overzicht webshop labels ecommerce

Geef je webshop-bezoekers meer vertrouwen dankzij een webshop-kwaliteitslabel

Online verkopen zit uiteraard al jarenlang in de lift – echter zijn webshop-bezoekers steeds meer op zoek naar tekenen van vertrouwen wanneer ze een bestelling maken op een webshop die ze voor het eerst bezoeken. Vermits alles online gebeurd, is vertrouwen uitstralen belangrijker dan ooit. Een professioneel ogende webshop is hierbij uiteraard een minimum-vereiste, maar daarnaast kan nog veel gedaan worden om het nodige vertrouwen uit te stralen op jouw webshop.

Uiteraard zijn er veel valse reviews op het internet te vinden. Er bestaat zelfs een hele sector voor het kopen van valse reviews. Consumenten zijn daarom steeds op zoek naar duidelijke tekens van vertrouwen. 

Dit is waarom er organisaties zijn ontstaan die een doorlichting doen van een webshop om te zien of deze kwalitatief is en correct handelt. Deze organisaties reiken gekende kwaliteitslabels uit die je klanten vertrouwen geven. Ze geven verdermeer de zekerheid dat jouw online winkel volledig in orde is met alle regelgeving.

Een overzicht van de belangrijkste kwaliteitslabels in België

BeCommerce

BeCommerce is dé vzw die ondernemingen actief in de Belgische e-commerce samenbrengt via het BeCommerce vertrouwenskeurmerk voor zowel B2C als B2B bedrijven. Webshops die het BeCommerce Keurmerk hebben behaald, kunnen daarnaast ook automatisch het Ecommerce Europe Trustmark verwerven.

BeCommerce voorziet een transparante checklist die wordt doorlopen om na te gaan of je voldoet aan de vereisten. Om een vlotte goedkeuring te verzekeren is het aanbevolen een antwoord te hebben op alle vereisten van deze checklist.

Bekende leden: Fnac, Delhaize en LensOnline

Website: www.becommerce.be 

SafeShops

SafeShops.be begeleidt je vooral juridisch in het perfectioneren van je webshop. Door middel van een vragenlijst en juridische begeleiding van het onafhankelijk advocatenkantoor. Je ontvangt het SafeShops.be e-commerce keurmerk  op het moment dat je webshop de actuele wettelijke verplichtingen nakomt.

Als startende webshop met een online omzet kleiner dan €150.000 betaal je €295/jaar exclusief btw voor het kwaliteitslabel. Een webshop met een online omzet groter dan €150.000 betaal je €450/jaar exclusief btw (en €650/jaar exclusief btw het allereerste jaar).

Een overzicht van hun checklist met vereisten voor het e-commerce label vind je hier voor B2C en hier voor B2B.

Bekende leden: Coolblue, Veritas en Lidl

Website: www.safeshops.be

UNIZO E-Commercelabel

Het Unizo E-Commercelabel is een kwaliteitslabel voor webshops die juridisch gescreend zijn en zo hun vertrouwen bij consumenten verhogen. Handelaars die het Unizo E-commercelabel dragen laten op die manier aan de consument zien dat zij een veilige en betrouwbare webshop hebben ontwikkeld, die voldoet aan de wettelijke vereisten inzake e-commerce. Op die manier kan u als consument met een gerust hart online shoppen.

Het Unizo E-commercelabel kost 195 euro exclusief btw voor de volledige juridische audit, uitgevoerd door een gespecialiseerd advocatenbureau. De verplichte jaarlijkse controle voor de vernieuwing van het kwaliteitslabel kost telkens 75 euro exclusief btw.

De aanvraag van het label kan via deze weblink: aanvraagformulier. Een overzicht van de criteria om het webshop kwaliteitslabel te behalen vind je hier: reglement.

Website: www.unizo.be

overzicht 3 belangrijkste labels

Onze aanbeveling

Hoe leuk deze labels ook zijn, iedereen zal er mee akkoord zijn dat in de praktijk een professioneel ogende webshop zonder kwaliteitslabel straalt uiteraard meer vertrouwen uit dan een amateuristische webshop met kwaliteitslabel. 

Daarom raden we aan om initieel is het voor een startende webshop veel belangrijker de focus te leggen op het bouwen van een professioneel ogende webshop met een productaanbod met kwalitatieve productfoto’s en productomschrijvingen. Dit dient de focus te zijn van iedereen die start met online verkopen.

Begint je webshop goed te draaien, dan kan het altijd een interessante uitbreiding zijn om een e-commerce kwaliteitslabel toe te voegen aan je webshop. Het extra vertrouwen dat dit label uitstraalt, kan je online omzet zeker een verdere duwtje geven!

Tom Rochtus

Tom Rochtus

Tom is mede-zaakvoerder en adviseur bij KMO Shops en gespecialiseerd in marketing en e-commerce strategie. Daarnaast heeft hij een passie voor verre reizen, fietsen en een goed boek vergezeld met een gin & tonic.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
5/51 rating
  • Zoeken
  • Categoriën
Categorieën
  • Deel nu
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google