Levering

Geld verdienen met dropshipping, iets voor jou?

Vind je voorraadbeheer maar niets? Bezorgt dat je elke keer weer stress? Focus je je liever op je hoofdtaken? 

Dan is dropshipping iets voor jou! 

Wat is dropshipping?

Dropshipping?

Drop betekent letterlijk laten vallen, shipping betekent verzenden. Maar wat betekent het gecombineerd? Dropshipping heeft geen Nederlandse vertaling. Wat ermee bedoeld wordt, is echter zeer eenvoudig. In het kort gaat het om het volgend principe: een webshop en geen eigen voorraad, dat is dropshipping. 

Dropshipping bestaat uit 3 stappen. Een klant bestelt op jouw webshop een artikel. Vervolgens plaats jij deze bestelling bij een derde partij, aangezien jij geen voorraad hebt. Deze derde partij brengt het product rechtstreeks tot bij de klant! 

Zie het als een vorm van taakverdeling. Jij kan je bezighouden met je webshop, marketing en advertenties om je producten bij je klanten gewild en geliefd te maken. Verder moet je je niets van de voorraad aantrekken. De leverancier kan zich daarentegen focussen op zijn voorraad en de leveringen. Hij hoeft geen webshop te onderhouden en heeft geen kennis van e-commerce nodig. Dat is specialisatie: elke partij doet waarin hij uitblinkt. 

Naast specialisatie zijn er een heleboel andere voordelen aan verbonden. Hieronder zetten we de belangrijkste voor jou op een rijtje!

De voordelen van dropshipping

Zonder voorraad heb je een pak minder kapitaal nodig. De tijd dat je nog een paar duizend euro moest investeren voordat je een bedrijf kon starten, is definitief voorbij! Door gebruik te maken van dropshipping heb je enkel een laptop met internetverbinding nodig. Vaarwel grote opstartkosten! 

Vandaag je webshop starten? Dat kan! Zodra een klant een bestelling plaatst (en daarbij ineens betaalt), heb jij geld in handen om deze artikelen bij de derde partij aan te kopen. Daarnaast hang je niet vast aan een locatie. Wil je vanuit het strand van Bali je webshop beheren? Dat kan ook! Zolang je er maar internetverbinding hebt om in contact te staan met zowel klanten als leveranciers.

Laptop & strand

Verder moet je geen tijd en geld steken in voorraadbeheer en hoef je je geen zorgen te maken over artikelen die eeuwig in je voorraad blijven liggen. Ook inpakken en verzenden wordt voor jou gedaan! Geen logistieke zorgen meer! Jij kan je dus volledig toeleggen op de marketing en klantenservice. 

Bovendien kan je zo een ruimer assortiment aanbieden. Je hoeft je artikelen immers niet op voorhand aan te kopen en hoeft je geen zorgen te maken over de opslag van deze artikelen. 

GEWELDIG! Dat wil ik ook! Helaas is er een MAAR waar je rekening mee moet houden. Voor deze flexibiliteit en gemak betaal je namelijk een prijsje. Voordat je dus met dit systeem in zee gaat, lees je best eerst de nadelen die eraan verbonden zijn. 

Nadelen met (gelukkig) oplossingen

Een van de nadelen zijn de lage winstmarges. Aangezien het vrij gemakkelijk is om je eigen webshop te starten, zijn er steeds meer mensen die op het idee komen dat te doen. Houd dus rekening met de concurrentie die je zal hebben!

Dit hoeft echter niet voor iedereen een nadeel te zijn! Wees slimmer dan de rest! Kies producten waarin niet veel concurrentie heerst. Zorg er daarnaast voor dat je uitblinkt in iets. Ben je een marketing specialist? Top! Heb je een professionele webshop die ervoor zorgt dat meer klanten tot aankoop overgaan?

Mijn webshop

Een tweede nadeel is de verantwoordelijkheid. Jij bent verantwoordelijk, ook als je leveranciers een fout maken. Verpakking van lage kwaliteit? Nooit aangekomen  bestellingen? Jij hebt hier geen controle over, maar draagt wel de eindverantwoordelijkheid. Leveranciers die een slechte service leveren kunnen het imago van jouw bedrijf schaden. Houd daar rekening mee! De klant heeft namelijk geen weet van deze derde partij. Enkel jouw naam en logo staan op de verpakking vermeld. Het enige moment waarop de klant in contact zou kunnen komen met de derde partij is bij het terugsturen van de bestelling. Stel het retourformulier daarom ter beschikking aan de klant, zodat de bestelling naar de leverancier teruggestuurd wordt. 

