7 tips voor een geslaagde marketing e-mails

Marketing e-mails

7 tips voor een geslaagde marketing e-mails

E-mail marketing is nog steeds één van de belangrijkste manieren om meer omzet te draaien in jouw (web)winkel. Het is de ideale manier om huidige klanten aan te zetten om opnieuw bij jouw een aankoop te doen. Jouw huidige klanten weten namelijk al welke service ze van jouw zaak kunnen verwachten. 

Voor een geslaagde e-mail marketing campagne op te zetten raden we je aan om met onderstaande tips rekening te houden. Zou kan je jouw e-mail marketing campagne optimaal instellen.

1. Personaliseer jouw marketing e-mails

Ken je het gevoel, je opent jouw mailbox en ziet een mail staan en je kan enkel het begin lezen ‘Hey (jouw naam), … ‘, je bent al direct getriggerd om te kijken wie jou deze mail heeft gestuurd. Dit is een simpel truckje dat marketeers gebruiken om de aandacht van (potentiële) klanten te trekken. Om zelf dit trucje toe te passen dien je enkel het mailadres en de voornaam van jouw klant te kennen.

Om dergelijke mails persoonlijk te verzenden, met de juiste naam als aanspreking, gebruik je best een mailprogramma zoals Mailchimp. Zo dien je maar één keer jouw klantenbestand met mailadres en naam op te laden en je kan je mails altijd personaliseren. Je dient dus niet voor elke klant de benaming apart aan te passen.

Dit bespaart je veel tijd, zeker als je jouw mailing campagne verder wilt uitrollen en jouw bedrijf wenst te laten groeien met nieuwsbrieven en meer.

Ontvang de #1 webshop checklist

2. Voeg een CTA toe

Een CTA, ook wel Call to action genoemd is een oproep aan de lezer van jouw mail om een volgende stap te ondernemen. Dit kan zijn om te vragen op de mail te antwoorden, een aankoop te doen, te volgen op sociale media, vrienden uit te nodigen, … . Simpel uitgelegd is het meestal een knopje dat je toevoegt in jouw mail waar de lezer op kan klikken.

Het is niet alleen een manier om klanten in de juiste richting te sturen, maar het geeft ook weer hoeveel klanten er op jouw mail reageren en dus de mail met aandacht lezen. Deze data is dan weer heel waardevol voor het opstellen van een volgende mail.

3. Voeg contactgegevens toe

Een voetnoot toevoegen aan jouw mail met enkele contactgegevens zoals je mailadres, telefoonnummer en adres maakt het voor jouw klant makkelijk om je te contacteren bij eventuele vragen. Daarnaast zorgt het ervoor dat jouw mail betrouwbaar overkomt wat dan weer zorgt voor meer interactie. Het is dus een win-win.

geslaagde marketing e-mails

4. Analyseer jouw marketing e-mails

Verzend je mails via een mailprogramma? Dan krijg je ook data van jouw mail binnen. Zo kan je zien wie jouw mail geopend heeft, wie op de CTA knop heeft gedrukt, etc. Deze informatie zorgt ervoor dat je mails met elkaar kan vergelijken. Je kan bv eens dezelfde mail naar verschillende klanten verzenden maar een ander onderwerp aan de mail toevoegen. Zo kom je al snel te weten welk onderwerp jouw klanten het interessantste vinden om te openen en je mail te lezen. Jouw mails testen zorgt voor meer informatie en betere mails in de toekomst, maak hier dus zeker bij opstart van een mailingcampagne tijd voor.

5. Visualiseer de mails

Beelden zeggen 100 keer meer dan woorden en dat is ook bij e-mails het geval. Wil je een spannende kortingsactie duidelijk maken? Dan is een leuke gif die de aandacht trekt helemaal op zijn plaats. Wil je andere openingsuren aankondigen tijdens jouw vakantie, plaats dan gerust een foto van jouw vakantiebestemming in de mail. Zo kunnen jouw klanten in één oogopslag zien welke informatie je in de mail wilt overbrengen. 

Maar naast afbeeldingen is het ook goed om bepaalde zinnen groter of vetgedrukt te plaatsen. Doe je solden op je (web)winkel dan kan je in het vetgedrukt plaatsen met welke kortingscode ze korting kunnen krijgen en in welke periode. 

Uiteraard is het ook belangrijk dat je het vetgedrukte gedeelte beperkt houdt. Je mail moet overzichtelijk zijn en het de klant makkelijk maken om de echt belangrijke informatie terug te vinden. 

Wil je heel veel vertellen in één mail? Denk dan even na het of mogelijk is deze informatie in twee mails te sturen met enkele dagen tussen? Zo blijft je mail gefocust en gaan klanten de informatie beter onthouden.

Ontvang de #1 webshop checklist

6. Hou je mailing lijst op orde

Waarschijnlijk heb je op jouw website een knopje ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief’. Alle aanmeldingen komen dan in jouw mailinglijst terecht. Dit is een heel makkelijke manier om nieuwe mailadressen te verzamelen. Echter is het belangrijk om je klanten ook een uitweg uit jouw maillijst te geven. Dit is niet alleen wettelijk noodzakelijk bij marketing e-mails, maar ook een soort van respect naar jouw klanten. Een mailinglijst hebben met klanten die van jou geen mails willen ontvangen zorgt er juist voor dat je het tegenovergestelde van klantenbinding aan het doen bent.

marketing e-mails campagne

7. Zorg ervoor dat je mails interessant zijn

Uiteraard kan je geen mail versturen zonder inhoud. Het is belangrijk dat je in jouw mail iets te vertellen hebt. Vertel over een komende actie of over jouw nieuwe collectie. Echter kan je niet steeds korting geven of een actie lopende hebben, daarom is het belangrijk om je klanten ook met andere inhoud te interesseren. Verkoop je voeding dan is het misschien leuk om enkele receptjes te delen waar ze jouw ingrediënten voor kunnen gebruiken. Heb je een fietsenwinkel? Leg dan aan je klanten uit hoe ze eenvoudig een band kunnen wisselen of wat de ideale bandendruk is afhankelijk van jouw fiets. 

Een geslaagde marketing email opstellen is niet vanzelfsprekend, maar loont zeker. Wanneer je hier eerst met start zal je veel tijd moeten maken om te leren hoe de mail op te stellen voor het meeste reactie te krijgen. Naar mate je langer bezig bent met het versturen van mails zul je hier beter en sneller in worden. Het is een leerproces dat jouw zaak erg kan ondersteunen. Wil je graag extra ondersteuning bij het toevoegen van een mailprogramma aan jouw webshop. Neem dan zeker contact met ons op.

Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]