3 tips om zelf perfecte productfoto’s te maken (deel 2)

3 tips om zelf perfecte productfoto’s te maken (deel 2)

In het eerste deel van deze artikelreeks over hoe productfoto’s te maken, lieten we je zien hoe je met natuurlijk licht kunt werken om mooie, eenduidige productfoto’s te maken  Een volgend cruciaal punt is uiteraard de plaatsing van je producten. Naast het feit dat je ze handig op een tafel of stoel naast het raam kunt neerzetten, zijn er nog een aantal punten die hierbij van belang zijn. In dit tweede deel vertellen we je er alles over.

Tip 2: Om goede productfoto’s te maken, zorg je voor de juiste positionering van je producten

Zoals we in het eerste deel al aan hebben gegeven, is het gebruik van een witte achtergrond van groot belang wanneer je foto’s trekt met natuurlijke belichting. Bovendien zorgt een witte achtergrond ervoor dat je heel gemakkelijk de achtergrond kunt verwijderen bij het editen van jouw foto’s. Maar waar plaats je deze het beste en hoe groot moet het zijn?

Ontvang de #1 webshop checklist

De witte achtergrond

Kleinere producten kun je plaatsen op een tafel met op de muur daarachter een groot stuk wit papier geplakt. Je kunt ook een stoel tegen de muur onder een groot raam zetten. In dat geval hang je een stuk wit papier een de bovenkant van de stoel of wederom aan de muur. Dit is uiteraard afhankelijk van de positie van waaruit jij je foto’s trekt. Bij grotere producten hang je grote stroken van ene rol wit papier aan de achtermuur óf je gebruikt een wit laken.

Zorg er ten alle tijden voor dat je achtergrond goed vast hangt en niet kan bewegen tijdens het fotograferen. Zo zorg je ervoor dat je consistente foto’s creëert en geen afwijkingen heb in bijvoorbeeld schaduwen of reflecties.

De camera

Zoals we eerder aangaven, is het cruciaal dat jouw (potentiële) klant een gevarieerd en zo compleet mogelijk beeld krijgt van de producten die je aanbiedt. Door een 360 graden beeld van het product te creëren, beantwoord je alle vragen die je klant mogelijk over het product kan hebben. Bovendien kunnen zij zich gemakkelijk inbeelden hoe het zou zijn het product zelf vast te houden of aan te trekken. Kies er daarom voor om te variëren met foto’s vanaf verschillende afstanden en vanuit verschillende hoeken. De 5 belangrijkste om eens uit te proberen, zijn:

  • Lage camerahoek: lichtjes van onderen, alsof je tegen het product opkijkt.
  • Camera op ooghoogte: toont het product precies zoals we het in het echt ook aanschouwen.
  • Hoge camerahoek: lichtjes van boven, alsof je op het product neerkijkt vanuit een bepaalde hoek.
  • Vogelperspectief: direct van boven, alsof je over het product heen hangt en er direct op neerkijkt.
  • Gekantelde camera: vanaf een bepaalde kant, alsof je specifiek naar een bepaalde kant van het product kijkt.

We raden aan ongeveer 12 afbeeldingen bij elk product te voegen die de meeste belangrijke kenmerken van je product uitlichten. Zorg ervoor dat de kwaliteit van jouw product eruit springt. Denk bijvoorbeeld aan close-ups van de stof of de structuur óf foto’s waarop het product in gebruik is door iemand. Verplaats jezelf in je klant en bedenk welke onderdelen je graag van dichterbij zou willen zien en waarom. Op die manier weet je zeker dat je altijd de benodigde foto’s hebt toegevoegd. Bij twijfel spar je best eens met een vriend of collega en bekijk je of hij/zij naar aanleiding van enkel de foto’s nog prangende vragen heeft.

Zorg voor consistentie

Een laatste belangrijke tip: om productfoto’s te maken voor 1 webshop, is het altijd aangeraden de camera (en alle bijkomstigheden als de achtergrond enzovoorts) op dezelfde plaats te laten staan. Wijzig de hoek van je camera, maar laat de tripod op dezelfde plek staan, of wijzig bij voorkeur enkel de plaats van het product zelf. Door te zorgen voor eenzelfde kadering en lichtinval, zorg je voor een consequente, nette uitstraling voor je webshop én bespaar je jezelf een hoop editing.

In het derde en laatste deel van dit artikel vertellen we je waarom de automatische instellingen van jouw digitale camera niet altijd het beste resultaat opleveren én hoe je binnen no time de manuele instellingen onder de knie kunt hebben.

Stefaan Hendrickx

Stefaan Hendrickx

Stefaan is tele-marketeer bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie en logistiek. Daarnaast heeft hij een passie voor moto's, vissen en uiteraard zijn twee prachtige kinderen.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]