overwegingen webshop laten maken

De belangrijkste overwegingen wanneer je een webshop laat maken

Webshop laten maken? Hou rekening met de onderstaande tips!

KMO Shops heeft ondertussen in België al meer dan 500 webshops online geplaatst. Wij zetten hieronder de belangrijkste tips en overwegingen op een rijtje voor wanneer je een webshop wil laten maken.

1. Analyseer de concurrentie

Vaak contacteren bedrijven ons met de vraag een webshop te maken, maar hebben ze nog niet nagegaan of hun sector-genoten al online verkopen. Een goed startpunt is daarom om eerst eens te zien welke bedrijven in de sector al online verkopen (zowel groot als klein). Hierbij is het verstandig eens te kijken welke producten zij online aanbieden alsook aan welke prijzen. Ook kan je best nagaan welke verzendmethoden ze gebruiken, welke verzendkosten ze aanrekenen en wat de leveringsvoorwaarden zijn. Door deze analyse te doen krijg je al een veel beter zicht op de e-commerce markt in jouw sector.

2. Bepaal wat je online wil verkopen

Niet zelden zeggen bedrijven zonder veel nadenken aan ons dat ze alles online willen verkopen. Uiteraard is de klant koning, maar het is onze verantwoordelijkheid om de klant er op te wijzen dat ook de grote spelers ook zijn begonnen met een goed gekozen selectie van artikelen. Zo is het beter om een webshop te hebben met 200 producten die professioneel en volledig werden toegevoegd dan een webshop met 2000 producten die slordig en onvolledig werden toegevoegd. De door ons aanbevolen strategie is om te starten met het toevoegen van de 20% best verkopende artikelen en naarmate van tijd verder uit te breiden. Onze meest succesvolle KMO klanten zijn allemaal ooit gestart met enkele tientalen tot een honderdtal producten en hebben dit verder uitgebreid naarmate hun maandelijkse omzet groeide.

3. Kies de geschikte e-commerce partner

Een webshop laten maken besteed je best uit aan professionals. Zoek een partner dat reeds verschillende KMO’s tussen zijn klanten heeft die succesvol online verkopen. Doorgaans zijn er twee types van bedrijven die professionele webshops voor KMOs maken:

 

  1. Webdesign-agencies: vele webdesign-agencies implementeren ook webshops in de website van hun bestaande klanten. Doorgaans focussen zij veel meer op het grafische aspect en zijn minder bezig met de rentabiliteit van de webshop. Een voordeel is dat de website en webshop bij dezelfde partij staat wat één contactpersoon geeft. Desondanks besteden vele webdesign-agencies de integratie van de webshop uit aan een webshop-agency. Zo heeft KMO Shops een Partner Programma en werkt samen met tientallen webdesign-agencies die ons vragen de webshop te implementeren in de website van hun klanten.
  2. Webshop-agencies: webshop-agencies focusses zich exclusief op de ontwikkeling van professionele webshops. Doorgaans gaat dit gepaard met extra diensten zoals marketing, conversie-analyse, product-fotografie, etc. Hun focus zal ook altijd meer liggen op de winstgevendheid van de webshop. Zij kunnen de webshop integreren in een bestaande website of een volledige e-commerce webshop bouwen.

 

Binnen webshop-agencies is er doorgaans ook nog een belangrijke opdeling:

 

  • Weshop-agencies die werken met een open-source platform: deze focussen zich volledig op maatwerk doen en werken doorgaans met open-source programma’s zoals WooCommerce of Magento. Dergelijke webshop-agencies geven 100% maatwerk met de bijhorende hogere kostprijs. Een nadeel is dat zij eveneens hoge prijzen hebben voor het up-to-date houden van het webshop-platform. De gemiddelde oplevertijd om de webshop te ontwikellen ligt hier typisch om en bij de 2-3 weken.
  • Webshop-agencies met een cloud-gebaseerde webshop-omgeving: deze webshop-agencies hebbe een kant-en-klaar platform dat doorgaans nog tot op een bepaald niveau kan aangepast worden aan de vereisten van de klant. De kostprijs van een dergelijke webshop-module is doorgaans slechts een fractie van de prijs van open-source maatwerk. De gemiddelde oplevertijd om de webshop te ontwikellen ligt hier typisch om en bij de 1-3 dagen.


