Kortingen in mijn webshop: waarom, voor wie en hoe? 12 ideeën! (deel 2/2)

Kortingen in mijn webshop: waarom, voor wie en hoe? 12 ideeën! (deel 2/2)

In het eerste deel van dit artikel lieten we je zien waarom webshop kortingen van belang zijn voor het verhogen van de populariteit van jouw webshop. Bovendien leerde je voor wie kortingsacties interessant kunnen zijn en hoe je ze binnen jouw KMO Shops module kunt instellen.

 

Nu wil je natuurlijk weten hoe je jouw kortingscodes in de praktijk kunt inzetten. Belangrijk is dat je hier creatief mee omgaat en kijkt welk soort acties voor jouw webshop zouden kunnen werken. In dit tweede deel geven we je 18 ideeën om webshop kortingen aan te bieden. Gebruik deze lijst vervolgens om passende acties voor jouw klantenbestand uit te rollen.

12 ideeën voor succesvol gebruik van kortingscodes

Geef op vaste momenten wekelijkse of maandelijkse webshop kortingen (1)

Het aanbieden van wekelijkse of maandelijkse webshop kortingen is een hele bekende, klassieke kortingsactie. Iedereen kent het bijvoorbeeld van de reclamefolders van supermarkten. Dit soort uitverkoop kun je aan het einde van de maand of eens per kwartaal inzetten om de laatste items te verkopen en plaats te maken voor nieuwe producten. Het weergeven van kortingen op bepaalde producten kun je doen op de eerste pagina van je webshop, op sociale media of in een nieuwsbrief.

Creëer specifieke acties tijdens de feestdagen (2)

Bekendere feestdagen als kerst worden steeds meer aangevuld met uit Amerika overgewaaide momenten als Valentijnsdag en, zoals we afgelopen jaar veel zagen, Black Friday. Deze momenten zijn ideaal om jouw webshop kortingen in een speciaal jasje aan te bieden aan jouw volgers. Denk ook eens na over meer lokale feestelijkheden die hiervoor kunnen dienen en richt je nog persoonlijker tot jouw specifieke klanten.

Ontvang de #1 webshop checklist

Motiveer het afrekenen van verlaten winkelwagentjes (3)

Het navolgen van klanten die hun winkelwagentje niet hebben afgerekend, is een succesvolle manier om meer verkopen te realiseren. In jouw KMO Shops module kun je heel gemakkelijk een overzicht krijgen van alle klanten die abrupt vertrokken zijn en hierop inspelen. Stuur bijvoorbeeld eens een mailtje na met een kortingscode voor gratis verzending bij een bestelling. Wie weet is dat net het beetje extra dat ervoor kan zorgen dat zij hun aankoop toch doorzetten.

Gratis E-book

De #1 webshop checklist

Laat vrienden jouw webshop aanbevelen (4)

Zien kopen, doet kopen. Mensen zijn veel sneller geneigd iets aan te schaffen als het wordt aangeraden door een vriend of familielid. Moedig dit doorverwijzen en aanbevelen dus verder aan door jouw klanten een combinatiedeal te geven. Je kunt bijvoorbeeld een kortingscode geven wanneer een klant iemand heeft doorverwezen, voor deze vaste klant én degene die hij/zij heeft doorgestuurd.

Geef bloggers / influencers persoonlijke kortingscodes voor hun volgers (5)

In deze tijd waarin 1 van de belangrijkste informatiebronnen het internet en sociale media is geworden, groeit het aanzien van bloggers en influencers aanzienlijk. Steeds meer mensen nemen de mening van deze bronnen net zo serieus, of nog serieuzer, dan die van vrienden en familie. Gebruik dit in je voordeel en bied een influencer die jouw product aanprijst op zijn/haar kanaal een persoonlijke kortingscode die volgers kunnen inzetten bij een aankoop in jouw webshop.

Spoor nieuwe bezoekers aan een eerste aankoop te doen (6)

Nieuwe bezoekers moeten soms even over de streep getrokken worden om hun product ook daadwerkelijk bij jou aan te schaffen. Bied daarom eens een korting aan voor nieuwe klanten door ze om hun e-mail te vragen (bijvoorbeeld met een pop-up ‘Nieuw hier?’). Is dit een nieuw e-mailadres, dan bevestig je dit met een kortingscode in de mail die je hen toestuurt.

