De belangrijkste e-commerce trends in 2021

E-commerce trends

De belangrijkste e-commerce trends in 2021

Ben je op zoek naar de belangrijkste e-commerce trends in 2021 dan is het van belang om dit artikel even goed door te nemen. We hebben voor jou namelijk een selectie gemaakt met de beste en meest belangrijke e-commerce trends die dit jaar van belang zijn. Aan de hand van deze trends is het net even wat makkelijker om te zien waar je aan toe bent en wat je allemaal kunt verwachten. Dit zorgt ervoor dat je niet meer voor verrassingen komt te staan!

Waarom zijn E-commerce trends zo belangrijk?

Voordat we ingaan op de meest belangrijke e-commerce trends van 2021 is het handig om eerst even te kijken naar het belang van de trends. De e-commerce wereld wordt steeds concurrerender. Om de concurrentie voor te blijven, moeten de trends op het gebied van e-commerce voortdurend in de gaten worden gehouden. Hoe bekend je e-commerce winkel ook mag zijn, als je de e-commerce trends niet gebruikt loop je risico dat je achterloopt op de rest. Je moet vooruit blijven kijken om in de toekomst succes te hebben. Als we naar 2021 kijken dan zijn er talloze trends die je de gelegenheid bieden om hier op in te spelen. Daarom is het zo belangrijk dat e-commerce trends tijdig worden geanalyseerd en geadopteerd. Door dit te doen kun je jouw e-commerce bedrijf vooruit helpen en je concurrentie voor blijven.

De toekomstige groei van e-commerce

De verkoop van e-commerce is niet voor niets voortdurend gegroeid. Online winkelen is een van de meest populaire online activiteiten geworden in onze samenleving. De omzet zal naar verwachting stijgen van 1,3 biljoen in 2014 tot 4,5 biljoen in 2022. Dit volgt ook wel uit cijfers van Statista.

Online winkelen webshop

Hoewel online winkelen een van de populairste online activiteiten is, verschilt het gebruik per regio. Met de toenemende populariteit van de e-commerce winkels richt een toenemend aantal mensen zich op online winkelen. Dit zorgt ervoor dat je kunt inspelen op de gebieden waar nog niet zo veel online gewinkeld wordt. Ook in België zien we dat er bepaalde gebieden achterlopen op de rest. Door hier de focus op te leggen kan je voorblijven op de concurrent.

Ontvang de #1 webshop checklist

De markt na de COVID-19 crisis

Het valt niet te ontkennen dat COVID-19 een van de grootste gebeurtenissen is die de wereld zal meemaken in 2021. Nu overheden wereldwijd winkels sluiten en grootschalige lockdowns instellen in een poging het coronavirus te bestrijden, nemen steeds meer mensen hun toevlucht tot online winkelen om artikelen te kopen. Sommige deskundigen voorspellen dat de impact van het coronavirus niet alleen een korte termijn stijging zal opleveren voor e-commerce, maar dat er ook na COVID-19 veel vraag blijft bestaan naar de online bedrijven. Dit komt omdat mensen zich comfortabel zullen voelen met het comfort en gemak dat het biedt en de voordelen van contactloze betalingen. Goed nieuws voor iedereen in de e-commerce sector.

Jeff Bezos, eigenaar van Amazon, heeft momenteel een vermogensstijging van meer dan 24 miljard dollar gekregen dankzij de toegenomen vraag tijdens de Covid-19 crisis.

Mobiel winkelen zal nog belangrijker worden

In 2019 schatte Statista dat eind 2022 73% van de e-commerce verkoop zal plaatsvinden op een mobiel apparaat. Met dat in het achterhoofd moet je site worden gebouwd met behulp van een robuust, responsief ontwerp. Consumenten moeten net zo gemakkelijk kunnen winkelen op hun telefoon als op hun computer. E-commerce bedrijven doen hun best om een vlotte gebruikerservaring te bieden op hun e-commerce sites. Dit doen ze voornamelijk door andere betaalmethodes aan te bieden. China is op dit moment de grootste als het aankomt op online betalen. WeChat en Alipay hebben elk meer dan 1 miljard gebruikers. Een ander antwoord op de steeds toenemende mobiele gebruikers is het gebruik van PWA’s of progressieve webapps. PWA’s kunnen mobiele klanten een app-achtige ervaring geven met functies zoals de mogelijkheid om offline te werken en push-meldingen toe te staan. Zo kunnen e-commerce merken de ervaring van de klant aanzienlijk verbeteren.

Klanten zoeken steeds vaker naar video's

In 2019 werd video getoond om de conversie te verhogen, waarbij 62% van de consumenten zei dat ze productreviews bekijken voordat ze een aankoop doen. Als je hier nog geen gebruik van maakt is het jaar 2020 een goed jaar om hier mee te beginnen. 

Video voor webshop

Het streamen van video’s op je homepage kunnen een opvallende manier zijn om de aandacht van klanten te trekken. Zwift, een fitnessapplicatie, gebruikt video’s op hun homepage om de opwinding en energie van hun product vast te leggen. Dit is een goed voorbeeld van wat je kunt verwachten bij het gebruik van video’s voor jouw e-commerce bedrijf. Aangezien we hier in België nog relatief weinig video’s zien is dit een goede trend om op in te spelen. Je kunt je klanten op een unieke manier voorzien van meer informatie over je producten of diensten binnen het bedrijf.

Als het goed is heb je door het lezen van dit artikel een beter beeld gekregen over de belangrijkste e-commerce trends die dit jaar met zich mee zal brengen. Door op tijd in te spelen op deze belangrijke trends zal je in staat zijn om voor te blijven op de rest. Zonder deze trends is het nagenoeg onmogelijk om jouw e-commerce bedrijf naar het volgende niveau te tillen. Met deze informatie sta jij een stapje voor op de rest. Mocht je zelf hulp nodig hebben bij het opzetten van je webshop dan staan wij natuurlijk klaar om je hierbij te helpen. Hiermee wordt ook jij in de gelegenheid gesteld om in te spelen op de verschillende trends van hierboven.

Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]