webshop starten

Een webshop starten in 7 eenvoudige stappen [2019]

Heb je reeds een bestaande zaak en wil je een webshop starten? Of heb je altijd gedroomd van je eigen e-commerce webshop te starten? 

De voordelen van een webshop starten zijn niet op één hand te tellen:

  • Een webshop is 24/7 toegankelijk
  • Een webshop laat je toe een groter doelpubliek te bereiken
  • Een webshop is een goedkope en eenvoudige manier om een online winkel te starten

Een uitgebreid overzicht van de voordelen van een webshop starten vind je in dit artikel

Goede nieuws! Een webshop starten was nog nooit zo eenvoudig!

Het maakt niet uit of het de eerste keer is dat je een onderneming start of reeds een ervaren ondernemer bent. In deze handleiding bespreken we je hoe je een online webwinkel kan starten in 7 eenvoudige stappen.

Onze doelstelling is om er voor te zorgen dat jouw webshop deze week nog volledig startklaar is, inclusief producten. Misschien realiseer je deze week zelfs al je eerste online verkoop!

Laten we eerst even starten met een inhoudsopgave zodat je eenvoudig je weg door deze handleiding vind:

 

Klaar om jouw webshop te starten? … Daar gaan we dan!

Stap 1: Doe marktonderzoek

Een webshop starten gaat meestal vooraf aan een kort marktonderzoek. Een marktonderzoek betekent niet dat je maanden onderzoek moet doen. Wel is het verstandig om eens even te kijken wie jouw potentiële klanten en wie jouw (online) concurrenten zijn. Een marktonderzoek doen neemt wat tijd in beslag nemen, maar deze tijdsinvestering verdien je snel terug!

Hoe meer je te weten komt over je doelpubliek, hoe beter de beslissingen die je zal nemen. Zo zal je beter kunnen beslissen over welke producten je online verkoopt, de bijhorende prijszetting en welke marketingkanalen het hoogste rendement zullen geven.

Hoe doe ik een marktonderzoek?

Een goed marktonderzoek omvat steeds het volgende:

  • Analyse van je concurrenten: maak een lijst van je offline concurrenten (zonder webshop) en online concurrenten. Analyseer hoe zij zich positioneren (goedkoop, kwaliteit, duurzaam, etc) en wat ze verkopen (alles, deel assortiment, etc)
  • Analyse van je doelpubliek: wie koopt jouw producten of vergelijkbare producten? (geslacht, leeftijd, interesses, etc) Wat zijn doorgaans hun wensen? Koopt of bestelt jouw doelpubliek reeds online? Via welke kanalen kan je dit doelpubliek het beste bereiken? 
 

Hoe beter je begrijpt wie jouw concurrenten en potentiële klanten zijn, hoe beter je beslissingen zullen zijn bij de start van jouw webshop!

 

Op basis van bovenstaande denkoefening kan je best al wat conclusies trekken!

Vond je weinig online concurrenten? Dan kan je zeker een voordeel opbouwen en een stevige startpositie uitbouwen! 

Vond je best wel wat concurrenten? Dan kan je jezelf best afvragen hoe jij je gaat onderscheiden van deze concurrenten! Ga je concurreren door jezelf te presenteren als kwalitatiever? Ecologischer? Goedkoper? Een doordacht bestelproces? Een toffe aankoop-ervaring? …

Succesvolle strategieën

Er zijn enkele succesvolle strategieën die we vaak zien bij de meest succesvolle webshops. We lichten deze hier even toe:

Onze meest succesvolle klanten zien we vaak een webshop starten binnen een bepaalde niche (een beperkt gamma van producten voor een specifiek doelpubliek). Binnen een niche heb je namelijk minder concurrentie en kan je makkelijker winstgevend worden. Naarmate van tijd kan je langzamerhand uitbreiden naar méér aanleunende niches. Dit totdat je webshop een uitgebreid gamma van producten en productcategorieën heeft. 

