6 tips voor bovenaan in Google te staan met je webshop (deel 1/2)

6 tips voor bovenaan in Google te staan met je webshop (deel 1/2)

Wanneer potentiële klanten op internet op zoek zijn naar producten, dient Google voor de meeste mensen als een eerste en belangrijkste bron van informatie. Als (kleinere) winkelier wil je er dan ook voor zorgen dat jouw webshop bovenaan in Google komt te staan. De meeste gebruikers kijken namelijk niet verder dan de eerste 2 pagina’s met zoekresultaten. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat Google jouw webshop belangrijk genoeg vindt om op deze pagina’s te tonen, zonder te investeren in advertentieruimte? In dit eerste deel laten we je zien hoe KMO Shops inspeelt op de wensen van onder andere Googlebots en wat jouw rol hierbinnen kan zijn. In het tweede deel geven we je nog 5 SEO-tips om ook met het creëren van content voor je webshop de vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren.

De macht van Googlebots: zo zetten ze je bovenaan in Google

Als bestaande klanten de naam van jouw webshop doorgeven aan anderen, kunnen deze potentiële klanten jouw webshop uiteraard heel gemakkelijk vinden door jouw naam in te typen in Google. Als webshopeigenaar wil je echter ook juist mensen bereiken die op zoek zijn naar de producten die jij verkoopt. Jouw webshop moet daarom naar voren komen als de nummer 1 aanbieder binnen jouw branche. In plaats van klanten zelf, moet je hier vooral de Googlebots van overtuigen. Deze geautomatiseerde ‘spinnen’ scannen (of crawlen)  websites volgens vaste systemen, op zoek naar de meeste en beste informatie over producten en onderwerpen. Hoe beter en uitgebreider jouw website verbonden is met de rest van het web, hoe groter de kans dat deze ‘bots’ hun weg vinden naar en binnen jouw webshop. Alleen zo zorg je ervoor dat je hoger in hun resultatenlijst zult komen. Maar hoe voldoe je aan de eisen van de Googlebots? Met de 6 tips in dit artikel kun jij ervoor zorgen dat de weg naar jouw webshop voor de ‘bots’ vrij en duidelijk is.

Webshop starten checklist

De #1 webshop checklist

Tip 1: zet je webshop zo snel mogelijk online

Het optimaliseren van jouw webshop heeft tijd nodig en je wilt er uiteraard voor zorgen dat jouw webshop zo aantrekkelijk en compleet mogelijk is als je hem lanceert. Google heeft echter altijd redelijk wat tijd nodig vooraleer ze jouw webshop ontdekken én weergeven in resultaten. Laat staan het bovenaan in Google. Het is daarom verstandig om jouw webshop al te ‘openen’ voordat hij helemaal klaar is en een ‘binnenkort geopend’ of ‘onder constructie’ pagina aan te maken. Een pagina als deze, waar al wat basisinformatie op staat over jouw aanstaande webshop, zorgt ervoor dat de Googlebots jouw website in ieder geval al kunnen vinden en een eerste zichtbaarheid in resultaten mogelijk wordt. Hoe langer jouw domein online staat, hoe meer Google jou vertrouwt en hoe groter de kans dus dat je hoger in de resultatenlijst komt te staan op het moment dat je webshop goed gevuld is.

Tip 2: creëer persoonlijke (meta) beschrijvingen per product

Om bovenaan in Google goed teruggevonden te worden is het volgende belangrijk: Je kan ervoor zorgen dat de informatie die over jouw webshop wordt gegeven én vooral over specifieke producten, aantrekkelijker oogt voor zowel potentiële bezoekers als Googlebots. Een belangrijke stap is het handmatig aanpassen van de korte beschrijving die getoond wordt door zoekmachines, de zogenoemde metadata. Jouw KMO Shops module genereert deze automatisch, maar je kunt ze onder het kopje ‘SEO’ heel gemakkelijk aanpassen én zien hoe Google het zal weergeven. Zorg voor duidelijke beschrijvingen van tussen de 150-160 karakters, zodat een afgeronde beschrijving getoond wordt in de zoekresultaten.

Screen Shot 2018 06 05 at 16.04.37

Tip 3: zorg voor nette URL’s

Zoekmachines als Google vinden het heel belangrijk dat jouw website net en betrouwbaar overkomt. Om hiervoor te zorgen zijn ‘schone’ URL’s, zonder onnodige hashtags of leestekens, cruciaal. Onze vernieuwde module is hier specifiek op ingericht en als gebruiker van KMO Shops hoef je hier zelf dus niet op te letten. Wanneer jij een nieuwe pagina aanmaakt binnen jouw webshop, wordt de titel van jouw pagina automatisch omgevormd tot een heldere URL die aansluit bij de wensen van de verschillende zoekmachines.

Lees verder in deel 2! 

Gael Thiers

Gael Thiers

Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]