Nu je hebt bepaald waarom je sociale media gaat inzetten ten behoeve van jouw webshop (de doelen uit artikel 1 ) en voor wie je dit doet (het doelpubliek uit artikel 2), is het nu tijd na te gaan denken over wat je precies wilt gaan posten. Wat voor soort inhoud zorgt ervoor dat jouw publiek betrokken blijft en op welke manier draagt deze content bij aan het behalen van de door jou opgesteld doelen? In dit artikel laten we je zien waar je over na moet denken én geven we je enkele ideeën die jou op weg kunnen helpen.
Stap 3: creëer interessante inhoud – wat?
Bij het creëren van jouw inhoud, is het belangrijkste dat je zorgt voor een goede variatie en tegelijkertijd voor consistentie. Dit klinkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. Door consistentie in te bouwen in jouw sociale mediakanalen, zorg je ervoor dat jouw kanaal blijft leven (je post bijvoorbeeld elke donderdag een quote) én dat jouw bezoekers verbonden blijven met jouw kanaal (bezoekers weten dat ze elke donderdag jouw kanaal kunnen bezoeken voor die quote). Het is daarnaast heel erg belangrijk dat jouw kanalen niet ‘saai’ worden. Om deze reden is variatie van belang. Zorg er dus voor dat je niet alleen plaatjes van jouw producten deelt met het doel meer verkopen te genereren. Blijf jouw (potentiële) klanten ook betrekken in het gesprek over jouw producten en blijf inspelen op hun interesses door bijvoorbeeld wat grappige filmpjes te delen.
Elk doelpubliek is anders en het beeld dat je via de vorige stap van jouw ideale klant heb gevormd, is voor het zetten van deze stap 3 dan ook van groot belang. We geven je enkele ideeën die mogelijk interessante content kunnen opleveren voor jouw platforms, maar denk bij elk van deze opties telkens goed na óf en hoe deze zullen bijdragen aan het bereiken van een of meerdere van de door jouw opgestelde doelen uit stap 1.
Ideeën voor interessante sociale media content:
- Nieuwsberichten waarin wordt verteld wat zich afspeelt binnen jouw branche.
- Educatieve berichten zoals tutorials, grappige statistieken of een hoe-te-gebruiken-filmpje van jouw YouTube kanaal of blog.
- Productfoto’s of -video’s. Deze kun je later inzetten als advertentie en is een goede manier om de mogelijkheden van jouw producten te laten zien en nieuwe verkopen te stimuleren.
- Inspirerende berichten die aansporen tot het gebruik van jouw producten op een bepaalde manier. Denk bijvoorbeeld aan foto’s van over de hele wereld waarin jouw product wordt ingezet.
- Wedstrijden of acties waarmee je iets weggeeft, zijn de ideale manieren om e-mailadressen van jouw volgers te achterhalen en meer inschrijvingen voor jouw nieuwsbrief te genereren. Door de positieve winkans die hieraan gekoppeld is, promoot je jouw producten op een minder directe manier en toon je de waardering voor jouw volgers, waardoor zij zich meer betrokken zullen voelen.
- Uitnodigingen of aankondigingen voor evenementen kun je heel gemakkelijk doen via jouw sociale kanalen. Bovendien krijg je zo makkelijk een idee van hoeveel mensen je kunt verwachten én kunnen volgers heel gemakkelijk andere potentiële geïnteresseerden uitnodigen.
- Neem je volgers mee achter de schermen. Deel bijvoorbeeld eens hoe jouw producten gemaakt worden óf wie jouw werknemer van de maand is. Meer persoonlijkheid achter jouw producten zorgt voor een meer directe band met jouw volgers.
- Humoristische berichten halen de druk van jouw kanaal. Je kunt jouw klanten blijven overladen met verkooppraatjes, maar als jouw product zich leent voor grappige filmpjes of foto’s uit jouw branche, deel die dan zeker ook. Op deze manier benader je jouw volgers meer als persoon en niet enkel als (potentiële) klant.
- Quotes of wist-je-datjes zijn de perfecte berichten om op een wekelijkse basis te delen. Dit soort posts houden jouw volgers betrokken en je kanaal levendig.
- Berichten van volgers, bloggers of influencers die jouw producten aanprijzen of gebruiken zijn gemakkelijk vulmateriaal voor jouw pagina. Door deze te delen én degene die in de foto of video getoond wordt in jouw post te taggen, creëer je een directe connectie met jouw doelpubliek en mogelijk nieuwe volgers of klanten.
Ontvang de #1 webshop checklist
Wat vooral belangrijk is om te onthouden, is dat jouw content afwisselend moet zijn en niet enkel moet bestaan uit verkooppraatjes. Mensen die jouw pagina voor de eerste keer bezoeken, focussen zich enkel op jouw laatste posts en die moeten recent én gevarieerd zijn. Probeer uit bovenstaande lijst zo’n 5 varianten te selecteren, voeg daar eventueel nog 2 eigen creaties aan toe en probeer binnen die uiteindelijke lijst af te wisselen. Een post nogmaals gebruiken op een ander sociale media kanaal of zelfs op dezelfde, hoeft totaal geen probleem te zijn. Zie je dus dat een post populair is, deel hem dan zeker nog een keer of creëer een andere post in dezelfde stijl.
Nu je een lijstje hebt van dingen die je wilt gaan delen, is de volgende vraag natuurlijk: hoe? Welke kanalen zet je het beste in voor welke berichten en hoe zorg je voor een consistente stroom aan berichten die jouw bezoekers geïnteresseerd en betrokken houdt? Hierover vertellen we je alles in het vierde deel van deze artikelreeks.