Checklist voor het verpakken van je online bestellingen

Verpakken

Checklist voor het verpakken van je online bestellingen

Voordat de eerste bestellingen binnenkomen op je webshop, is het verstandig om na te denken over de verpakking van je producten. Het is belangrijk om een methode te vinden die ervoor zorgt dat ze veilig en in goede staat op de bestemming aankomen.

Daarbij is het in de eerste plaats natuurlijk belangrijk om te kijken naar de praktische kant van de verpakking, zoals ervoor zorgen dat het product niet beschadigd raakt onderweg. 

Hier vind je een korte praktische checklist voor het stevig verpakken van je producten. 

Ook kan een creatieve omgang met je verpakkingen ervoor zorgen dat je klanten nog tevredener zijn, en dan ook opnieuw zouden bestellen bij jouw bedrijf. De manier waarop je je producten aan klanten presenteert is immers ook een belangrijk deel van het imago van je bedrijf. En dat hoeft niet eens veel te kosten! Een webshop starten is meer dan alleen een webshop laten maken!

Hier vind je een aantal tips om met een klein budget een grote klantentevredenheid te bereiken. 

Zoals je kunt zien is het beginnen van een webshop veel meer in dan alleen het laten bouwen van de webshop zelf. 

Checklist voor het praktisch verpakken van een bestelling

✔ Zorg voor een doos in het juiste materiaal en formaat.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk het juiste verpakkingsmateriaal voor je product. Is je product breekbaar? Dan ga je best voor een doos die wat groter is dan het product zelf. Op die manier heb je nog namelijk nog extra ruimte voor opvulling die ervoor zorgt dat het onderweg niet beschadigd raakt.

Is je product maar klein en past het in een enveloppe? Dan hoef je verder niet veel meer te doen. Ook bestaan er dikke enveloppes met noppenfolie aan de binnenkant voor wat extra bescherming.

Kan je product niet stuk en is het klein? Dan kan je opteren voor de goedkope optie om een verzendzak te gebruiken.

Er zijn oneindig veel leveranciers van verpakkingsmateriaal, en er is voor elk wat wils. Belangrijke spelers zijn Rajapack, Bruneau en Storo Pack. Ook veel leveringsdiensten, als DHL, Bpost of PostNL bieden eigen verpakkingsmateriaal aan aan hun klanten.

Veel van zulke leveranciers bieden hun klanten ook de optie aan om een gratis “testverpakking” of sample te versturen, zonder dat je daarna verplicht bent bij hen iets te kopen. Op die manier kan je eerst een exemplaar bestellen en zelf uittesten of die doos het juiste formaat is voor jouw producten, en of het materiaal stevig en degelijk genoeg is voor jouw noden.

Verkoop je voedingswaren die een speciale verpakking nodig hebben, zoals chocolade of vlees dat gekoeld moet worden? Hiervoor bestaan speciale verzendopties zoals bijvoorbeeld bij Post NL.

Ook voor het verzenden van lithiumbatterijen bestaan speciale richtlijnen

pakket klaarmaken
✔ Zorg voor de juiste opvulling.

Behalve een goede doos, krat of zak, heb je ook de juiste opvulling voor je verpakking nodig.

Vaak kan je dit materiaal bij dezelfde leverancier als je verpakking zelf bestellen, zoals bij Rajapack, Bruneau en Storo Pack.

Verstuur je bijvoorbeeld iets in glas of porselein, dan moet je extra voorzichtig zijn. Breekbare items wikkel je best eerst in papier, daarna eventueel in noppenfolie, en dan vul je de rest van de doos volledig met zacht materiaal.

TIP: vermijd bij het inpakken van je product lege ruimtes in je doos. Heeft je product een onregelmatige vorm en kan je lege ruimtes niet vermijden? Vul ze dan zo goed mogelijk op met noppenfolie of luchtkussens.

✔ Zorg dat het pakket goed is dichtgeplakt en niet open kan

Om ervoor te zorgen dat je pakket in een kartonnen doos onderweg niet opengaat, gebruik je best brede plakband speciaal om dozen toe te plakken. Dat doe je best in een H-vorm, zoals uitgelegd in dit artikel van FedEx.

De meeste verzendzakken of enveloppen hebben een ingebouwde kleefrand die je kan gebruiken om ze stevig toe te plakken.

Ontvang de #1 webshop checklist

✔ Zorg dat het pakket juist gefrankeerd is.

De laatste maar misschien wel de belangrijkste stap is die van het juist frankeren van je pakket. Je wil natuurlijk niet dat je pakket terug bij jou aankomt omdat je er niet het juiste label op hebt geplakt.

Controleer voor het afdrukken of aankopen van je verzendlabel eerst de restricties van de maatschappij waarmee je werkt. Mag je pakket bijvoorbeeld niet meer dan 2 kg wegen, of niet langer zijn dan 120 cm? Meet en weeg je pakket zorgvuldig zodat het aan alle criteria voldoet.