Voorbeeld: deze niche-strategie werd bijvoorbeeld ook gebruikt door Coolblue in 1999. Zij begonnen initieel als mp3man.nl. Dit was een webshop voor MP3-spelers (voor wie zich niet goed meer herinnert weet wat dit is, hier een weblink. Na twee jaar ervaring in het verkopen van MP3-spelers begonnen ze eveneens digitale camera’s te verkopen via digicamshop.nl, vier jaar later ook geheugenkaarten en smartphones, etc.

analyse webshop strategie

Een tweede succesvolle strategie die we vaak zien is het combineren van mooie promoties om klanten te lokken in combinatie met doordachte “cross-selling” en “up-selling”. Zo kan je één of meerdere producten een mooie korting geven dewelke potentiële klanten naar je online winkel dient te lokken. Vervolgens ga je de potentiele klanten overtuigen om toch dat net iets duurdere product te kopen (up-selling) of ook eventuele accessoires en gerelateerde producten te kopen bij het product dat in korting staat (cross-selling).

Tenslotte, zijn er uiteraard nog andere succesvolle strategieën voor online verkopen: 

  • Een webshop starten voor een product dat nog vaak in de winkel gekocht werd. Ze kan je een competitief voordeel opbouwen omdat je er vroeg bij bent met online verkopen. Zo hebben we klanten – bakkers en slagers – die jaar na jaar hun online omzet zien stijgen, omdat ze begrijpen dat de jongere generatie liever online bestelt. Sommige onder hen zijn zelfs gestart met een levering binnen de gemeente of regio.
  • Exclusiviteit verkrijgen van een leverancier voor een bepaald productengamma binnen een bepaalde regio, en zo de enige nabije online aanbieder zijn.
  • Een memorabele aankoop-ervaring aanbieden aan klanten via een gepersonaliseerd pakket met een gepersonaliseerde boodschap.

 

Uiteraard zijn er nog talloos veel andere succesvolle strategieën voor online verkopen. Het belangrijkste is dat je zelf nadenkt op basis van je marktonderzoek welke strategie jij gaat hanteren!

Een businessplan opstellen?!

Naast het marktonderzoek en het vinden van een succesvolle strategie, is het steeds verstandig een business-plan op te stellen voor jouw online winkel. Dit plan zal je aanzetten om over je bedrijf na te denken. Zo zal je met vragen geconfronteerd worden waaraan je niet eerder gedacht had.

Als je nog geen bedrijf en ondernemingsnummer hebt, zal je nog enkele bijkomende stappen moeten ondernemen. Er zal wel wat op je af komen, maar daar hoef je geen schrik voor te hebben. Een heleboel organisaties en partijen staan namelijk klaar om je hierbij te helpen!

Een checklist met een overzicht van alle stappen en bijhorende uitleg vind je in dit artikel

Stap 2: Selecteer producten om online te verkopen

Na het marktonderzoek ga je bepalen welke producten je gaat verkopen via je online winkel.

Heb je nog geen leverancier? Dan kan je via Google eenvoudig groothandelaars terugvinden! Daarnaast zijn er vaak ook beurzen in binnen- en buitenland waar je verschillende groothandels kan terugvinden. 

Maak steeds goede afspraken met de groothandelaars. Bespreek de prijzen, eventuele minimum besteltotalen, bulkkortingen, eventuele exclusiviteit binnen een bepaalde regio, levertijden, dienstverlening na verkoop, etc.

Om te bepalen met welke producten je uiteindelijk gaat starten op je webshop, dien je volgende aspecten in rekening te nemen:

 

  • Selecteer producten waarvan je kennis hebt (en idealiter passie voor hebt)
  • Selecteer producten met gezonde winstmarges
  • Start met producten die eenvoudig verzonden kunnen worden

Productkennis

Een webshop starten omvat uiteraard meer dan een webshop online zetten en vervolgens winst draaien. Een online winkel beginnen vraagt enige tijd en geduld. Daarom is het belangrijk dat je enige passie hebt voor de producten die je online wil verkopen. Dit verzekert dat je de nodige motivatie hebt om door te zetten!