Doordat je je voorraad uit handen geeft, verlies je een deel van de controle. Hierover hoef je echter niet te panikeren. Kijk naar de taken die je wel in handen hebt en zorg dat deze perfect in orde zijn. Een professionele website met goede reviews, haarscherpe foto’s en duidelijke informatie creëert vertrouwen in je bedrijf. Zo vermijd je dat klanten naar een andere webshop surfen. Maak het afrekenen simpel en bied verschillende betaalmogelijkheden aan. Vermeld verder contactgegevens zodat klanten je bij vragen makkelijk kunnen bereiken. Wil je pakketjes personaliseren? Bespreek het met leveranciers. Misschien willen zij dit als extra service graag aanbieden. Indien dit geen optie is, dan kan je nog steeds je mails (inclusief bedankje) personaliseren. Doe iets extra voor klanten. Dat is een leuke manier om je te onderscheiden van de anderen.

TIP: Persoonlijk contact vergroot de kans dat klanten naar jou komen voor hun volgende aankoop.

Bij dropshipping zal je echter altijd afhankelijk zijn van een andere partij. Wil je dat niet, dan is dropshipping vermoedelijk niets voor jou. Kijk in dit artikel hoe je je eigen voorraad beheert. 

Naast stevige concurrentie en controleverlies is dropshipping geen goedkope dienst. Een voorraad brengt risico’s en kosten met zich mee. Denk maar aan artikelen die niet verkocht raken, diefstal en beschadiging. Dit risico ligt voortaan niet meer bij jou (voordeel) maar volledig bij de leverancier. Dat risico neemt hij niet uit goede wil van je over. Een deel van jouw winstmarges zullen naar de leverancier gaan. Je kan het ook als volgt zien: dropshipping is een dienst waar jij voor betaalt, in ruil beperk je je risico’s.

Bij dropshipping werk je met verschillende leveranciers, wat eveneens tot moeilijkheden zou kunnen leiden als een klant drie producten koopt en deze door drie verschillende leveranciers verzonden moeten worden. Drie aparte verzendingen, drie keer verzendingskosten: reken maar uit hoeveel meer dit kost dan 1 grotere verzending..

Webshop starten checklist

De #1 webshop checklist

Alternatieven voor dropshipping

Nemen de nadelen van dropshipping voor jou toch de bovenhand en wil je je toch blijven focussen op de kerntaken? Geen zorgen, er bestaan namelijk alternatieven. Zo kan je alles zelf doen, behalve de verzending. Op die manier behoud je controle en kan je elk pakketje personaliseren. Wat ook mogelijk is: Sendcloud help jou om je pakketje eenvoudig en efficiënt te verzenden. Meer informatie vind je op deze website

Wanneer kiezen voor dropshipping?

Ben jij een webshop-specialist? Kan jij goede klantenservice aanbieden? Weet je iets van online marketing? Kortom: kan jij méér en iets unieks aanbieden waardoor klanten trouw blijven? Ga er dan voor! 

Verder speelt ook het product dat je verkoopt een rol. Bij het ene product is dropshipping interessanter dan bij het andere. Voor dure producten is dropshipping alvast een optie. Denk maar aan Smartphones, horloges, parfums.. Als je deze allemaal op voorraad wil hebben, maak je enorme kosten. Bovendien nemen grote producten, zoals televisies, veel plaats in beslag. Het zou jou een hoop ruimte besparen als iemand anders deze artikelen voor jou zou stockeren. Dit is ook het geval bij zware artikelen, zoals fitnesstoestellen.

Gratis E-book

De #1 webshop checklist

horloges

In de praktijk

Alles gelezen en overtuigd? Sta dan ook even stil bij de praktische kant. 

Een goede samenwerking tussen jou als webshopbeheerder en de leverancier is essentieel! Kies daarom leveranciers die je kent en die je kan vertrouwen! Maak daarnaast duidelijke afspraken zodat jullie communicatie vlot kan verlopen. Geen vlotte communicatie zal immers leiden tot langere leveringstijden aan klanten. Deze elementen zijn belangrijk, aangezien jij de eindverantwoordelijkheid draagt! 

Houd rekening met de leveringstijd van leverancier. Is je leverancier gevestigd in China? Dan zal je goedkope producten kunnen aankopen. Wel zal de klant dan lang moeten wachten voordat zijn bestelling aankomt en zal hij douanekosten moeten betalen. Door met een Europese leverancier samen te werken, kan je de klant sneller beleveren. Hier zal jij een afweging moeten maken: goedkope producten versus snelle leveringstijd.

Heb je het liever nog eens op een andere manier uitgelegd? In onderstaand filmpje wordt dropshipping anders uitgelegd. Hopelijk is het daarna helemaal duidelijk!

Tom Rochtus

Tom Rochtus

Tom is mede-zaakvoerder en adviseur bij KMO Shops en gespecialiseerd in marketing en e-commerce strategie. Daarnaast heeft hij een passie voor verre reizen, fietsen en een goed boek vergezeld met een gin & tonic.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]

Gratis E-book

Ontvang de #1 Dropshipping Checklist [Editie 2024]