Succesvolle promotie van jouw webshop via sociale media: 4 stappen (stap 4/4)

Succesvolle promotie van jouw webshop via sociale media: 4 stappen (stap 4/4)

De eerste drie belangrijke stappen voor het realiseren van een goede sociale media strategie voor jouw webshop, heb je ondertussen gezet. Je hebt duidelijk welke doelen je wilt bereiken, je weet wie de ideale klant is waar je jouw berichten voor creëert én je weet wat voor soort berichten je wilt gaan inzetten op jouw verschillende kanalen . Nu is het zaak te bepalen hoe je dit gaat doen.

Stap 4: bepaal waar en wanneer je jouw content plaatst – hoe?

Nieuwe sociale media blijven momenteel als paddestoelen uit de grond schieten. We kunnen ons dan ook voorstellen dat je in deze wirwar aan online kanalen de weg soms een beetje kwijt raakt. Belangrijk is vooral dat je geen energie steekt in teveel kanalen tegelijkertijd en een duidelijk schema opstelt voor de kanalen die je besluit te gebruiken.

Het is belangrijk je te beseffen dat je het meeste zult bereiken door 1 of 2 kanalen volledig te benutten, in plaats van op elke vorm maar een beetje actief te zijn. In dit artikel hebben we dan ook gekozen om er 3 kanalen uit te lichten die naar ons idee veel kunnen bijdragen aan jouw webshop: Facebook, Instagram en Pinterest. Neem je tijd om je verder te verdiepen in het kanaal dat jou het meeste aanspreekt, focus en leer stap voor stap.

3 belangrijke sociale media kanalen

Facebook

Het grootste voordeel van Facebook is dat er een specifieke afdeling bestaat, gericht op bedrijven. Je kunt jouw eigen bedrijfspagina aanmaken en deze met onze KMO Shops module direct linken aan jouw webshop. Zo kun je producten promoten, maar ook te koop aanbieden. Als je bereid bent om wat te investeren, kunnen Facebook-advertenties bovendien een heel gemakkelijke manier zijn om de juiste potentiële klanten te bereiken. Naast een verkoopkanaal, is Facebook dé manier om in contact te komen met jouw klanten. Via de chat optie kun je heel gemakkelijk een sterke klantenservice bieden en aan de reacties van volgers op jouw berichten kun je zien wat je kunt verbeteren aan jouw producten of webshop.

Instagram

Instagram is het perfecte kanaal om jouw producten te promoten als jouw doelpubliek vooral bestaat uit millennials. Heb je een ouder clientèle, dan is dit medium mogelijk minder geschikt, maar het biedt zeker een hele mooie manier om jouw producten overzichtelijk en consistent in beeld te brengen. Het beste aan Instagram is de combinatie van geplaatste foto’s, die gemakkelijk te vinden zijn door hashtags, én foto’s en video’s die maar 24 uur beschikbaar blijven (Instagram Stories & Instagram Live). Met deze laatste optie kun je mooi het persoonlijke proces achter de schermen laten zien, terwijl jouw Instagram-feed overzichtelijk en netjes blijft.

Pinterest

Pinterest wordt door veel gebruikers vooral ingezet als zoekmachine om inspiratie op te doen voor nieuwe aankopen. Dit maakt dit medium perfect voor jou als webshophouder, omdat je je mengt in een publiek dat per definitie al geïnteresseerd is om iets aan te schaffen. Deze potentiële kopers zijn wel grotendeels vrouwen (70%) en dat maakt het medium voor sommige webshops mogelijk minder interessant. Run jij bijvoorbeeld een webshop voor vrouwen kleding, neem dan zeker eens de tijd om je te verdiepen in bijvoorbeeld het concept van ‘rich pins’. Daarmee kun je heel gemakkelijk extra informatie toevoegen én klanten doorverwijzen naar bijvoorbeeld productpagina’s binnen je webshop.

Creëer jouw eigen sociale media plan

Om ervoor te zorgen dat je alle verschillende kanalen optimaal benut en dus ook consequent posts doet op de verschillende kanalen die je beheert, is het belangrijk een goed plan op te stellen. Ten eerste zorg je er natuurlijk voor dat al jouw kanalen ongeveer dezelfde naam hebben én dat je ze voorziet van een duidelijke beschrijving van wie je bent en wat je aanbiedt. Probeer jouw kanalen verder te voorzien van een vergelijkbare profielfoto om je eenduidige beeld compleet te maken. Aanvullend geven we je nog 4 tips voor het creëren van een goed sociale media plan:

Tip 1: hou een ideeënbox bij

De doelen die je in de eerste stap van deze artikelreeks hebt opgesteld, vormen een goed raamwerk om vanuit te werken. Begin met wat ideeën op te stellen die daar direct aan te linken zijn, maar laat je er zeker niet door limiteren. Zorg dat je ergens online jouw ideeën bijhoudt en gemakkelijk kunt aanvullen. Als je er helemaal tevreden mee bent, kun je ze klaarzetten voor publicatie en inpassen in jouw publicatieschema.

Tip 2: maak een goede planning voor wanneer en hoe vaak je post

Hoe vaak en wanneer je gaat posten, is echt een proces waar je zelf doorheen zult moeten gaan. We raden aan in het begin een paar keer per week iets te posten en dat langzaam op de krikken tot elke dag een post. Als dit teveel is voor een bepaald platform en niet veel doet voor de hoeveelheid reacties die het daar teweeg brengt, kun je mogelijk je energie steken in een ander platform. Bedenk je verder wanneer jouw doelpubliek het meest actief is op sociale media, bijvoorbeeld tijdens het ontbijt, de lunch of net voor bed, en speel daar op in. Plan je posts altijd minstens een week van tevoren al in, in grotere hoeveelheden. Zo kun je er een paar uur goed voor gaan zitten en vervolgens weer door met andere bezigheden.

Tip 3: maak tijd voor interactie met jouw volgers

Zoals de naam al weggeeft, is sociale media een interactief gebeuren. Het is dan ook heel belangrijk dat je proactief blijft communiceren met de rest van jouw netwerk. Plan dan ook tijd in om te reageren op de posts van anderen, berichten te delen en te antwoorden op vragen die gesteld worden op jouw kanalen. Naast de vaste tijd om vooraf ingeplande posts uit te werken, is het dus heel belangrijk dat je ook een proactieve houding aanneemt en daarmee kunt inspelen op de nieuwste ontwikkelingen voor jouw doelpubliek en branche.

Tip 4: creëer ‘templates’ voor jouw verschillende kanalen

Na verloop van tijd zul je zien dat bepaalde posts populair zijn of bepaalde hashtags veel publiek trekken. Speel hierop in, door ze als ‘template’ te gebruiken voor latere posts en op deze manier een consistente stijl te hanteren. Het is belangrijk dat je goed kijkt wat voor opmaak werkt op elk van je kanalen. Op deze manier kun je content die je graag op meerdere kanalen tegelijk deelt, zo aanpassen dat het op ieder kanaal juist gepresenteerd wordt.

 

Met de 4 stappen uit deze artikelreeks heb je de basis gelegd voor een succesvolle promotie van jouw webshop via sociale media. Het flexibele en altijd veranderlijke landschap dat sociale media is, zal van je vergen dat je hierop inspeelt en in ontwikkeling blijft. Blijf creatief, probeer heel veel uit en leer gaandeweg. Alleen zo kun jij ten volle genieten van alle mogelijkheden die sociale media jouw webshop biedt.