Ook productkennis is essentieel. Klanten kopen liever van iemand die productkennis heeft dan van een verkoper. Ook op een online winkel kan deze productkennis goed in de verf gezet worden!

Winstmarges

Minstens even belangrijk is dat je producten selecteert die gezonde winstmarges hebben. Dit laat je toe om af en toe eens een aantrekkelijke promotie te doen zonder verlies te draaien, alsook op termijn een gezonde en goed draaiende webshop uit te bouwen.

Verzending

Selecteer tenslotte ook producten die eenvoudig verzonden kunnen worden. Dit betekent niet noodzakelijk enkel producten die klein zijn en weinig wegen, maar vermijd wel producten die meer dan 30 kg wegen, producten die vallen onder strikte hygiënische voorschriften of producten die kunnen breken tijdens transport. 

Uiteraard zijn er gespecialiseerde oplossingen voor zware producten, producten die vers of gekoeld moeten blijven alsook breekbare producten. Deze hebben echter doorgaans beduidend hogere verzendkosten.

TIP: Vermijd in eerste instantie producten van bekende/grote merken. Dit omdat consumenten deze typisch kopen in de door hen reeds vertrouwde winkels vermits ze reeds weten waar ze dit kunnen kopen. De concurrentie op dergelijke bekende/grote producten is doorgaans ook behoorlijk groot. Uiteraard kan je starten met bekende/grote merken, maar reken niet op deze om initieel je best verkopende producten te zijn. Naarmate je webshop bekender wordt en klanten terugkeren naar je webshop, kan je zeker ook mooie winstmarges draaien op bekendere merken.

Stap 3: Bepaal via welk platform je online wil verkopen

Een volgende belangrijke beslissing is bepalen via welke online verkoopkanalen je jouw producten gaat aanbieden.

De belangrijkste verkoopkanalen in België en Nederland zijn een website met daarop een online winkel, een Facebook-bedrijfspagina met Facebook Shop, een Instagram-bedrijfspagina met Instagram Shop, externe platformen en tensloote Google Ads en Google Shopping. 

We lichten hieronder elk verkoopkanaal toe qua voor- en nadelen.

Webshop

Een website met online winkel heeft als grootste voordeel dat je goed vindbaar bent in de zoekmachines. Een webshop is je fysieke winkel op het internet. Je kan bovendien je eigen verhaal communiceren en je betaalt geen marketingkosten wanneer klanten rechtstreeks bij jou bestellen. Dit zorgt er voor dat je winstmarge maximaal is. Een professionele webshop is hedendaags zonder twijfel het belangrijkste kanaal om online te verkopen.

Facebook Shop

Facebook is het grootste sociale platform wereldwijd met meer dan twee miljard gebruikers. Een webshop starten via een Facebook-bedrijfspagina wordt daarom steeds populairder. Facebook geeft namelijk bedrijfseigenaars méér en méér middelen om aan hun Facebook-bedrijfspagina ook een webshop te koppelen.

Vermits dit vandaag in België nog niet zo bekend is, geeft starten met een Facebook-shop een competitief voordeel. Heb je reeds enkele honderden of meer Facebook-volgers? Dan is dit zeker een verkoopkanaal om te overwegen! Merk echter wel dat Facebook geen bestelproces en betalingsverwerking voorziet. Hiervoor dien je beroep te doen op een webpartner die een dergelijke integratie kan opzetten.

Instagram Shop

Instagram is het snelst groeiende sociale platform en leunt perfect aan om je producten in de kijker te zetten. Met meer dan één actieve miljard gebruikers op Instagram, besliste Facebook in 2018 om ook aan Instagram webshop-functionaliteiten te koppelen. Dit opdat handelaars ook via Instagram kunnen verkopen. Merk echter wel dat Instagram geen bestelproces en betalingsverwerking voorziet. Hiervoor dien je beroep te doen op een webpartner die een dergelijke integratie kan opzetten.

instagram webshop starten

Externe platformen

Een andere optie is online verkopen via externe platformen zoals bijvoorbeeld het partner-programma van Bol.com, 2dehands.be of marktplaats.nl. 

