Succesvolle promotie van jouw webshop via sociale media: 4 stappen (stap 1/4)

Succesvolle promotie van jouw webshop via sociale media: 4 stappen (stap 1/4)

Sociale media inzetten om jouw bedrijf te promoten kan een tijdrovende bezigheid zijn. Steeds opnieuw moet je nadenken over de juiste content waar jouw doelgroep enthousiast van wordt en wat ze tegelijkertijd aanzet om jouw webshop nog eens te bezoeken. Het grote probleem is dat voor veel bedrijven elke sociale media uiting een op zichzelf staand element is dat losstaat van een grotere marketingcampagne. Door al jouw sociale media samen te pakken en na te denken  over jouw overkoepelende strategie, kun je heel veel tijd besparen. Tegelijkertijd zorg je ervoor dat je een consistent, betrouwbaar beeld uitdraagt van jouw bedrijf. Door de 4 stappen in deze artikelreeks te volgen, heb jij binnen de kortste keren een duidelijke strategie in handen waarop je terug kunt vallen om gemakkelijk vernieuwende content voor jouw verschillende sociale kanalen te creëren.

Stap 1: bepaal je doelen – waarom?

Elke succesvolle sociale media strategie valt of staat met een helder beeld van wat je eruit wilt halen. Wat zijn jouw doelen die je wilt behalen met het inzetten van sociale media? Jouw webshop is het belangrijkste focuspunt van jouw strategie en het is daarom belangrijk om na te denken hoe jouw webshop gaat profiteren van elke uiting die je doet.

 

Elk sociale media kanaal biedt specifieke opties voor de uitingen die je wilt doen. Waar je de ene inzet om meer interactie te hebben met jouw klanten, is de andere perfect om jouw producten direct te promoten en zelfs te verkopen. In het laatste deel van deze artikelreeks vertellen we jou hier alles over. Elke post die je doet, moet gericht zijn op een specifiek publiek , maar bovenal een specifiek doel dienen. Begin jouw strategie daarom met het opstellen van minstens 3 heldere doelen, waar je vervolgens elke uiting aan kunt koppelen.

 

Welke doelen je precies kunt behalen met jouw campagnes, zal een proces blijven van vallen en opstaan. Je zult, in lijn met de visie van jouw bedrijf, specifieke doelen en focuspunten creëren voor jouw sociale media campagnes. Daarnaast zijn er ook enkele bewezen punten waarop sociale media succesvol hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van verschillende webshops. Hieronder geven we je 5 belangrijke doelen die wij over de jaren hebben zien terugkomen en die jou mogelijk wat inspiratie kunnen geven bij het opstellen van jouw doelen:

1. Het bekender maken van jouw merk / webshop

Door zo zichtbaar mogelijk te zijn op sociale media, vergroot je de kans dat jouw webshop ontdekt wordt door de juiste potentiële klanten én partners. Via geautomatiseerde systemen kun je op jouw bedrijfspagina’s vaak heel makkelijk zien hoe succesvol een bepaalde uiting is geweest (aantal ‘vind ik leuks’, shares, etc.)

2. Een trouwe groep volgers / geïnteresseerden opbouwen

Je kunt tegenwoordig heel gemakkelijk ‘nep volgers’ aan je kanalen toevoegen. Dit lijkt misschien een goed idee, omdat je webshop populairder lijkt, maar tegelijkertijd doe je jouw uitingen dan voor een ongeïnteresseerd publiek. Zorg voor een authentieke ‘fanclub’ die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten en waarvan de kans groot is dat ze jouw producten delen met andere potentiële klanten. Door reacties op jouw posts te delen door het aantal volgers, kun je gemakkelijk zien hoe betrokken jouw volgers zijn.

3. Nieuwe klanten aantrekken

Door positieve ervaringen van anderen, zijn mensen sneller geneigd jouw producten te vertrouwen. Sociale media bieden hier de ultieme gelegenheid voor. Laat reacties / recensies van andere toe op jouw kanalen en deel posts van influencers of volgers waarin jouw product positief naar voren komt. Samenwerken met influencers of bloggers in jouw branche kan helpen om jouw product onder de aandacht te brengen van daadwerkelijk geïnteresseerde potentiële klanten. Als je naast jouw webshop ook een fysieke winkel runt, kan een belangrijk doel zijn om meer klanten te trekken naar jouw offline locatie. Sociale kanalen kunnen heel interessant zijn om ook deze shop verder te promoten.

4. Meer vraag naar jouw producten creëren

Door te inspireren met vernieuwende foto’s van jouw producten of te informeren met extra informatie door bijvoorbeeld artikelen te delen waarin jouw producten worden geanalyseerd, blijven mensen geïnteresseerd in jouw producten. Houd je producten levendig via jouw kanalen en realiseer meer bezoeken aan jouw website, meer producten in winkelwagentjes en meer reacties én berichten van geïnteresseerde (potentiële) klanten.

5. Een betere klantenservice bieden

Door meer actief te zijn op sociale media, word je beter bereikbaar voor vragen, klachten of verzoeken van klanten. Een belangrijk doel kan dan ook zijn om jouw klanten beter te woord te staan door contact gemakkelijker te maken via jouw sociale kanalen. Via Facebook kun je er bijvoorbeeld voor kiezen de chatfunctie beschikbaar te maken, maar ook andere kanalen bieden hier mogelijkheden voor.

 

Elke mogelijke uiting die je nu gaat doen via jouw sociale kanalen moeten één van de door jouw geselecteerde doelen dienen. Of ze nu duidelijk directe resultaten opleveren of een langere investering van meerdere posts vergen: focus je altijd op een specifiek doel.

 

Na het vaststellen van jouw doelen, ga je een volgende belangrijke vraag beantwoorden: ‘wie wil ik bereiken?’ of ‘wie is mijn ideale klant?’. Hierop zullen we inzoomen in deel twee van deze artikelreeks