Voorraad kledingzaak

Tips voor efficiënt voorraadbeheer van je online winkel

Je hebt voldoende voorraad nodig zodat klanten niet op hun bestelling moeten wachten. Er bestaat dan immers het risico dat ze hun bestelling bij de concurrent plaatsen. 

Tegelijk mag je niet te veel voorraad hebben, aangezien dát juist geld kost. 

Hoe pak je dit best aan? We overlopen het in dit artikel!

Waarom voorraadbeheer belangrijk is

In de eerste plaats om gemiste verkoopkansen te vermijden. Zorg er daarom voor dat je bestsellers in voorraad zijn en houd rekening met de leveringstijd van deze producten. Koop bijgevolg tijdig aan wat bijna op is. Hierbij kan een geautomatiseerd systeem je helpen, waarbij je een melding krijgt zodra de voorraad van een product zich onder een bepaald niveau bevindt. Je voorraad kan ook aan je webshop gekoppeld worden, waarbij bijgehouden wordt wat besteld werd en hoeveel je opnieuw moet aankopen om je voorraad op niveau te houden. Met een eigen zaak heb je al zo veel aan je hoofd, waarom niet een beetje hulp inschakelen?

Kort samengevat: zorg dat je genoeg op voorraad hebt om aan de vraag van je klanten te voldoen. Indien je van een bepaald artikel te weinig in huis hebt, mis je immers verkoopkansen. 

Een voorraad bijhouden kost geld. Je koopt iets, waarvan je het geld pas terug krijgt als de items verkocht worden. Een goed voorraadbeheer is daarom uitermate belangrijk. 

Voorraadbeheer kan je verder een heleboel geld uitsparen. Goederen die snel vervallen, zoals voeding, moeten snel verkocht worden. Hiermee rekening houden is van primordiaal belang! Producten die al het langst in je voorraad liggen, verkoop je als eerste, daarna pas de meest recentste aangekochte producten. Ook bij kleren en elektronische apparaten houd je dit principe aan. Indien niet, bestaat de kans dat ze uit de mode raken of dat er reeds nieuwe technologieën op de markt komen. Denk er ook aan dat het ontwerp van verpakking moderniseert. Daarom kan je dit principe best bij elk product toepassen.

Voorraad van een winkel

VÓÓR het aankopen van je voorraad of vóór uitbreiding van je assortiment:

Welke producten willen je klanten? Wat zijn hun wensen? Doe hier onderzoek naar! Stel bijvoorbeeld enkele vragen aan klanten die je webshop bezoeken. Toch blijft het een voorspelling. Het is namelijk moeilijk om in te schatten welke producten succesvol zullen zijn. Bovendien is investeren zonder data weinig aan te raden. Begin daarom met een paar producten en ga na of ze verkopen. Test en experimenteer met een paar producten om grote investeringen in producten die niet verkopen te vermijden! 

Ook dropshipping kan gezien worden als een optie om een nieuw product te te testen. Het product kan op je webshop gekocht worden, alleen heb je ervan geen artikelen in je voorraad. Zodra dit product gekocht wordt, stuurt je leverancier dit meteen naar je klant! Lijkt dit je wat? Meer informatie kan je erover vinden in dit artikel

7 tips om je voorraad beter te beheren

Eens je je voorraad hebt, hoe beheer je deze? Daarom enkele tips om jou hierbij te helpen: 

1 Ken je voorraad

Weet op elk moment wat en hoeveel er in je voorraad ligt! Dit kan met een eenvoudig Excelbestand of met een geïntegreerd kassasysteem dat deze gegevens automatisch voor je bijhoudt. Als je weet wat je hebt, kan je hetgeen je niet hebt op tijd bijbestellen. Zo kan je op elk moment aan klanten verkopen en kan je genoeg geld opzij zetten om deze producten bij te kopen.

2 Organiseer je voorraad

Maak categorieën zodat je producten makkelijk terug kan vinden. Houd verder de levenscyclus van elk artikel in het oog en bepaal het minimum dat je van elk artikel steeds op voorhand wil hebben. Wanneer de voorraad onder dat niveau daalt, kan je het meteen opnieuw aankopen. Herzie dit minimum echter regelmatig! Wordt dat product opeens niet vaak meer gekocht? Dan hoef je er minder van in voorraad te hebben. Je voorraad aanpassen aan je verkoop is dus de boodschap.

