Hoe kan je verlaten winkelmandjes voorkomen?

pexels-pixabay-236910

Hoe kan je verlaten winkelmandjes voorkomen?

Verlaten winkelmandjes zijn een nachtmerrie voor elke webshop uitbater. Het zijn allemaal potentiële klanten die hun aankoop niet hebben voltooid, een hoop gemiste omzet. Maar hoe kan je voorkomen dat je veel verlaten winkelmandjes hebt? In dit artikel geven we je graag tips om het aantal verkopen te laten stijgen en van verlaten winkelmandjes verleden tijd te maken.

1. Communiceer open over extra kosten zoals verzendkosten

Veel verlaten winkelmandjes kunnen voorkomen worden doordat klanten vooraf weten wat de verzendkost bedraagt. Bijvoorbeeld: een klant koopt producten ter waarde van 45 euro en moet hiervoor 6,95 euro verzending betalen. De kans is reëel dat de klant afhaakt wanneer hij dit ziet. Maar misschien biedt de shop gratis verzending aan vanaf 50 euro en is de klant hier niet van op de hoogte. Doordat de klant niet op de hoogte is beslist hij zijn aankoopt te stoppen. Jammer want als de klant wel op de hoogte was had hij waarschijnlijk een extra product gekocht om aan de 50 euro voor gratis verzending te komen en had jij als ondernemer meer omzet gehaald. 

Communiceer daarom duidelijk wat de verzend-/ophaalkost is van bestellingen. Heb je nog andere kosten zoals waarborg? Plaats deze dan ook duidelijk op jouw webshop. Klanten komen niet graag voor verrassingen te staan.

De #1 webshop checklist

2. Biedt klanten ondersteuning aan tijdens het winkelen

Ook tijdens winkelen op een webshop hebben klanten vragen. Het is dan belangrijk om zo goed mogelijk beschikbaar te zijn. Dit kan via mail, telefoon of via een chatfunctie op de webshop. Via een goede chatfunctie zoals Tidio chat kan je standaard antwoorden instellen voor wanneer je niet beschikbaar bent om zelf direct te antwoorden. Op deze manier kan je bv een telefoonnummer of mailadres vragen om later de klant te informeren over hun vraag. Uiteraard hoe vroeger je kan helpen, hoe beter.

3. Stuur klanten een herinneringsmail

Herinneringsmails voor achtergelaten winkelmandjes zijn een makkelijke manier om geïnteresseerde klanten toch hun betaling te laten afronden. Veel webshop modules zoals die van KMO Shops bieden deze optie aan. 

Het nadeel is dat de klant al toestemming gegeven moet hebben om mails te ontvangen anders mag de mail niet verzonden worden. Bij terugkerende klanten is deze functie dus vaak zeer handig aangezien je meestal hun toestemming al hebt.

4. Stel verschillende betaalmethode ter beschikking

Klanten kunnen snel afgeschrikt zijn als je maar één betaalmethode hebt. Bijvoorbeeld je biedt enkel kredietkaart aan en jouw klant heeft geen kredietkaart dan zal hij op een andere shop een bestelling moeten plaatsen. Kies daarom voor een variatie aan betaalmogelijkheden. Uiteraard is het wel belangrijk om het voordeel of te wegen met het nadeel aan grote transactiekosten.

verlaten winkelmandjes voorkomen

5. Kies voor een mobiel vriendelijke webshop

Het is belangrijk dat klanten op verschillende platformen, denk aan computer, tablet, gsm, …, een bestelling kunnen plaatsen. Het kan zijn dat jouw producten op mobiel wel mooi worden weergegeven, maar dat het betaalproces zeer onhandig is. Hierdoor zijn klanten al snel op zoek naar een concurrent met een mobiel betere website. Klanten willen wat makkelijk is en de computer moeten opstarten om een bestelling te plaatsen terwijl ze hun gsm in hun handen hebben, is voor hun te veel moeite.

6. Plaats een FAQ pagina op je webshop

Wanneer je zelf niet te altijd beschikbaar bent om je klanten te helpen, geef hun dan de optie om hun antwoorden zelf te vinden. Dit kan met een veelgestelde vragen pagina. Denk maar aan vragen over verzending en retournering, betaalmogelijkheden, eventuele acties, … . 

Wanneer je van een klant een vraag krijgt moet je steeds nadenken is dit een vraag die meerdere klanten kunnen hebben? Zo ja, voeg deze vraag toe aan de veelgestelde vragen pagina.

7. Geef bij het product weer wat de levertermijn is.

Heb je producten met verschillende levertermijnen? Geef dan duidelijk aan bij het product wat de verwachte levertermijn is. Bijvoorbeeld: 2-5 werkdagen. Sommige klanten zijn namelijk op zoek naar producten die morgen of overmorgen in huis zijn. En als ze deze verwachting hebben maar ze ontvangen hun product pas later, dan is dit extreem frustrerend voor deze klant.

Ontvang de #1 webshop checklist

Conclusie verlaten winkelmandjes voorkomen

Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat er verlaten winkelmandjes zijn. Bekijk zeker even welke opties voor jouw haalbaar zijn en biedt er zo veel aan als mogelijk. Zo zal je omzet stijgen. Daarnaast is het goed om te weten dat je van een bestaande klant sneller een nieuwe bestelling zal krijgen dan van een nieuwe klant. Dus elke nieuwe klant is geld waard!

Luca Badts

Luca Badts

Luca is Customer Succes Manager bij KMO Shops en is gespecialiseerd in online marketing en ondernemen. In haar vrije tijd trekt ze graag de natuur in of kookt ze een italiaanse maaltijd voor haar vrienden.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
0/50 ratings
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2021]