Hoe maak je een ‘Veelgestelde vragen’ pagina voor je webshop?

FAQ pagina maken

Hoe maak je een ‘Veelgestelde vragen’ pagina voor je webshop?

Nagenoeg iedere site beschikt over een pagina voor alle veelgestelde vragen. We noemen dit ook wel een FAQ pagina (Frequently Asked Questions). Met regelmaat krijgen we de vraag wat het belang is van een goede FAQ pagina en waar je op moet letten bij het opzetten van een FAQ pagina. Om je hier wat meer over te laten zien hebben we in dit artikel het een en ander op een rijtje gezet. Door deze informatie goed door te nemen krijg je een volledig beeld bij het opzetten van een veelgestelde vragen pagina voor jouw webshop!

Wat is een FAQ pagina – opzet en inhoud

Voordat we ingaan op de tips en tricks voor het opzetten van een FAQ pagina moeten we eerst even naar de pagina zelf kijken. Wat is een FAQ pagina namelijk? Zoals we al even kort hebben vermeld is een FAQ pagina met alle vragen die vaak gesteld worden. Het gaat hier met name om vragen die zien op de bestelwijze of op de afronding van de bestellingen, denk aan de verzending of aan de betaalwijze. De FAQ pagina is over het algemeen simplistisch ingedeeld en bevat alleen de veel gestelde vragen. Vaak zijn de vragen onderverdeeld in een aantal categorieën, denk bijvoorbeeld aan ‘Verzending en Levering’ of aan ‘Problemen met betalen’. Hier komen we straks nog verder op terug bij onze tips voor het opzetten van een FAQ pagina.

Voordelen van een veelgestelde vragen pagina

Nu je weet wat een pagina voor je veelgestelde vragen is, is het van belang om te kijken naar de voordelen die een FAQ pagina met zich mee weet te brengen. Uit een grootschalig onderzoek van ZenDesk noemde 69% van de deelnemers een snelle reactie de belangrijkste factor voor een positieve klantenservice-ervaring. Zulke reactietijden kunnen moeilijk te realiseren zijn als je elke vraag zelf moet beantwoorden. FAQ’s creëren echter een snelle en eenvoudige manier voor je medewerkers om vragen te beantwoorden. Uit dit onderzoek bleek dat de deelnemers een goede FAQ pagina net zo goed vinden als een bericht van de klantenservice, zolang ze maar antwoord krijgen op hun vragen. Dit is dan ook gelijk het grootste voordeel van een pagina voor alle veelgestelde vragen.

Echter is een betere ervaring voor de klant niet het enige voordeel wat je zal ondervinden met behulp van een pagina voor je veelgestelde vragen. FAQ-pagina’s kunnen namelijk ook een boost geven aan de SEO van je site door content te bieden die bezoekers willen zien. Nu er steeds meer mensen zijn die je via Google Speech zoekopdrachten maken via Google is het mogelijk om hierop in te grijpen. Zo blijkt uit onderzoek dat ruim 48% van de Google Speech zoekopdrachten aan te merken zijn als algemeen. Precies, dit biedt je de gelegenheid om hier goed op in te spelen via SEO. Zo kan een vraag als ‘wat moet ik doen als de bestelling misgaat bij Bol.com’ al een aardige SEO waarde opleveren voor je website. Daarnaast biedt het een handige manier om inkomende links te gebruiken. Dit stelt je dus in staat om jouw website ook technisch te verbeteren.

Ontvang de #1 webshop checklist

Tips voor het maken van een FAQ pagina

Je weet nu waarom het zo belangrijk is om een pagina te maken voor alle veelgestelde vragen. Het is tijd om te kijken naar de beste tips die je kunt gebruiken voor het opzetten van deze pagina. Om het wat makkelijker voor je te maken hebben we hieronder een selectie gemaakt met de beste tips en tricks voor jouw FAQ pagina. 

Schrijf een duidelijk antwoord voor elke vraag

De manier waarop je jouw FAQ-antwoorden schrijft is cruciaal. Je kunt je FAQ zien als een soort ‘antwoord bijbel’. Je antwoorden moeten dus duidelijk zijn voor de klant. 

Dat betekent dat je echt de tijd moet nemen om duidelijke antwoorden te schrijven. Dit betekent dat elk antwoord beknopt, duidelijk en feitelijk juist zijn. Probeer alleen de informatie te geven die iemand nodig heeft om elke vraag te beantwoorden en voeg niet al te veel details toe.

Veelgestelde pagina opstellen

Maak de pagina makkelijk te bereiken

Als je eenmaal je vragen en antwoorden hebt, ben je klaar om te beginnen met het in elkaar zetten van de eigenlijke pagina. Wanneer je dit doet mag je niet vergeten dat je FAQ sectie duidelijk en gemakkelijk te gebruiken moet zijn. Als het te ingewikkeld is om naar de pagina te navigeren dan zullen klanten het al snel opgeven. Dit kan zorgen voor een grote toestroom voor je reguliere klantenservice. Een handige strategie is het gebruik van vensters om individuele categorieën af te bakenen. Zoals we al kort hebben laten zien kun je de vragen onderverdelen in diverse groepen om het zoeken wat makkelijker te maken.

Plaats de pagina op de juiste site

Pagina Plaatsing is een andere belangrijke stap. Hoe sterk je FAQ-pagina ook is, het is van cruciaal belang dat de klant er snel bij terecht kan. Zorg er daarom voor dat je de pagina prominent in het menu, de zijlijn of het voettekst van je site plaatst. Je kunt ook een link op de contactpagina van je site plaatsen om bezoekers eraan te herinneren om even bij de pagina te kijken voordat ze direct contact opnemen met je klantenservice. Op die manier voorkom je dat iedereen gelijk gaat bellen of gaat mailen, om vervolgens te horen te krijgen dat de vraag gewoon op de FAQ pagina stond.

Met deze tips en tricks kan ook jij aan de slag om je pagina met veelgestelde vragen onder handen te nemen. Het is een cruciale pagina om te hebben voor jouw webshop. Zonder deze pagina loop je echt achter op de concurrentie. We helpen je graag verder, neem hier contact met ons op.

Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]