Het nadeel is dat deze doorgaans een behoorlijk percentage van je omzet afnemen, waardoor je winstmarge vaak laag uitvalt. Een vaak gebruikte strategie is om je producten aan te bieden via dergelijke producten in combinatie met een eigen webshop. Vele potentiële klanten op platformen zoals Bol.com zullen snel ook even zoeken in Google of ze rechtstreeks via jou kunnen bestellen.

Google Ads

Verdermeer kan je eveneens adverteren via Google Ads. Deze marketing-tool laat je toe om tegen betaling bovenaan te staan in de zoekresultaten van Google. Je betaalt enkel en alleen wanneer er ook echt geklikt wordt op jouw advertentie op Google. 

Om een idee te geven: voor iemand die bijvoorbeeld zoekt op “sportschoenen kopen” en vervolgens klikt op jouw advertentie en geleid wordt naar jouw webshop betaal je gemiddelde 0,71 euro. De vraag die je jezelf moet stellen is: stel dat je een fysieke sportschoenen-winkel had, zou je dan bereid zijn om 0,71 euro te betalen per persoon die binnenwandelt in jouw winkel – wetende dat deze persoon op zoek is naar sportschoenen.

Google Shopping

Tenslotte voorziet Google ook specifiek voor aanbieders van producten Google Shopping. Deze marketing-tool laat toe om jouw producten rechtstreeks te tonen binnen de zoekresultaten.

Stel dat iemand zoekt op “Hondenhok kopen”, dan kan je via Google zorgen dat enkele van jouw populairste honden hokken direct zichtbaar zijn met naam, foto en prijs. Wanneer potentiële klanten dan klikken op het product, worden ze direct geleid naar het juiste product op jouw webshop. Wil je gebruik maken van Google Shopping dien je te verzekeren dat jouw online winkel hiermee compatibel is.

google shopping instagram webshop starten

Extra: Microsoft Ads

Gratis verkoopkanaal-tip: vaak vergeten, maar niet te onderschatten is Microsoft Ads. Jawel, het zoekplatform van Microsoft, genaamd “Bing”, heeft ook behoorlijk wat webverkeer. Vermits dit vaak vergeten wordt, is de concurrentie hierop vaak nagenoeg onbestaande en kan je behoorlijk goedkoop adverteren.

TIP: Wanneer je kiest voor een bepaalde webshop-platform om jouw webshop te laten maken, ga dan steed na of er integraties zijn met een Facebook-Shop, Instagram-Shop, Google Ads en Google Shopping.

Stap 4: Voeg je producten professioneel toe

Heb je beslist met welk webshop-platform je wil starten en via welke verkoopkanalen je gaat lanceren? Dan kan je de geselecteerde producten professioneel aan je webshop toevoegen. Hoe meer kwalitatieve informatie, hoe meer kans dat het product online verkocht wordt. 

Houd rekening met de volgende aspecten wanneer je producten online toevoegt: 

  • Duidelijke productnamen (kort en krachtig)
  • Kwalitatieve productfoto’s
  • Duidelijke omschrijving (inclusief alle specificaties dat een potentiële klant dient te weten om een aankoop te maken

TIP: voor enkele tientallen euro’s kan je bovendien een behoorlijk professionele eigen fotostudio opzetten. Dit kan je foto’s een nog professionelere uitstraling geven met weinig moeite.

Een veelzeggende productnaam

Voor een duidelijke productnaam en omschrijving, dien je te beroepen op jouw productkennis. Bedenk welke informatie potentiële klanten zouden willen weten vooraleer ze zouden beslissen om over te gaan tot een aankoop.