Conclusie:
 het is ten zeerste af te raden omeen webshop te laten maken door een partij dat geen stevige referenties kan voorleggen van KMOs die meerdere duizenden euros per maand aan omzet draaien. Een webshop laten maken laat je sowieso over aan professionals. Eveneens is het aanbevolen om te starten met een cloud-gebaseerde webshop-omgeving en pas eventueel over te stappen naar een 100% maatwerk e-commerce oplossing indien je al significante omzet online draait en de cloud-omgeving niet meer voldoet aan nieuwe complexe vereisten.

4. Voeg je artikelen professioneel toe

Net als een potentiële klant in een winkel, wil ook de online consument het gevoel hebben dat hij het artikel goed heeft kunnen bekijken en de product-eigenschappen kunnen vergelijken met andere gelijkaardige producten in de winkel. Daarom is het belangrijk om in de webshop de artikelen op een professionele manier toe te voegen.

 

Hierbij is het belangrijk om professionele product-foto’s te gebruiken. De meeste van onze klanten bekomen deze foto’s met toestemming van hun leveranciers, doen zelf de product-fotografie met een handige product-fotografie kit. Het mooiste resultaat wordt steeds bekomen door het artikel in eenzelfde omgeving te fotograferen of het artikel te fotograferen op een witte achtergrond. Voor sommige producten is het ook aangewezen om foto’s toe te voegen vanuit verschillende hoeken of zelfs een video toe te voegen met meer uitleg over het product.

 

Even belangrijk is om de belangrijkste product-informatie toe te voegen. Hierbij moet je niet de volledige gebruikershandleiding meegeven en de potentiële klant overdonderen met informatie. Veeleer dien je de belangrijkste eigenschappen mee te geven opdat de klant kan vergelijken en zelf beslissen welk product het beste past bij wat hij/zij zoekt.

 

Tenslotte is het vaak verstandig te werken met gerelateerde producten opdat klanten makkelijk alternatieve producten vinden voor wat ze zoeken.

 

Een webshop laten maken en het toevoegen van producten is vaak een tijdrovende klus. Bij KMO Shopshebben we daarom dit proces over de jaren heen volledig geoptimaliseerd opdat producten professioneel toevoegen razendsnel verloopt.

5. Creëer een marketing strategie

Een webshop laten maken is slechts de eerste stap. Nadat je de webshop hebt laten maken, dien je promotie te voeren. Start eerst en vooral met feedback te voeren van je bestaande klanten en stuur de webshop nog bij op basis van hun feedback. Van zodra je dit gedaan hebt, kan je promotie voeren via nieuwsbrieven, sociale media alsook Google Adwords en Google for Retail. KMO Shops heeft een uitgebreide ervaring in het opzetten van een marketing strategie.

Hierbij is het belangrijk om professionele product-foto’s te gebruiken. De meeste van onze klanten bekomen deze foto’s met toestemming van hun leveranciers, doen zelf de product-fotografie met een handige product-fotografie kit. Het mooiste resultaat wordt steeds bekomen door het artikel in eenzelfde omgeving te fotograferen of het artikel te fotograferen op een witte achtergrond. Voor sommige producten is het ook aangewezen om foto’s toe te voegen vanuit verschillende hoeken of zelfs een video toe te voegen met meer uitleg over het product.

Even belangrijk is om de belangrijkste product-informatie toe te voegen. Hierbij moet je niet de volledige gebruikershandleiding meegeven en de potentiële klant overdonderen met informatie. Veeleer dien je de belangrijkste eigenschappen mee te geven opdat de klant kan vergelijken en zelf beslissen welk product het beste past bij wat hij/zij zoekt.

Tenslotte is het vaak verstandig te werken met gerelateerde producten opdat klanten makkelijk alternatieve producten vinden voor wat ze zoeken.

Een webshop laten maken en het toevoegen van producten is vaak een tijdrovende klus. Bij KMO Shops hebben we daarom dit proces over de jaren heen volledig geoptimaliseerd opdat producten professioneel toevoegen razendsnel verloopt.

6. Evalueer de resultaten

Als je een professionele webshop hebt laten maken en de marketing gelanceerd heft, en deze is nog geen groot succes na zes maanden dan is dat nog reden tot paniek. Doe een eerste evaluatie na 2 jaar en geef het niet direct op. Het echte succes komt pas na een hele tijd hard werken.

Tom Rochtus

Tom Rochtus

Tom is mede-zaakvoerder en adviseur bij KMO Shops en gespecialiseerd in marketing en e-commerce strategie. Daarnaast heeft hij een passie voor verre reizen, fietsen en een goed boek vergezeld met een gin & tonic.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
0/50 ratings
  • Zoeken
  • Categoriën
Categorieën
  • Deel nu
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google