhogen? Misschien zal je daarom ook wel extra keuken personeel willen aannemen.

TIP: Start klein op. Als je merkt dat je meer bestellingen krijgt dan verwacht, kan je nog steeds extra personeel aannemen. Het is leuker om je onderneming te zien groeien dan om verliezen te dragen door te hoge personeelskosten.

5. Maak een website

Wil je informatie over een bepaald bedrijf, restaurant of brasserie vinden, dan zal je wellicht op Google de naam van het bedrijf intypen. Met een beetje gelukt vindt je direct de website van het bedrijf terug en vindt je ook alle informatie die je zocht. Herkenbaar? Zorgt ervoor dat je op tijd een website aanmaakt voor jouw onderneming. Google geeft namelijk zelf aan dat het 2 dagen tot 3 maanden kan duren voordat een website geïndexeerd is in hun zoekresultaten. Je kan dus beter een maand voor opstart je website al online plaatsen dan bij de dag van de opstart.

Bij het kiezen van een website is het slim om direct te kiezen voor een website met bestelsysteem. Zo ben je direct voorbereid op het aannemen van bestellingen. Heb je al een website? Ga dan op zoek naar een bestelsysteem dat in jouw website geïntegreerd kan worden zoals het bestelsysteem van KMO Shops.

6. Promoot je (nieuwe) online bestelsysteem vóór opstart

Goed begonnen is half gewonnen! Dat geldt ook bij het opstarten van jouw online horeca zaak. Daarom is het zeker geen overbodige luxe om enkele weken voor opstart te starten met het promoten van jouw nieuw bestelsysteem. Een simpel bericht op sociale media 2 weken van de opstart kan al een eerste aanstoot geven in de goeie richting. Voeg de laatste dagen ook een countdown toe om je actieve volgers eraan te herinneren dat ze binnenkort bij jou online kunnen bestellen. 

Daarnaast wil je ook nieuwe klanten aantrekken uit de regio. Misschien kan je wel een plaatsje bemachtigen in een lokaal magazine? Heb je een leuk verhaal, verkoop je unieke gerechten? Stuur dan zeker een mail naar de lokale journalisten. 

Zo schrijven zij voor jou een artikel en moet jij (meestal) niet betalen voor advertentieruimte in het magazine. Ook voor de lokale tv-zender kan dit concept werken. Wie weet komen ze wel een reportage filmen bij jou in de zaak. Probeer het zeker zelf even. Deze extra media-aandacht is goud waard voor opstartende onderneming!

Online eten verkopen en promoten

7. Vraag voor reviews en recensies

Wanneer je zaak lopende is en de eerste klanten hun bestellingen hebben ontvangen, is het zeer belangrijk om aandacht te spenderen aan een positief imago te creëren. Eén eenvoudig toe te passen proces is, om je klanten enkele dagen na hun bestelling te vragen om een review te schrijven. Je kan er zelfs voor kiezen om het schrijven van positieve reviews te belonen met een kortingscoupon voor hun volgende bestelling.

Positieve reviews zorgen ervoor dat jouw onderneming sneller nieuwe bestellingen zal ontvangen van klanten die nog niet eerder bij jou hadden besteld. Mensen vertrouwen op de mening van andere, ook al kennen ze deze personen niet. Als 40 mensen zeggen dat het heel lekker was en 1 iemand zegt dat het heel slecht was. Dan ga je die 40 mensen toch geloven?

Daarnaast zorgen reviews ervoor dat je bedrijf sneller wordt weergegeven in Google. Verzamel jouw reviews via ‘Google mijn bedrijf’ zo zijn ze direct publiek zichtbaar en zorgen ze voor een goede impact op jouw positie op Google. Hoe meer positieve reviews hoe hoger je in lokale zoekopdrachten zal verschijnen.

De #1 horeca checklist

Gouden tips voor online eten te verkopen

Kies voor een bestelsysteem dat je tijd bespaart

Wanneer je opstart met een nieuw bestelsysteem om online eten te verkopen zal je altijd even tijd moeten maken om jouw maaltijden hieraan toe te voegen. Echter is het belangrijk dat je op termijn tijd zal besparen door gebruik te maken van dit bestelsysteem. Een systeem waarbij je bijvoorbeeld rechtstreeks online betalingen kan ontvangen kan er tot bijdragen dat je tijd bespaart. Maar ook een systeem dat klanten via automatische mails op de hoogte brengt van de status van hun bestelling kan een grote hulp zijn. Denk goed na over hoe je wilt dat jouw klanten informatie ontvangen voor je een bestelsysteem kiest.

Aanvaard (enkel) online betalingen

Zoals hierboven al vermeldt zorgt online betalen voor een tijdsbesparing. Wanneer klanten direct online betalen met bijvoorbeeld bancontact, moet je in jouw restaurant bij het ophalen geen betaling meer aanvaarden. De klant is meer heel even binnen. Dit maakt het ook aangenamer voor klanten die bij je in het restaurant komen eten. Er zijn minder mensen dat achter hun stoel moeten wachten.

Daarnaast geeft online betalen het grote voordeel dat je zeker bent dat je betalingen zal ontvangen. Klanten betalen direct wanneer ze hun bestelling plaatsen dus jij kan zonder zorgen hun maaltijden bereiden. 

OPGELET: Verschillende bestelsystemen nemen een commissie op jouw verkopen. Hoe meer je verkoopt hoe meer je aan hun moet betalen. Kies daarom voor een bestelsysteem waarbij je geen commissie kost moet betalen zoals het systeem van KMO Shops.

Laat klanten hun eten komen ophalen

Bestellingen laten ophalen kan misschien ervoor zorgen dat je enkele bestellingen mist omdat klanten hun bestelling geleverd willen hebben. Meestal is het aantal bestellingen dat je hierdoor mist niet groot genoeg om de kost voor bezorging te dekken. Kies daarom (zeker bij opstart) ervoor om enkel bestellingen beschikbaar te maken voor ophalen.

TIP: Vaak kan je bij een bestelsysteem ook later de optie voor levering nog toevoegen. Vraag dit zeker na bij opstart zo ben je voorbereid om in de toekomst uit te breiden samen met je zaak.

Promoot jouw (online) restaurant

Marketing voor restaurants en andere horeca zaken blijft vaak beperkt. De gedachte dat je zomaar klanten zal krijgen is ook in de horeca niet waar. Zeker als je enkel take-away service gaat aanbieden zoals bij een ghostkitchen, is het zeer belangrijk om tijd te maken voor marketing. Het is belangrijk dat mensen bij jou in de regio weten dat ze online kunnen bestellen. Let op: ga niet betalen voor advertenties over heel België. Als je maaltijden aanbied zullen jouw klanten hoogstwaarschijnlijk op maximum 15 km van jouw zaak wonen. Een leuke tip is om een reclamespot te laten spelen op de lokale radio. Of een advertentie te plaatsen in het magazine van de regio.

Online eten verkopen promoten

Verkoop jij binnenkort online eten?

Nog twijfels over starten met het online aanbieden van maaltijden? Of wil je er gewoon direct aan beginnen? Onze collega’s helpen je graag op weg met al je vragen. Neem direct met hun contact op

Alvast veel succes met jouw online horeca zaak!

Luca Badts

Luca Badts

Luca is Customer Succes Manager bij KMO Shops en is gespecialiseerd in online marketing en ondernemen. In haar vrije tijd trekt ze graag de natuur in of kookt ze een italiaanse maaltijd voor haar vrienden.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
5/510 ratings
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Horeca Checklist [Editie 2021]