In het eerste deel van dit artikel gaven we je al 3 tips voor het schrijven van e-commerce productbeschrijvingen waarbij je de aandacht van jouw bezoeker vasthoudt. Cruciaal bij deze beschrijvingen, zo zagen we, is vooral dat jouw klant zich persoonlijk benaderd en gehoord voelt. De 2 tips in dit artikel kunnen daar nog een steentje aan bijdragen.
Tip 4: wissel harde feiten af met persoonlijke verhalen
De opmaak van jouw KMO Shops webshop is er op ingesteld dat jouw e-commerce productbeschrijvingen helder en makkelijk scanbaar is. Zo zijn de feitelijke kenmerken van jouw product in 1 oogopslag zichtbaar voor potentiële klanten en hou je jouw pagina’s concreet en opgeruimd.
Als je bij jouw productbeschrijving echter altijd enkel de focus legt op harde feiten, spreek je een lezer nooit persoonlijk aan. De beste productbeschrijvingen richten zich direct op jouw favoriete klant en beantwoorden de vragen die hij/zij jou ook in een fysieke winkel zou stellen. Begin dus met je deze klant voor de geest te halen. Wat voor soort humor kan hij waarderen? Wat voor soort woorden gebruikt hij of waar heeft hij een hekel aan? Kan hij woorden als sexy, stoer of trendy waarderen of schrikt dat hem juist af? Hoe meer je het soort taalgebruik uit jouw fysieke winkel ook online inzet, hoe groter de kans dat je die klanten bereikt die jij zou willen bereiken.
Als klanten een verhaal lezen, vergeten ze dat er iets aan ze verkocht wordt. Bied je jouw producten dus aan in een nieuwsbrief of blog óf wil je jouw beschrijving iets extra’s geven, overweeg dan zeker een persoonlijk verhaaltje aan jouw product te koppelen. Dit helpt je lezer om zich in te beelden hoe het zou zijn om jouw product te gebruiken. Daarnaast kun je het gebruiken om het Unique Selling Point van jouw product uit te lichten en het meer persoonlijkheid mee te geven. Denk hierbij aan de ontstaansgeschiedenis, uitgevoerde tests of de inkoop van jouw product. Verkoop je bijvoorbeeld biologische wijn van een familie wijngaard, vertel dan eens over de eerste wijn die hier vandaan kwam of over het unieke ontwerp van elk etiket.
We zijn allemaal getraind om ons vooral te richten op data, aantallen en feiten en deze voegen zeker meer betrouwbaarheid toe aan jouw producten. Vooral voor B2B klantenkan dit de belangrijkste doorslag geven , maar zeker wanneer je veel particuliere klanten hebt is de balans tussen persoonlijke verhalen en feiten cruciaal. Verhalen trekken de aandacht, feiten helpen om de aankoop te verantwoorden.
Tip 5: steek genoeg tijd in iedere productbeschrijving. Pas op voor lopende bandwerk!
- Zijn alle mogelijke bezwaren die je hebt, uit de weg geholpen?
- Begrijp je waarom de prijs is zoals hij is? Voelt deze niet abnormaal hoog of laag?
- Voel je je betrokken en aangesproken? Vaker ‘jij’ gebruiken in plaats van ‘ik’ of ‘wij’ kan hiervoor nodig zijn.
- Begrijp je van elk genoemd kenmerk wat het voordeel voor jou is?
- Wordt je aandacht afgeleid door teveel onnodige woorden? Snij dan in het aantal bijvoeglijk naamwoorden en nietszeggende woordjes als ‘gewoon’, ‘eigenlijk’ of ‘echt’.
- Lees je tekst nog 1 keer specifiek door op spel- en grammaticafouten.