Informatieplicht, herroepingsrecht en privacy: de wetgeving voor Belgische webshops

Informatieplicht, herroepingsrecht en privacy: de wetgeving voor Belgische webshops

Als online verkoper wil je er uiteraard garant voor staan dat alles volgens de wetgeving gebeurt. We kunnen ons echter voorstellen dat je geen tijd of zin hebt om het hele Belgische en Europese wetboek af te speuren naar regeltjes rond e-commerce. Naast de basiszaken die je juridisch goed geregeld moet hebben voor elke winkel, zowel offline als online, zijn er drie punten die extra aandacht verdienen bij online verkoop. In dit artikel zetten we ze in de vorm van een checklist voor jou op een rijtje.

1. Informatieplicht – zorg voor heldere, transparante communicatie

In deze wetgeving gaat het vooral over duidelijke informatie beschikbaar stellen voor jouw klanten en ervoor zorgen dat ze deze op elk moment kunnen inzien, zorgt ervoor dat mogelijke problemen in de toekomst worden voorkomen.

Algemene informatie over jouw zaak en de aangeboden producten

Naast het feit dat het jouw bereikbaarheid en vindbaarheid ten goede komt, is het ook wettelijk verplicht om al jouw bedrijfsgegevens zoals handelsnaam, ondernemingsnummer, telefoonnummer en vestigingsadres goed zichtbaar op jouw webshop weer te geven. Bovendien moet je ervoor zorgen dat je jouw klant goed informeert over de producten die je verkoopt. Omdat jouw klant een product niet fysiek in handen kan hebben wanneer hij het bestelt, is het geven van zoveel mogelijk productkenmerken cruciaal . Je zorgt er hiermee bovendien voor dat de kans groter is dat de klant het product in jouw webshop aanschaft.

Ontvang de #1 webshop checklist

De totaalprijs in één oogopslag

Als online verkoper ben je verplicht alle prijzen vanaf het begin helder weer te geven. Dit betekent dat ook de kosten voor levering en eventuele extra kosten voor het betalen met een creditcard heel duidelijk moeten zijn. Je moet duidelijk maken welke betaalopties mogelijk zijn in jouw webshop en ervoor zorgen dat de kosten hiervoor niet onnodig hoog zijn. In jouw KMO Shops module kunnen jouw klanten de verschillende kosten altijd helder inzien en bovendien hebben wij een samenwerking met een online betaalplatform waarop alle betaalopties voor een zo laag mogelijke prijs worden aangeboden. 

Algemene voorwaarden

In jouw algemene voorwaarden vindt jouw klant uiteraard alle bovenstaande informatie en informatie over bijvoorbeeld de klachtenregeling en de wettelijke garantieplicht. Jouw KMO Shop is automatisch voorzien van deze algemene voorwaarden en is hiermee dus sowieso op orde. Verkoop je in verschillende landen binnen Europa? Overweeg je voorwaarden dan in het Engels te publiceren. Op deze manier zijn alle klanten altijd netjes volgens de regeltjes geïnformeerd. Bij elke aankoop dienen jouw klanten deze algemene voorwaarden expliciet goed te keuren. Let erop dat een vooraf aangevinkt vakje niet voldoende is en zorg er dus voor dat jouw klant dit altijd handmatig moet doen. BIj de bevestiging van een bestelling stuur je jouw algemene voorwaarden altijd mee in PDF-formaat. Ook dit meesturen is wettelijk verplicht. Naast deze klantspecifieke communicatie, moeten jouw algemene voorwaarden ook makkelijk op je webshop terug te vinden zijn, bijvoorbeeld in de footer.

2. Privacy – zorg dat jouw klanten weten waar ze voor tekenen en wat er met hun gegevens gebeurt

Zowel bij een eenmalig bezoek aan jouw webshop als binnen jouw klantenportaal, is het van groot belang dat je ten alle tijde de privacy van jouw bezoekers voorop stelt. Zeker met de aangescherpte regelgeving vanaf 25 mei 2018, komt hier nogal wat bij kijken. Bij KMO Shops zorgen wij er op verschillende manieren voor dat jouw webshop hier volledig aan voldoet.  Belangrijk is bijvoorbeeld om te onthouden dat wanneer je de e-mailadressen van jouw klanten gebruikt om achteraf commerciële mails te versturen, zij daar specifiek toestemming voor moeten geven. Net als bij de algemene voorwaarden, is een vooraf aangevinkt vakje niet toegestaan.

Een betrouwbare, goed beveiligde webshop zorgt ervoor dat klanten sneller geneigd zullen zijn hun aankoop ook daadwerkelijk bij jou te doen. Het kan daarom helpen dit duidelijk naar voren te brengen. Door de beveiliging met het SSL-certificaat, kun je jouw webshop via een HTTPS-verbinding laten openen. Dit wekt vertrouwen en dus meer succesvolle verkopen. Bij KMO Shops hebben wij dit standaard voor jou geregeld. 

3. Herroepingsrecht – zorg voor een soepele levering en optie tot retourneren

Uiteraard hoop je dat jouw klanten zo blij zijn met jouw artikelen dat ze deze nooit terugsturen. De Europese wetgeving schrijft echter enkele strenge  regels voor met betrekking tot zowel verzenden als retourneren. Zo ben je als ondernemer verplicht jouw bestelling binnen 30 dagen na bestelling bij jouw klant af te leveren en hem/haar de mogelijkheid te geven deze binnen 14 dagen te retourneren (het zogenoemde herroepingsrecht). Doordat wij bij KMO Shops, in samenwerking met SendCloud, alle mogelijke verzendopties heel gemakkelijk en betaalbaar ter beschikking kunnen stellen, zou dit voor jou gelukkig nooit een probleem moeten zijn.

Een betrouwbare, goed beveiligde webshop zorgt ervoor dat klanten sneller geneigd zullen zijn hun aankoop ook daadwerkelijk bij jou te doen. Het kan daarom helpen dit duidelijk naar voren te brengen. Door de beveiliging met het SSL-certificaat, kun je jouw webshop via een HTTPS-verbinding laten openen. Dit wekt vertrouwen en dus meer succesvolle verkopen. Bij KMO Shops hebben wij dit standaard voor jou geregeld. 

Picture of Gael Thiers

Gael Thiers

Gaël is growth manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop en kassasystemen. Daarnaast heeft hij een passie voor muziek en verre reizen!
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]