Kwalitatieve foto's

Het toevoegen van kwalitatieve productfoto’s is eveneens belangrijk. Je potentiële klanten kunnen het product niet aanraken. Bied hen dus een zo goed mogelijk beeld van wat ze kopen. Vele groothandelaars voorzien foto’s van hun producten. Jij kan en mag deze gebruiken wanneer je start met een webshop.

Uiteraard zijn er ook leveranciers die geen bruikbare foto’s hebben en dien jij deze zelf te voorzien. Daarom kies je best voor een webshop-platform dat een geïntegreerde mobiele applicatie heeft. Dit maakt het mogelijk om vanaf je smartphone foto’s te nemen van je producten en ze vervolgens direct online te verkopen. Zo vermijd je het omslachtige proces van foto’s nemen, deze op je bureaublad te zetten en vervolgens pas toe te voegen aan je webwinkel.

Een duidelijke product-omschrijving

Houd er rekening mee dat je mogelijkse klanten het product niet in het echt kunnen zien. Daarom is een duidelijke productomschrijving essentieel!

In je product-omschrijving moet staan: feiten, ook wel specificaties, attributen of technische eigenschappen van een product genoemd. Nemen we het voorbeeld van een camera, dan vermeld je onder andere het aantal megapixels van de camera en de grootte van de lens. Beschrijf verder hoe het product eruit ziet. Grijs met wit, stijlvol design,… Vermeld zeker ook welke items meegeleverd worden. Is de oplader inbegrepen? 

Contactgegevens

Verder raden we steeds aan om aan te geven hoe potentiële klanten je kunnen contacteren voor meer informatie over het product.

Het vermelden van contactgegevens (email, telefoon, etc) straalt vertrouwen uit en toont dat je begaan bent met de klant. We raden aan om ook bij elk product een artikelnummer te zetten. Dit artikelnummer kunnen ze dan gebruiken om naar het product te verwijzen. 

En nu zorgen dat je producten gevonden worden!

​Heb je meer dan 250 producten? Dan is het ook aanbevolen op een zoekfunctionaliteit te hebben op jouw online winkel. Dit om te zorgen dat klanten eenvoudig producten kunnen terugvinden door middel van verschillende selecties (op basis van prijs, categorie, etc).

Meer tips over producten toevoegen op je webshop?

Wil je meer praktische tips hoe je jouw producten snel maar toch professioneel aan je website kan toevoegen? Mis dit artikel dan zeker niet! Hierin lees je uitgebreid waaraan je zeker moet denken en tonen we voorbeelden van hoe het wel en niet moet. Een aanrader!

Stap 5: Zorg dat klanten kunnen betalen

Kies een partner voor je online betalingsverkeer

Om betalingen via jouw webshop mogelijk te maken, zal je beroep moeten doen op een Payment Service Provider, afgekort PSP. Een PSP is het bedrijf dat jouw online betalingsverkeer regelt. Zij bieden bovendien een heleboel betaalmethoden aan, zoals Visa, Mastercard en Bancontact, zodat jij niet met elke betaalmethode afzonderlijk een contract moet afsluiten. 

Bepaalde PSP’s zullen abonnementskosten aanrekenen, anderen een eenmalige opstartkosten en nog andere zullen een vast bedrag of percentage per transactie aanrekenen. Verkoop je vooral artikelen aan grote bedragen, dan zal een vast bedrag je beter uitkomen. Kijk dus goed na wat voor jouw bedrijf het voordeligste is. Aangezien er tussen deze aanbieders veel concurrentie heerst, worden de tarieven bovendien steeds goedkoper!

In de Benelux zijn Mollie en MultiSafePay de grootste spelers. Er zijn nog tientallen andere aanbieders, waardoor je keuze genoeg hebt! 

Wil je meer te weten komen over Payment Service Providers en alles wat daar bij komt kijken? Dan kan je hierover meer informatie in dit artikel vinden. Hierin komen de belangrijkste PSP’s uitgebreid aan bod! 

