5 tips voor succesvolle e-commerce productbeschrijvingen (deel 1)

5 tips voor succesvolle e-commerce productbeschrijvingen (deel 1)

Wanneer bezoekers overwegen een product in jouw webshop aan te schaffen, zijn ze in de meeste gevallen volledig afhankelijk van de presentatie die jij hier geeft. Steeds meer mensen gaan niet eerst naar een fysieke winkel om een artikel in handen te hebben, maar bestellen direct online. Goede fotografie en een mooie opmaak zorgen al voor een eerste indruk, maar bij de beslissing een product al dan niet te bestellen, is vooral de e-commerce productbeschrijvingen  cruciaal. Je wilt jouw product dan ook zo goed mogelijk verkopen, maar hoe doe je dat? Je hoeft geen professionele copywriter te zijn om een product goed aan te prijzen. Met de volgende 5 tips ben jij andere online verkopers al een stap voor.

Tip 1: zet het enthousiasme van jouw klant op de eerste plaats

Het is heel normaal dat je als verkoper enorm enthousiast bent over zelfs de kleinste details van jouw producten. Waar je in een fysieke winkel een klant jouw product gewoon in handen geeft om ze enthousiast te maken, is dat online een stuk moeilijker. Jij moet ervoor zorgen dat jouw klanten zich een beeld kunnen vormen hoe het zou zijn als zij jouw product in hun bezit zouden hebben. Scherpe detail- en modelfoto’s kunnen hierbij helpen , maar het belangrijkste is dat jij bezoekers het gevoel geeft dat ze persoonlijk geholpen worden. Hier heb je als kleinere ondernemer een voordeel tegenover e-commerce multinationals. Beeld je bij het beschrijven van jouw producten altijd jouw favoriete klant in en schrijf voor hem/haar. Waar wordt hij/zij blij en enthousiast van?

 

Uiteraard zijn productkenmerken belangrijk bij de beeldvorming van jouw klant, maar je kunt ook overdrijven. Als jij te volledige opgaat in de allerkleinste details van jouw product, is de kans groot dat je de aandacht van je klant verliest. Verplaats je daarom bij het beschrijven van elk gedetailleerd kenmerk in jouw klant en stel jezelf de vraag: ‘wat levert het mij op?’. Je vult de specificatie vervolgens aan met het antwoord op deze vraag. Als je bijvoorbeeld een matras verkoopt met pocketvering, geef dan aan dat dit de rug extra ondersteunt en specifiek is ontworpen om rugklachten tegen te gaan.

 

Zorg ervoor dat je bij het schrijven van een productpagina een lijst hebt waarbij je tegenover elk kenmerk een voordeel voor de klant neerschrijft. Dit kan je helpen gestructureerde e-commerce productbeschrijvingen te creëren. Stel jezelf bij het beschrijven van elk product de vraag: ‘hoe maakt dit product mijn klant blijer, gezonder of productiever?’ Verkoop een ervaring, niet alleen een product!

Tip 2: vul je productpagina nooit met nietszeggende superlatieven

Omdat enkel een lijst van details zo leeg staat, is het verleidelijk om algemene, nietszeggende termen toe te voegen als ‘innovatief’, ‘van geweldige kwaliteit’, ‘vooraanstaand’ of ‘de beste’. Deze ‘opvullers’ voegen echter totaal geen waarde toe aan jouw beschrijving en maken je webshop minder betrouwbaar en je beschrijvingen minder overzichtelijk. Je bezoekers raken afgeleid en zullen minder snel geneigd zijn jouw product aan te schaffen. In plaats van deze superlatieven, kies je liever voor aantallen en je schrijft deze neer in cijfers in plaats van woorden. Een voorbeeld: in plaats van ‘een van de beste e-readers in zijn soort’ schrijf je ‘sinds begin 2018 al 15.000 exemplaren verkocht binnen België’. Nummers werken beter dan woorden, omdat het de aandacht van de lezer verfrist.

 

Als je als online verkoper schrijft dat jouw product van uitstekende kwaliteit is of de beste is in zijn soort, komt dit nooit geloofwaardig over. Je bezoeker zal hierbij de gedachte krijgen ‘dat zegt iedereen’. Niemand zal inderdaad zijn product aanprijzen met de term ‘gemiddelde kwaliteit’. Dit zegt dus niks. Bovendien zorgt het feit dat je zegt dat jouw producten ‘de beste’ zijn ervoor dat je lijkt te overdrijven zonder gegronde redenen. Je kunt ervoor kiezen jouw product in dit geval te voorzien van een artikel dat dit product als ‘de beste uit de test’ naar voren brengt, maar beter is nog een recensie van een eerdere klant toe te voegen. Zien kopen, doet kopen en jij mag dan wel niet zeggen dat jouw product geweldig is, maar als een tevreden klant dit doet, is daar natuurlijk niks mis mee..

Tip 3: pas op voor te veel bijvoeglijk naamwoorden

Bijvoeglijk naamwoorden zijn uiteraard cruciaal bij het beschrijven van de kwaliteiten van jouw product. Ze geven weer hoe je product eruit ziet, wat ze kunnen doen en hoe ze kunnen bijdragen aan een goed gevoel voor jouw klant. Voor het beschrijven van het uiterlijk, de kenmerken en de voordelen van je producten zijn ze dus super handig, maar als je ermee overdrijft, verlies je de aandacht van je bezoekers.

 

Klanten hebben graag snel overzichtelijk wat de kenmerken van een product zijn en waarom ze juist dit product moeten aanschaffen. Volg daarom deze basisregels bij het invoegen van bijvoeglijk naamwoorden:

  • Gebruik slechts 1 bijvoeglijk naamwoord voor een zelfstandig naamwoord. In plaats van ‘een ontspannende, romantische collectie’ kies je voor ‘een romantische collectie’.
  • Gebruik geen bijvoeglijk naamwoorden om iets voor de hand liggends te beschrijven. Als een foto al laat zien dat een product vierkant is, zet het dan niet ook nog in de omschrijving.
  • Gebruik levendige of zintuiglijke bijvoeglijk naamwoorden. In plaats van saaie, standaard woorden als goed of effectief kies je voor oogverblindend, knapperig of glad. Dit prikkelt de aandacht van je lezer veel meer.

 

Meer? Meer? Natuurlijk, lees hier snel verder!