Hoe verzend ik mijn producten internationaal?

Internationale verzending pakket

Hoe verzend ik mijn producten internationaal?

Een eerste bestelling gekregen buiten de landsgrenzen? Denk je ook aan online verkopen buiten België? Of zelfs buiten Europa? 

Steeds meer webshops verkopen buiten de landsgrenzen en hierbij komt uiteraard ook vanalles kijken!

Overweeg je dit ook te doen? 

Bekijk dan zeker wat er mogelijk is en waaraan je moet denken!

Waarom internationaal verzenden?

Heel simpel: je kan een veel groter publiek bereiken! Via een webshop kan je je ook handiger op de buitenlandse markt richten. Je hoeft maar een webshop op te starten en je bent vertrokken!

TIP: Als starter begin je best eerst met de buurlanden voordat je wereldwijd producten gaat verkopen. Zo heb je meer zicht op de leveringstijden en leer je door eigen ervaring. 

Verzendkosten

Verzenden kost geld, en zeker internationale verzendingen. Je kan deze minimaliseren door verschillende vervoerders voor verschillende bestellingen in te schakelen. Vergelijken is de boodschap! Elke vervoerder heeft immers voordelen en voorwaarden. Houd ook rekening met de tijd nodig om je bestelling klaar te maken, in te pakken.. Dit kost ook geld! Deze verwerkingskosten kan je eventueel doorrekenen naar de klant.

TIP: kleine items of lichte producten zijn gemakkelijker te verzenden en kostenefficiënt. Zet dus niet heel het assortiment van je webshop open voor de wereldwijde markt.

Verzendopties

Om jouw pakket naar het buitenland te versturen, kan je beroep doen op Bpost, PostNL, Fedex en volgende vier drieletterwoordbedrijven: DPD, GLS, UPS en DHL. Deze betrouwbare vervoerders bieden trackingopties aan, zodat jij en je klant op elk moment kunnen zien waar de goederen zich bevinden!

DHL levering internationaal

Wil je naar buurlanden leveren, dan reken je best op 2 tot 4 werkdagen voordat je goederen bij de klant aankomen. In de meeste andere landen van de EU moet je rekenen op 3 tot 5 werkdagen. Buiten Europa duurt dit tussen 4 en 10 werkdagen. Als je klant de goederen snel in ontvangst wil nemen, kan je overwegen om de bestelling met priority te verzenden. Zo krijgt jouw bestelling voorrang. Vaak is dit enkel mogelijk voor kleine hoeveelheden tot maximaal 2 kilogram.

TIP: Gebruik priority-zendingen enkel als het snel moet gaan, deze verzendingen zijn namelijk vaak een pak duurder!

Je kan kosten besparen door gebruik te maken van verschillende vervoerders, afhankelijk van de grootte van het pakketje en het land naar waar je de bestelling wil verzenden. 

Je kan ook werken met Sendcloud. Sendcloud berekent voor jou welke organisatie het goedkoopst en makkelijkst voor jouw bestelling is. Zo kan je voor verschillende bestellingen een andere leverancier kiezen. Handig toch? Meer info op www.sendcloud.be/vervoerders

Ontvang de #1 webshop checklist

Regelgeving

Binnen de EU valt de wetgeving wel mee. Hier gelden immers dezelfde regels en zijn er geen grenscontroles. Buiten de EU wordt het echter iets complexer. Je moet dan immers rekening houden met de douanewetgeving en invoerrechten. Bovendien komen er internationale regels en belastingen aan te pas. Het is daarom belangrijk om de juiste exportdocumenten in te vullen om de verzending vlot te laten verlopen. Meer informatie over douane kan je vinden in dit artikel

Verzend je buiten de EU, vergeet dan niet om een handelsfactuur, uitvoeraangifte en certificaat inzake goederenverkeer (EUR1) in te dienen. Deze documenten kan je hier aanvragen: Voka Internationaal

Verboden goederen

Om veiligheidsredenen mogen bepaalde producten niet internationaal verzonden worden. Het gaat om volgende producten: spuitbussen, alcoholhoudende dranken, sigaretten, beperkt houdbare goederen, benzine of olie, nagellak, … De volledige lijst kan je raadplegen op deze website. 