Optimaliseer de betaalervaring

Nu je een PSP gekozen hebt, kan je starten met online betalingen te aanvaarden. Wist je echter dat de meeste bestellingen in deze laatste fase geannuleerd worden? Onaangekondigde kosten, een te lang durend betalingsproces, het verplicht aanmaken van een account… Er zijn tal van redenen waarom klanten hun winkelkar achterlaten. Gelukkig kan je hier iets aan doen! 

Tips om je klanten de ideale betaalervaring te bezorgen!

Eerst en vooral: maak de betaalpagina eenvoudig! Klanten moeten de mogelijkheid hebben om nog artikelen toe te voegen of toch een item te verwijderen. Daarnaast moeten de stappen die klanten dienen te ondernemen duidelijk aangegeven worden. Verdermeer, als klanten toch nog een vraag zouden hebben, moeten ze de mogelijkheid hebben contact met je op te nemen. Geef klanten bovendien de mogelijkheid om het item te kopen zonder een account te moeten aanmaken. Klanten vinden dit namelijk erg vervelend! 

Als laatste is het erg belangrijk om vertrouwen te creëren. Bezorgdheid over de betrouwbaarheid van een webshop is namelijk ook één van de redenen waarom klanten afhaken. Voeg daarom beoordelingen van andere klanten toe. 

beoordelingen

Ook een bekend veiligheidslabel zoals BeCommerce, SafeShops of het Unizo E-Commercelabel kunnen het nodige vertrouwen geven aan je potentiële klanten om bij jou hun bestelling te plaatsen.

Wil je meer weten over hoe je de ultieme betaalervaring kan creëren op jouw online winkel? Dan kan dat in dit artikel.

Stap 6: Voldoe aan de e-commerce wetgeving

Blijf steeds op de hoogte van nieuwe e-commerce regelgeving. Deze is steeds namelijk aan verandering onderhevig. De belangrijkste regelgevingen omtrent online verkopen zijn:

 

  • Verplichting tot identificatie: wanneer je een webwinkel start, dien je steeds je bedrijfsnaam, adres, ondernemingsnummer en bankrekeningnummer te vermelden
  • Vermelding totaalprijs: tijdens het bestelproces dient de totaalprijs steeds duidelijk vermeld te zijn (inclusief eventuele kosten voor verzending of verwerken betaling)
  • Wetgeving rond privacy (ook wel bekend als GDPR): web-bezoekers dienen steeds gevraagd hun toestemming gevraagd te worden wanneer je gegevens over hen verzameld (het opt-in principe)
  • Vermelding van het herroepingsrecht: in de algemene voorwaarden dient steeds een duidelijke vermelding te zijn van het recht op een bedenktermijn van veertien dagen (merk op dat dit herroepingsrecht niet van toepassing is op alle producten)

 

Uiteraard kunnen we nog een tijdje doorgaan met allerlei wetgeving omtrent online verkopen. Bovenstaande zijn zonder twijfel de belangrijkste aspecten.

OPGELET: kies steeds voor een webshop-platform of webshop-partner die conform werkt met de Belgische wetgeving omtrent e-commerce alsook de Europese wetgevingen omtrent e-commerce en privacy.

Stap 7: Maak je webshop bekend

Zelfs met de mooiste webwinkel ter wereld met prachtige producten zal je geen geld verdienen als niemand je kan vinden. 

In eerste instantie raden we steeds aan om de nieuwe webwinkel eerst te introduceren bij vrienden, familie en bestaande klanten. Op deze manier kan je je eerste ervaringen opdoen in het verzenden van pakketjes en wat hierbij komt kijken. Verzamel vervolgens van hen feedback op het bestelproces en de communicatie. Deze ‘eerste klanten’ zullen wel iets meer vergevingsgezind zijn als er toch iets fout zou gaan.

Optimaliseer je webshop vervolgens op basis van de feedback die je krijgt van deze eerste klanten. Van zodra je je eerste bestellingen hebt verwerkt en routines hebt kunnen opbouwen, is het tijd om de webshop op te starten bij het grote publiek!

De meest gebruikte marketing-methodes om een webshop bekend te maken zijn content-marketing, social-media, online adverteren en email-marketing.

