Met professioneel uitziende foto’s en een leuke productomschrijving heb je je klanten kunnen overtuigen het product aan te kopen. Een heleboel klanten breken echter hun bestelling af op het moment dat ze moeten betalen.
Redenen waarom klanten hun bestelling annuleren
Onaangekondigde kosten, bezorgdheid over betalingsveiligheid, een betalingsproces dat te lang duurt of een te trage website, het moeten aanmaken van een account,.. Tal van factoren kunnen ervoor zorgen dat potentiële klanten hun bestelling op het laatste moment toch annuleren. Dat is zonde, aangezien je veel tijd in je foto’s en productbeschrijving gestoken hebt. Hier kan je echter iets aan veranderen!
De optimale betaalpagina: hoe vermijden dat klanten hier afhaken
Eens op de betaalpagina.. Met deze tips vermijd je dat klanten hun bestelling daar afbreken! Voortaan geen verlaten winkelkarren meer!
Op de betaalpagina is het belangrijk dat klanten een lijst met de gekochte items én hun foto’s meteen te zien krijgen. Zo heeft de klant een duidelijk overzicht van wat hij aankoopt. Verkies dus een foto boven de beschrijving van het product!
Zet klanten niet vast! Als ze een verkeerd item willen verwijderen of toch nog een ander product willen toevoegen, moet het handig zijn om terug naar de vorige pagina te gaan. Zorg vooral dat de betaalpagina eenvoudig is voor je klanten! Het hele betalingsproces duurt liefst niet langer dan 2 minuten. Voeg ook voldoende instructies toe voor klanten met weinig ervaring in online betalingen. Zorg dat klanten contact met je kunnen opnemen als er iets fouts is of als ze in deze fase een vraag zouden hebben. Denk aan een chat of aan een gratis nummer dat ze kunnen bellen.
Bied verschillende betaalmethodes aan! Mastercard, Visa, Paypal, Bancontact,.. Hoe meer opties de klant heeft, hoe minder kans dat ze hun bestelling afbreken. Ook gratis verzending, eventueel pas vanaf een bepaald bedrag, helpt om klanten tot de betaling aan te zetten.
Laat dat verplichte account voor wat het is. Klanten vinden het namelijk erg vervelend enkel met een account te kunnen betalen. Je kan nog steeds naar de naam, adres en het e-mailadres van klanten vragen zonder dat ze daarvoor een account moeten aanmaken. Studies tonen immers aan dat er 45% van de bestellingen méér verkocht worden wanneer de verplichte registratie van de betaalpagina verwijderd werd. Het loont dus!
TIP: Vervang ‘doorgaan als gast’ eerder door ‘ik wens snel af te rekenen’ of ‘doorgaan zonder account’. “Gast” kan namelijk nogal beledigend overkomen, zeker als je doelpubliek vooral uit vrouwen bestaat.
Creëer vertrouwen
Als je geen bekend merk hebt, is geloofwaardigheid een issue. Voeg daarom getuigenissen van klanten of veiligheidslabels aan je betaalpagina toe om vertrouwen te winnen. Onder andere BeCommerce en SafeShops zijn Belgische keurmerken voor webshops. Deze geven aan dat je webshop aan bepaalde voorwaarden voldoet. Zo kan je bezorgdheden van je klanten verlichten of zelfs wegnemen.
Vermeld duidelijk dat klanten bedenktijd hebben. In het herroepingsrecht werd namelijk bepaald dat klanten 14 dagen tijd hebben om hun artikelen terug te sturen. Door hen te wijzen op dit recht, stel je klanten gerust. De aankoop wordt dan iets minder definitief. Heb je een goed product, dan zullen klanten het niet snel terugsturen. Meer informatie over het retourbeleid kan je lezen in dit artikel.
Conclusie
Door met deze eenvoudige tips rekening te houden, vermijd je dat klanten afhaken. Je kan nooit helemaal vermijden dat ze hun bestelling alsnog annuleren, maar je kan dat percentage wel serieus doen verminderen. Aan de slag dus!