Gesorteerde platen

3 Voorraad = informatie

Door naar je voorraad te kijken, kom je aan een heleboel informatie. Ga na welke producten het best verkopen, welke artikelen je de grootste winstmarges geven en welke artikelen al te lang in je voorraad liggen. Vanuit deze informatie kan je beslissingen nemen. Focus je op die producten met grootste winstmarges. Op basis van deze gegevens weet je welke producten afgeprijsd verkocht moeten worden om nadien niet meer bij te bestellen. 

TIP: Verkoopt een artikel niet goed? Verplaats dit artikel dan eens naar een opvallende plek. Als dat niet werkt, kan je het daarna nog steeds afgeprijsd verkopen.

4 Voorspel verkoop

Over de vraag en hoeveel er verkocht zal worden heb je geen zekerheid. Je zal op voorhand moeten inschatten wat de verkoop zal zijn. Wat je kan helpen om deze inschatting te maken: doe beroep op verkoopcijfers van vorige jaren en volg trends op de markt op!

5 Vermijd voorraadverlies

Beschadiging, diefstal of niet meer terug te vinden producten zijn helaas verloren opbrengsten. Een geautomatiseerd systeem kan je helpen om deze laatste fout te vermijden. Zo kan je je voorraad aan je webshop koppelen. Verkoopt een item bijzonder goed? Verzekering kan je helpen om beschadigings- en diefstalkosten te beperken. Dat brengt ons bij de zesde tip:

6 Controleer & verifieer!

Twee synoniemen om aan te geven hoe belangrijk regelmatige voorraadcontroles zijn! Dit kan door een keer per jaar alles te tellen wat in je voorraad ligt. Klopt dit met de boekhouding? Als je alles goed bijhield, zou het overeen moeten stemmen. Indien niet, is het goed dat je deze jaarlijkse controle deed. Misschien vind je verloren goederen terug en bestel je best bij wat kwijt geraakt is. Bij snel verkopende producten kan je steekproeven uitvoeren. Tel zo nu en dan eens hoeveel je er nog van hebt om gemiste verkoopkansen te vermijden.

voorraadcontrole

7 Goede band met leveranciers

Toch iets niet meer in voorraad? Geen paniek! Tenminste als je een goede band met je leverancier hebt. Op die manier kan je snel aan die producten die bijna op zijn geraken. Heb je een goede band met je leverancier, dan zal hij namelijk sneller geneigd zijn om jou snel aan te leveren als je in nood bent. Communiceer verder tijdig wanneer je een verkoopsstijging verwacht, zodat je leverancier hier alvast rekening mee kan houden. 

Zijn je leveranciers niet geneigd je te helpen of is de leveringstijd toch langer dan gedacht? Zorg dan dat klanten contact met je kunnen opnemen. Zo kan je een alternatief product voorstellen. Je zou ook een kortingscode kunnen aanbieden om te vermijden dat je klanten naar de concurrent overstappen. 

Door het volgen van deze tips zal jij op elk moment aan klanten kunnen leveren! 

Vind je voorraadbeheer toch maar niets? Laat het jou dan geen onnodige stress bezorgen. Overweeg dan eens dropshipping. Hierbij heb je zelf geen voorraad, maar laat je het aan een andere organisatie uitbesteden. Geïnteresseerden kunnen in dit artikel meer informatie vinden.

Wat moet je onthouden?

Het belangrijkste dat we je willen meegeven: volg je voorraad op! Vermijd gemiste verkoopkansen door je voorraad tijdig aan te vullen. Door middel van goede banden met je leveranciers en een geautomatiseerd kassasysteem wordt voorraadbeheer een fluitje van een cent! 

Lieselot Vercauteren

Lieselot Vercauteren

Lieselot is stagiaire copywriter bij KMO Shops. Daarnaast heeft zij een passie voor lezen, skiën en uiteraard de wijde wereld ontdekken met haar vrienden.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
5/52 ratings
  • Zoeken
  • Categoriën
Categorieën
  • Deel nu
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google