Zorg voor nieuwe inschrijvingen voor jouw nieuwsbrief (7)

Het verzamelen van genoeg e-mailadressen in jouw klantenbestand zorgt ervoor dat je jouw producten steeds beter kunt promoten. Dit zijn mensen die jouw webshop al eerder hebben bezocht en dus per definitie meer geïnteresseerd zijn in wat je verkoopt. Om jouw adresboek zo uitgebreid mogelijk te maken, kun je webshop kortingen aanbieden bij het inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Denk bijvoorbeeld aan een korting van 10% op de volgende aankoop voor elke nieuwe aanmelding.

Gebruik sociale media! (8)

Het belangrijkste van een webshop is ervoor zorgen dat mensen weten dat je bestaat. Je eigen netwerk kan hierin een goede start geven, maar dat raakt op een gegeven moment ook uitgeput. Sociale media is de perfecte manier om dit verder uit te breiden. Motiveer (potentiële) klanten om jouw pagina te volgen, delen of leuk te vinden (op Facebook) door hier specifieke kortingsacties of weggeefacties aan te koppelen. Bovendien kun je kortingsacties enkel op jouw sociale media kanalen delen op de loyaliteit van jouw volgers te belonen en nieuwe verkopen te motiveren.

Stel een minimum bestelbedrag in (9)

Webshop kortingen op basis van het subtotaal is de ultieme methode om de gemiddelde bestelwaarde van jouw webshop op te krikken. Zorg er wel voor dat de korting niet te hoog is en je dus geen verlies lijdt. Een goede manier om dit te doen, is de gemiddelde bestelwaarde van de afgelopen maand te berekenen en op basis daarvan een korting van 10% aan te bieden voor iedereen die voor een hoger bedrag winkelt. De gemiddelde bestelwaarde bereken je door het totaalinkomen uit jouw webshop te delen door het aantal bestellingen.

Beloon trouwe klanten (10)

Maak webshop kortingen enkel beschikbaar voor bezoekers die al eerder iets bij je hebben aangeschaft en toon tegelijkertijd jouw waardering voor deze klanten. Je kunt ervoor kiezen na een aanschaf een kortingscode mee te sturen, maar je kunt ook verder gaan door een ‘vaste klanten programma’ aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan een korting van €10,- zodra klanten voor €500,- hebben gewinkeld. Een spaarsysteem kan klanten motiveren hun producten bij jouw winkel te blijven kopen. Verder is het goed jouw persoonlijke connectie met de klant te laten zien door bijvoorbeeld een 10% kortingscode toe te sturen op hun verjaardag.

Maak een connectie tussen jouw fysieke en online winkel (11)

Een webshop hoeft niet altijd op zichzelf te staan en is bij veel gebruikers van de KMO Shops module gekoppeld aan een fysieke winkel. Deze connectie kun je in twee richtingen inzetten om de hoeveelheid verkopen te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van gratis verzending aan klanten in jouw fysieke winkel bij hun eerste aankoop online. Mogelijk kan het feit dat ze niet naar jouw winkel hoeven te rijden ervoor zorgen dat ze vaker producten bij jou aanschaffen. Heb je vooral veel online klanten en wil je hen beter leren kennen óf gewoon het aantal bezoekers aan je fysieke winkel opdrijven: stuur jouw online klanten eens een kortingsbon die ze kunnen inwisselen voor een gratis product bij een bezoek aan jouw winkel.

Organiseer of ben aanwezig bij evenementen (12)

Organiseer je graag zelf bijeenkomsten voor je klanten of wil je jouw webshop promoten op een beurs? Zorg ervoor dat je jouw bezoekers beloont met kortingscodes die ze in jouw webshop kunnen gebruiken. Je realiseert hiermee niet alleen meer verkeer naar jouw webshop, maar vergroot tegelijkertijd de kans op meer aanwezigen bij een volgend evenement dat je organiseert. Het hierboven genoemde idee van kortingsbonnen voor aanwezigheid, kun je hierbij natuurlijk ook inzetten. Een festival of evenement is de ultieme gelegenheid om jouw (potentiële) klanten beter te leren kennen en de opgedane kennis vervolgens toe te passen in jouw webshop.

Stefaan Hendrickx

Stefaan Hendrickx

Stefaan is tele-marketeer bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie en logistiek. Daarnaast heeft hij een passie voor moto's, vissen en uiteraard zijn twee prachtige kinderen.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]