Als website-eigenaar zit je niet te wachten op een groot aantal retours. De retours nemen namelijk niet alleen veel tijd in beslag, maar het kan je ook nog eens aardig wat geld kosten. Om dit probleem te voorkomen is het van belang om actie te ondernemen. We hebben in dit artikel de belangrijkste tips en tricks op een rijtje gezet die je zelf kunt volgen voor het minimaliseren van de hoeveelheid retours op jouw webshop. Dankzij deze tips zal ook jij in staat zijn om in een mum van tijd minder retours teruggestuurd te krijgen van je klanten!
Neem je productbeschrijvingen onder handen
Wij raden je op de eerste plaats aan om het gebruik van door de fabrikant geschreven productbeschrijvingen echt te beperken. Je moet het item op een zo volledig mogelijke manier beschrijven zodat je klanten het product praktisch voor zich kunnen zien. Wees duidelijk over de pasvorm, de maat, het materiaal en andere kenmerken die van belang zijn voor de klant. Als je een model hebt dat je producten draagt, zorg er dan voor dat je zijn/haar lengte, gewicht en andere afmetingen deelt. Dit geeft klanten de mogelijkheid om in te schatten of het product hem of haar past. Door zo volledig mogelijk te zijn en door je productbeschrijvingen onder handen te nemen zal je al flink wat retours kunnen wegnemen.
Bied toegankelijke klantenservice aan
Een volgende tip is om een goede klantenservice aan te bieden. Je klanten moeten in staat zijn om direct contact met jou op te nemen tijdens het shoppen via je webshop. Je moet altijd zorgen voor een toegankelijke contactmogelijkheid. Of het nu gaat om een sms-chat, een telefoonnummer of een videogesprek. Het is van cruciaal belang dat de klant zo snel mogelijk geholpen wordt. Zo kunnen klanten vragen stellen voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Doordat ze vragen kunnen stellen is de kans kleiner dat iemand een product koopt waar hij of zij achteraf spijt van heeft. Dit zorgt ervoor dat de retours af zullen nemen.
Maak een pagina aan voor veelgestelde vragen
Heb je nog geen pagina voor de veelgestelde vragen dan is het tijd om deze echt aan te maken. Veel klanten zoeken graag zelf naar informatie en een pagina voor veelgestelde vragen gaan ze dus snel aanklikken. Het voordeel is er niet alleen voor de klant die snel veel informatie kan vinden, maar ook jij bespaard tijd aangezien de klant jou geen mail heeft gestuurd.
Welke vragen plaats je op deze pagina? Je kan beginnen met je oude klantvragen door te lezen en te kijken of er vragen meermaals terugkomen. Dit is alvast een heel goed vertrekpunt. Maar neem zeker is een kijkje op webshops van concullega’s. Hun veelgestelde vragen gaan vaak ook op jouw webshop van toepassing zijn.
Voorzie je producten van de juiste verpakking
Als je veel retours krijgt door beschadigde producten van ontevreden klanten dan kan dit zomaar eens aan de verpakking liggen. Zijn de shirts gescheurd tijdens het verpakkingsproces? Is het glaswerk wel helemaal veilig aangekomen? Zitten er veel gaten in de doos door de keuze voor ondermaats karton? Evalueer de verpakking altijd om te zien of er iets is wat je kunt doen om de ontvangen bestelling aantrekkelijker te maken. Verpakkingen spreken boekdelen over een bedrijf.
Je moet klanten laten zien dat je tijd besteedt aan het zorgvuldig verpakken van het product. Door de verpakking onder handen te nemen zou je zomaar eens kunnen zorgen voor minder retours. Meer tips over hoe je producten te verpakken, kan je hier lezen.
Zorg voor een langer retourbeleid
De meeste websites hebben een retourbeleid van 30 dagen of minder. Als je het aantal retours voor je winkel wilt verminderen is het handig om deze periode te verdubbelen of zelfs te verdriedubbelen. Dit lijkt misschien contraproductief, maar door het aantal dagen dat een klant een product kan retourneren te verhogen wordt de urgentie van de retouren weggenomen. Deze urgentie is juist wat ervoor zorgt dat veel mensen hun producten terugsturen. Het aanpassen van je retourbeleid zal het aantal retouren dat je ontvangt verminderen. Daar komt bij dat de klant gelijk een betrouwbaarder beeld over je webshop zal vormen.
Weet waarom mensen producten terugsturen
Je moet in kaart proberen te brengen wat de reden is achter het terugsturen van de producten. Als een product voortdurend wordt geretourneerd kan dit betekenen dat het tijd is om de beschrijving of de foto’s van het product onder handen te nemen. Als het product te vaak wordt geretourneerd is het misschien een teken om het uit je assortiment te halen. Voorkom toekomstige retouren voor elk product door de tijd te nemen om uit te zoeken waarom klanten het niet leuk vonden of waarom ze de fout maakten om de verkeerde maat, kleur, materiaal, enz. te bestellen. Deze informatie geeft je alle inzichten die je nodig hebt om de hoeveelheid retours te beperken tot een minimum.
Vraag je klanten om hun beoordeling
Belangrijk is om klanten hun mening te vragen. Bied waar mogelijk beloningen aan. Denk bijvoorbeeld aan een korting van 10% op hun volgende bestelling als ze een review achterlaten. Je kunt gebruik maken van gratis belonings-programma’s om te helpen bij het genereren van beoordelingen en het belonen van klanten.
Dit zal je helpen bij het identificeren van eventuele problemen die mensen hebben met het product. Deze tip is nauw verbonden met de bovenstaande tip. Het komt er op neer dat je echt naar de klant moet luisteren. Door een beloning te geven is de kans groot dat de klant beter de tijd zal nemen om te laten zien wat er niet goed is aan het product.
Deze tips en tricks stellen ook jou in de gelegenheid om eenvoudig te zorgen voor minder retours op je webshop. Zo bespaar je tijd en kosten en geef je tegelijkertijd de klant een betere ervaring bij jouw webshop. Optimaliseer je webshop eenvoudig via KMO Shops.