Zorg voor meer online verkopen door een webshop chat functie

Zorg voor meer online verkopen door een webshop chat functie

Als klein- of middelgroot ondernemer ben jij je er als geen ander van bewust hoe belangrijk het is om elke bezoeker te motiveren nog eens terug te keren. Van grote invloed hierop in een fysieke winkel is het persoonlijk contact met de medewerkers in de zaak. Als een klant zich welkom geheten voelt en persoonlijk en professioneel advies krijgt bij zijn bezoek, is de kans zeer groot dat hij nogmaals terug zal keren.Hiervoor is een webshop chat een goede oplossing.

 

Door het gebruik van een webshop chat optie binnen jouw webshop kun je ervoor zorgen dat jouw bezoekers zich altijd gehoord voelen. Wij begrijpen natuurlijk dat je als KMO geen tijd hebt om 24/7 een webshop chat te beheren óf om enkel hiervoor extra medewerkers in dienst te nemen. Dat hoeft gelukkig ook niet! KMO Shops heeft een directe integratie met Tidio. Deze webshop chat service zorgt ervoor dat jij nooit een bericht hoeft te missen en jouw klanten zelf een succesvolle en efficiënte chat service kunt bieden. Met de vier tips uit dit artikel zorg je ervoor dat jouw klanten zich altijd gehoord zullen voelen.

 

1. Ben beschikbaar op piekmomenten via een webshop chat

Net zoals je in een fysieke winkel extra personeel zou inzetten op weekenden en in de solden, zo wil je jouw klanten in jouw webshop ook te woord staan op de drukste momenten. In jouw KMO Shops module kun je zelf bekijken wanneer dit voor jouw webshop zo is, door de integratie van een analysetool. Geen noodzaak om zelf onderzoek te doen via Google Analytics, maar gewoon een handig overzichtje in jouw module waar je direct mee aan de slag kunt.

 

Kies om te beginnen een tijdsspanne van zo’n 1-2 uur per dag op een druk moment. Hier zul je ongeveer een maand mee moeten experimenteren vooraleer je het perfecte moment hebt gevonden, maar dit is zeker de moeite. Probeer ook eens de combinatie te zoeken met andere marketinguitingen voor jouw webshop. Als je bijvoorbeeld een nieuwsbrief verstuurt, zorg dan dat je in het uur daarna beschikbaar bent. De klanten die via jouw nieuwsbrief je webshop bezoeken, zijn per definitie al meer geïnteresseerd in jouw product en het is dan ook van belang dat je hen goed te woord staat om een verkoopkans te vergroten.

 

2. Bepaal wie jouw webshop chat te zien krijgt

Onze webshop chat service Tidio geeft jou de mogelijkheid om je heel specifiek te richten op een bepaalde bezoeker. Door enkel op bepaalde pagina’s de chat service te tonen en geautomatiseerde berichten te koppelen aan een specifieke pagina binnen jouw webshop, kun je de webshop chat een stuk persoonlijker en dus aantrekkelijker maken. In jouw KMO Shops module kun je criteria instellen voor het tonen van de chat service, zoals de pagina waar jouw bezoeker zich bevindt; hoe lang ze al op deze pagina aan het kijken zijn en zelfs waar ze zich bevinden (via het IP adres van elke bezoeker).

 

Het belangrijkste bij het creëren van jouw persoonlijke webshop chat is vooral dat je wilt spreken met bezoekers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn om iets te kopen op de momenten dat ze extra informatie nodig hebben óf net dat beetje persoonlijkheid om over de streep getrokken te worden.  

 

3. Kwaliteit over kwantiteit

Zoals we al eerder zagen is persoonlijkheid cruciaal bij het contact met een klant. Net als in een fysieke winkel kun je niet teveel klanten tegelijkertijd helpen. Het is beter 1 klant te voorzien van voortreffelijke service dan twaalf klanten een geautomatiseerd antwoord te geven.

 

Om ervoor te zorgen dat je niet overspoeld wordt door meerdere chats tegelijkertijd, kun je jouw webshop chat automatisch verbergen bij een vooraf vastgesteld aantal chats óf handmatig tijdelijk te stoppen bij een klant die veel aandacht nodig heeft. Wij raden aan niet meer dan 5 klanten per persoon te helpen. Ook kan het helpen jouw klanten bij het openen van de chat wat basisinformatie te vragen (naam, locatie, functie) en een korte beschrijving te laten geven van het verzoek of probleem.

 

4. Gebruik eerdere feedback om je webshop te verbeteren

Het mooie aan een webshop chat service is dat je het als ondernemer zelf ook kunt gebruiken om jouw webshop te verbeteren en zo nog meer bezoekers te ontvangen en verkopen te doen. Door bepaalde aanpassingen te doen aan jouw webshop op basis van feedback van eerdere bezoekers, verklein je het aantal basisvragen in jouw Live Chat en heb je meer tijd om je te richten op complexe vragen en grotere verkopen.

 

Er zijn vier punten waarop je de feedback van jouw klanten direct kunt toepassen in jouw webshop. Hou deze in gedachten bij het nalezen van jouw webshop chat en je zult zien dat je steeds efficiëntere bezoeken krijgt.

  • Pas de terminologie aan. Hebben jouw klanten het altijd over ‘broodjes’, maar heet de categorie in jouw webshop ‘sandwiches’, pas dit dan aan.
  • Check de efficiëntie van jouw opmaak. Kunnen bezoekers een bepaalde categorie vaak niet vinden? Overweeg deze dan op de eerste pagina te zetten of vaker in de suggesties te plaatsen.
  • Voeg een pagina met ‘veelgestelde vragen’ toe. Zo zorg je ervoor dat je vragen al opvangt voor mensen de webshop chat openen en je deze bovendien ook beantwoordt als die optie tijdelijk niet beschikbaar is.
  • Neem veelvoorkomende suggesties of verzoeken serieus. Vragen meerdere klanten om de bureaustoel in het blauw? Bekijk dan of het mogelijk is ook deze beschikbaar te maken.