Succesvolle promotie van jouw webshop via sociale media: 4 stappen (stap 2/4)

Succesvolle promotie van jouw webshop via sociale media: 4 stappen (stap 2/4)

In deze artikelreeks gaan we samen op zoek naar de minst tijdrovende, meest succesvolle strategie voor het inzetten van sociale media ter promotie van jouw webshop. De eerste stap was het bepalen van de te behalen resultaten van jouw uitingen. Nu moeten we bepalen voor wie we dit doen. Wie heb jij in gedachten als je denkt aan de ideale klant en waar zou je hem/haar mee kunnen bekoren? Het tweede deel van deze vraag zullen we in deel 3 bespreken, waarbij we ingaan op de inhoud van jouw uitingen. In dit artikel focussen we op de ‘wie’: de doelgroep van jouw campagne.

Stap 2: identificeer jouw doelpubliek – wie?

Bij het runnen van een fysieke winkel heb je vaak snel een duidelijk beeld van wat jouw ideale klant zoal verlangt. Je kunt direct met hem/haar in gesprek en merkt aan de reactie of je op het juiste spoor zit. Online is dit uiteraard een stuk lastiger. Als klanten geen contact- of klachtenformulier invullen of direct met jouw in gesprek gaan via jouw chatservice of e-mail, is het lastig je een duidelijk beeld te vormen van de bezoekers van jouw webshop.

 

Sociale media bieden jou hier wel een duidelijk kans toe. Bij het opzetten van jouw kanalen en het doen van jouw eerste uitingen, is dit uiteraard nog wat zoeken. Later zul je zien dat je uit likes, reacties enzovoorts kunt gaan afleiden wat jouw webshop nog mist of welke producten al dan niet in de smaak vallen. Wanneer je in de beginfase zit van een goede strategie, is het daarom belangrijk je te baseren op algemene informatie die je online kunt vinden.

Marktonderzoek naar jouw ideale klant

Je wilt jezelf een zo uitgebreid mogelijk beeld kunnen vormen van de persoon die het meest geneigd zal zijn bij jou een aankoop te doen. Ga daarom eens op zoek naar fora waarop jouw branche wordt besproken of naar bloggers en influencers die jouw producten bespreken. Jouw potentiële klanten bevinden zich in de comment-sectie van deze websites. Hun reacties, klachten en verlangens kunnen jou helpen om een beter beeld te krijgen van wat er speelt in het veld en wie deze (mogelijk geïnteresseerde) mensen zijn. Een andere belangrijke informatiebron is Facebook. In plaats van zelf het wiel uit te vinden en elke mogelijke soort post uit te proberen, kun je de pagina’s van jouw concurrenten bezoeken. Bekijk eens naar de posts die op hun pagina’s succesvol waren en wie hier zoal op heeft gereageerd. Bezoek de profielen van de meest betrokken volgers en verzamel zo de informatie van jouw mogelijke klanten.

De belangrijkste informatie van jouw ideale klant

Nu is het van belang dat je alle verzamelde informatie zo samenvoegt dat je komt tot een eindbeeld van jouw ideale (potentiële) klant. Verschillende van deze punten zullen voor bepaalde webshops minder interessant zijn, maar probeer zoveel mogelijk van onderstaande checklist in te vullen, zodat je een zo compleet mogelijk beeld hebt om mee verder te werken. Je zult zien dat je de meest specifieke details kunt gebruiken om een sterke campagne te richten op een duidelijk publiek.

 

Probeer een antwoord te formuleren op de volgende vragen:

  • Waar wonen jouw ideale klanten? Als lokale zaak is het hierbij interessant jouw radius zo klein / specifiek mogelijk te maken.
  • Hoe oud is jouw ideale klant? Je houdt dit best zo breed mogelijk, maar een vanaf-leeftijd invullen kan interessant zijn.
  • Wat is het geslacht van jouw klant?
  • Wat zijn de interesses / hobby’s of passies van jouw klant? Denk aan koken, yoga, huisdieren enzovoorts.
  • In welke branche is jouw ideale klant werkzaam en in welke functie?
  • Wat voor inkomen heeft jouw ideale klant? Zijn juist aanbiedingen interessant voor hem/haar of is hij bereid meer geld aan te geven aan exclusieve producten?
  • Wat is de relatiestatus van jouw webshop klant? Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn in de trouwbranche.
  • In welke levensfase bevindt jouw ideale klant zich? Is hij bijvoorbeeld net vader geworden?
  • Wat voor soort websites of sociale kanalen gebruikt jouw webshop klant? Welke apps gebruikt hij/zij regelmatig? Hier kun je mogelijk op inspelen bij het selecteren van het kanaal of de inhoud van jouw campagne.
  • Wat motiveert jouw klant om jouw product aan te schaffen? Koopt hij producten als statussymbool of enkel uit noodzaak?
  • Wat is de hoogst genoten opleiding van jouw ideale webshop klant?
  • Wat voor evenementen woont jouw webshop klant graag bij?

 

Elke andere vraag die verder nog bij jou opkomt en die je kunt beantwoorden aan de hand van jouw vooronderzoek, kun je aan deze lijst toevoegen. Het beeld dat je vormt, zal uiteraard nooit helemaal juist zijn en je zult het bijschaven naargelang het succes van de uitingen die je doet. Begin echter met een zo compleet mogelijk ingevulde lijst en je zult merken dat het gemakkelijker is jouw posts te richten aan een specifieke bezoeker én mogelijke klant. Sociale media is de perfecte manier om erachter te komen wie jouw webshop klanten zijn en om hier steeds verder op in te spelen.

 

Nu je een beeld hebt van deze klant, kun je gaan nadenken wat hij/zij graag hoort of hoe je kunt inspelen op zijn/haar wensen en zwakke plekken. In het derde deel van deze artikelreeks gaan we samen de volgende stap nemen: het creëren van goede inhoud voor jouw verschillende kanalen. Lees snel verder!