WooCommerce heeft een groot deel van zijn groei en naamsbekendheid te danken aan het fantastische Open Source CMS platform WordPress. Als één van de eerste webshop-plugins op WordPress, heeft WooCommerce mooi kunnen meegenieten van het succes van WordPress.
Echter is er sinds 2018 een duidelijke omschakeling aan het gebeuren naar cloud-gebaseerde oplossingen omdat deze gebruiksvriendelijker, krachtiger en goedkoper zijn. Ook binnen e-commerce oplossingen is deze trend onmiskenbaar, wat een verlies aan marktaandeel geeft voor ‘klassieke’ software-oplossingen zoals WooCommerce.
Volgens een analyse van Builtwith is sinds eind 2018 het aantal webshops die draaien op WooCommerce niet meer gegroeid in absolute aantallen en daalt het belang verder. Volgens een analyse van Datanyze zien we dat het aantal nieuwe webshops die draaien op WooCommerce al behoorlijk lang lager ligt dan het aantal webshops die stoppen met WooCommerce. De belangrijkste redenen hiervoor WooCommerce kunnen samengevat worden onder vier belangrijke pijlers.
Een algemene trend naar cloud-gebaseerde oplossingen
Klassieke software dat je installeert en nagenoeg zelf up-to-date moet houden verliezen aan belang. Hedendaagse software pakketten zijn geheel cloud-gebaseerd en worden beheerd op enterprise-niveau webservers. Deze trend zien we bij alle web-software en zet zich uiteraard ook door bij e-commerce web-software.
Het belangrijkste voordeel van cloud-gebaseerde software is zonder twijfel dat de ontwikkelaar volledig verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, integraties alsook het up-to-date houden van de software. Dit zorgt er voor dat je kan focussen op het online verkopen zelf.
Cloud-gebaseerde oplossingen zijn doorgaans ook significant goedkoper. Waar WooCommerce open source is, is het kwalitatief configureren inclusief de webshop-site opzetten behoorlijk arbeidsintensief.
Gratis E-book
De #1 webshop checklist
Zonder technische kennis blijf je afhankelijk van je webbureau
Als je er al in geslaagd bent om zelf WordPress op te zetten, dan is het nog enige uitdaging om ook WooCommerce correct op te zetten. Ben je al zo ver gekomen om ook daarin te slagen, dan is het nog een heuse karwei om tenslotte WooCommerce te verbinden met alle apps die je sowieso nodig zal moeten hebben om je webshop bruikbaar te laten zijn voor webbezoekers. De belangrijkste integraties die je dient toe te voegen zijn een payment service provider (zoals bancontact) en een connectie met een koerierdienst (zoals bpost). Ben je er in geslaagd alles mooi op te zetten, dan blijft het een karwei om alles up-to-date te houden – nieuwe php-versies, wordpress updates, etc.
Beperkte verkoopkanalen
Verkopen via een online winkel is een prachtig startpunt, maar anno 2020 verkoopt de succesvolle zaakvoerder eveneens online via een Facebook-Shop, Instagram-Shop, Google Shopping eventueel aangevuld met externe verkoopplatformen zoals Bol.com of Amazon. WooCommerce is enkel een webshop, en daat stopt het dan ook.
Een succesvolle e-commerce strategie vereist echter verkopen via meerdere omni-kanaal verkoopkanalen dewelke je vanaf een centraal controlepaneel kan beheren.
Trage laadtijden
Vermits WooCommerce geïnstalleerd dient te worden op de webserver waar je WordPress staat, wordt er geen gebruik gemaakt van specifieke database geoptimaliseerd voor e-commerce. Dit resulteert per definitie op langere laadtijden bij een groter aantal producten. Google straft je in de resultaten bij een langzame website.