Content marketing

Content marketing alsook Search Engine Optimization omvat alles omtrent het optimaliseren van de vindbaarheid in de zoekmachines van jouw webshop. Schrijf kwalitatieve teksten omtrent de verschillende producten die je verkoopt. De zoekmachines zullen dit opmerken en je hiervoor belonen! Via content-marketing genereer je dus meer webverkeer naar je webshop. Dit resulteert uiteraard in meer bestellingen en omzet.

Social Media marketing

Social Media marketing werd reeds eerder behandeld in de sectie over verkoopkanalen. Het is hierbij belangrijk dat je kiest voor een webshop-platform of webshop-partner dat integreert met de sociale media waarop jouw doelpubliek aanwezig zijn. We raden steeds aan om bij de start je aandacht te leggen op maximum één sociaal medium. Zo kan je je inspanningen hierop concentreren en ervaring op te doen en vervolgens groeien.

Online adverteren

Online adverteren – ook wel Pay-Per-Click genoemd – is de eenvoudigste manier om snel resultaten te boeken. Je betaalt letterlijk Google (of Microsoft) om geïnteresseerden naar jouw webshop te brengen. Gelukkig heeft Google het opzetten van een Google Ads account zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Iedereen dit zelf kan beheren in ondersteuning met een ervaren webshop-partner.

Email marketing

Email marketing omvat het automatisch sturen van professionele e-mails naar potentiële of bestaande klanten. Je dient deze mailinglijst correct op te bouwen met toestemming van alle geadresseerden. Heb je reeds een bestaande zaak en wil je ook een webshop starten? Dan heb je vermoedelijk reeds een kwalitatieve mailinglijst.

Plaats op je website de mogelijkheid om zich in te schrijven voor een maandelijkse nieuwsbrief. Vraag eveneens alle klanten die een bestelling plaatsen of ze zich willen inschrijven voor deze nieuwsbrief. 

Email marketing is voornamelijk goed in het zorgen dat klanten teruggaan naar jouw webshop. Je hebt nu al die moeite gedaan om je eerste bestellingen binnen te halen… dan is het maar een kleine moeite om hen elke maand een email te sturen met allerlei tips en promoties. De contacten in je mailinglijst zijn reeds vertrouwd met je webshop. Je hebt dus veel meer kans om terugkerende aankopen te genereren.

Andere

Tenslotte zijn er nog eindeloos veel andere manieren om je webshop te starten en in de markt te zetten. Eén van onze klanten had een kortingscode aangemaakt van 10%, deze afgedrukt op visitekaartjes en in de winkel gelegd. Voor ze het wist, kwamen er bestellingen binnen van allerlei klanten die nooit in de winkel waren geweest. Zo zijn er nog eindeloos veel verhalen over hoe een webshop succesvol gestart kan worden.

Een laatste woord over een webshop starten

Proficiat – je bent tot op het einde van deze handleiding geraakt… en je bent nu een expert in hoe je een webshop start!

Voordat ik je laat, is hier nog een laatste advies: er toch komt nooit een moment waarop de sterren allemaal op één lijn liggen.

Wacht dus niet op dat “perfecte” moment. Wat is er toffer dan echt ondernemen? Ga er gewoon voor en start vandaag nog met een online winkel!

Vond je deze handleiding nuttig? … en ik hoop dat dit zo is! (want ik heb er mijn hart en ziel ingestoken) … Deel deze dan even met je vrienden en aspirant-ondernemers, dit in ruil voor eeuwige dankbaarheid! 🙂

 
Tom Rochtus

Tom Rochtus

Tom is mede-zaakvoerder en adviseur bij KMO Shops en gespecialiseerd in marketing en e-commerce strategie. Daarnaast heeft hij een passie voor verre reizen, fietsen en een goed boek vergezeld met een gin & tonic.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
4.7/510 ratings
  • Zoeken
  • Categoriën
Categorieën
  • Deel nu
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google