Met een dienst als Sendcloud, waar KMO Shops mee werkt, kan je verschillende leveringspartners afwegen, maar nog steeds je etiketten van die verschillende diensten op een eenvoudige en snelle manier afdrukken.

sendcloud labels

Daarna zorg je ervoor dat je etiket stevig op de doos gekleefd zit, zodat het er onderweg niet af kan gaan. Je zou bijvoorbeeld kunnen opteren voor zelfklevende plastic hoesjes voor je verzendetiketten. Die zijn meestal ook te koop bij leveranciers van verzendmateriaal. 

Tips voor het creatief verpakken van een bestelling

Het lijkt op het eerste gezicht misschien overbodig om geld te stoppen in het mooi verpakken van je producten, maar studies hebben aangetoond dat klanten wel degelijk geven om de ‘look‘ van hun bestelde pakket. Een mooie verpakking hoeft bovendien helemaal niet duur te zijn!

Laat het merk er chiquer uitzien 61%
Enthousiaster om het open te maken 49%
Zou het product sneller aanraden aan vrienden 40%

Gratis E-book

De #1 webshop checklist

Daarom zijn hier vier eenvoudige en budgetvriendelijke ideeën om je pakket net dat ietsje extra te geven, waardoor klanten bij jouw winkel zullen blijven terugkomen. 

✔ Zorg ervoor dat je pakket meteen herkenbaar van jouw merk is.

Een duidelijke identiteit is onmisbaar voor je bedrijf. Hoe maak je nu meteen duidelijk dat het pakket dat je klant heeft ontvangen van jouw merk is? 

Dat doe je door er bijvoorbeeld een sticker met je logo op te plakken of je logo op de doos te laten drukken. Je kan hier zo goedkoop en creatief mee omgaan als je wil, een klein gebaar kan al veel doen: gebruik lintjes in de kleuren van je bedrijfslogo of geef een paar euro’s uit aan een custum-made stempel met je logo die je op de doos drukt; die hoef je maar één keer aan te kopen en kan je telkens hergebruiken!  

✔ Zorg ervoor dat je klant zich geliefd voelt.

       Dit kan door een handgeschreven briefje waarin je je klant bedankt voor zijn aankoop, een gedrukt briefje waarin je je klant bij naam aanspreekt, of een mooi visitekaartje toe te voegen. Zo is duidelijk te zien dat hij niet zomaar een nummer voor je is, maar een gewaardeerde klant.  

     

creatief verpakken
✔ Zorg ervoor dat je klant ook werkelijk terugkomt

Je denkt misschien: “als ik zorg dat mijn doos er netjes uitziet en een briefje voor mijn klant toevoeg, is dat dan niet voldoende om mijn klant te laten terugkomen?”

Die dingen vergroten inderdaad de kans dat je klant de volgende keer weer voor jouw webshop zal kiezen, maar een flyer of een kortingscoupon voor een volgende aankoop kunnen een extra duwtje in de rug zijn!

✔ Zorg voor een goed retourneerbeleid

Een goed retourbeleid is onmisbaar. Een gebruiksvriendelijk retourformulier dat je zelf al bij het pakket stopt maakt het retourneerproces voor je klanten eenvoudiger, en dus hun tevredenheid met je winkel in het algemeen hoger.

 

EXTRA TIP: Hou rekening met speciale tijden van het jaar en feestdagen! Tijdens moederdag, vaderdag of kerstmis kan je er misschien werk van maken je pakket extra mooi te verpakken in dat thema. Zo onthouden je klanten dat weer voor volgend jaar!

Als je dus een bestelling degelijk wil inpakken, hou je best rekening met deze vier stappen:

✔ Zorg voor een doos in het juiste materiaal en formaat.

✔ Zorg voor de juiste opvulling

✔ Zorg dat het pakket goed is dichtgeplakt en niet open kan 

✔ Zorg dat het pakket juist gefrankeerd is.

 

Wil je dat je pakketjes er nét boven uitsteken door hun leuke verpakking met persoonlijke touch?

Dan zijn hier nog vier extra tips om met een laag budget een leuke verpakking te verzorgen:

✔ Zorg ervoor dat je pakket meteen herkenbaar van jouw merk is.

✔ Zorg ervoor dat je klant zich geliefd voelt.

✔ Zorg ervoor dat je klant terugkomt.

✔ Zorg ervoor dat je klant eenvoudig kan retourneren.

 

Stefaan Hendrickx

Stefaan Hendrickx

Stefaan is tele-marketeer bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie en logistiek. Daarnaast heeft hij een passie voor moto's, vissen en uiteraard zijn twee prachtige kinderen.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]