Daarnaast bepalen sommige landen extra regels. Zo zijn kauwgoms in Singapore verboden en mogen planten/bloemen niet naar Australië vervoerd worden om plagen te vermijden. Bekijk daarom de douaneregels die van toepassing zijn in het land waarnaar je wil exporteren.

Verpakking

Met een goede verpakking voorkom je beschadiging. Dit wordt belangrijker naarmate de goederen langer onderweg zijn. Wil je geen een enkel risico nemen? Verzeker je goederen dan. Hoe langer ze onderweg zijn, hoe groter het risico.

Zorg ervoor dat waardevolle goederen goed verzekerd zijn! Het risico op verlies, schade en diefstal wordt groter naarmate de goederen langer onderweg zijn. Neem die extra verzekeringskost er dus wel bij. 

Denk bij een goede verpakking aan opvulmateriaal, zoals piepschuim in de doos of tape rond de doos. Vermijd verpakking in verpakking, zoals 3 dozen om 1 product te vervoeren. Hoe groter de verpakking, hoe meer verzendingskosten je zal moeten betalen. Producten die snel kunnen breken verzend je beter niet, tenzij je investeert in goede verpakking en verzekering.

TIP: Hou rekening met de inhoud! Verpakking, verzekering en verzending mogen niet meer kosten dan de waarde van de goederen.

 

Verpakking dient niet enkel ter bescherming van goederen. Ook de informatie op de verpakking is essentieel om de bestelling tot bij de klant te laten toekomen. Daarnaast is het belangrijk om de regelgeving op te volgen. Zo moet het verzendetiket met een goed zichtbare barcode bovenaan de doos worden aangebracht. Vermeld zeker een retouradres en let op de juiste adressering. Merk trouwens op dat buitenlandse adressen vaak anders opgebouwd zijn dan Belgische adressen. 

Toegekomen bestelling

Communicatie

Het is belangrijk om transparant te communiceren over invoerrechten en verzendingskosten. Meestal is het de klant die opdraait voor de invoerrechten. Informeer de klant ook duidelijk over de verzendingskosten. Bij heel wat bestellingen komen er namelijk niet meegedeelde kosten bij. Vermijd dit door op voorhand alle kosten te vermelden! Zo creëer je vertrouwen naar de klanten toe en weet hij wat hij kan verwachten.

Bovendien is de taal waarin je communiceert essentieel. Denk erover na hoe je je buitenlandse klanten wil aanspreken. Bij een buitenlandse doelgroep, zal je namelijk je webshop moeten vertalen. Een tekst in de taal van de klant, alsook het trackbericht in zijn taal vergroot het vertrouwen in jouw bedrijf. 

Hou het verder gemakkelijk voor de klant! Denk hierbij aan gemakkelijke retourverzendingen. Buitenlandse bestellingen kunnen ook teruggestuurd worden. Stel het retourformulier daarom beschikbaar voor de klant. Voorzie verder betaalgemak. Paypal is bijvoorbeeld een efficiënte optie om klanten van over de hele wereld gemakkelijk betalingen te laten uitvoeren.

Tevreden klant

Alles op een rijtje

Verzenden binnen of buiten de EU maakt een groot verschil in regelgeving en kosten. Buiten de EU heb je te maken met douane en invoerrechten. Houd hier rekening mee als je afweegt tot welk publiek je je wil richten. Verschillende invoerder helpen jou om je pakket wereldwijd te verzenden. Check welke vervoerder voor jouw specifieke bestelling het beste tarief aanbiedt. Zo vermijd je overbodige kosten. Doe je dit liever niet zelf, dan kan je beroep doen op Sendcloud. Verder is het belangrijk je goederen goed te verpakken om beschadiging te vermijden en te communiceren in de taal van de klant.

Je webshop voor een groter publiek openzetten heeft heel wat voordelen. Met bovenstaande tips hopen we je op weg geholpen te hebben. 

Waar wacht je nog op?  😉

Tom Rochtus

Tom Rochtus

Tom is mede-zaakvoerder en adviseur bij KMO Shops en gespecialiseerd in marketing en e-commerce strategie. Daarnaast heeft hij een passie voor verre reizen, fietsen en een goed boek vergezeld met een gin & tonic.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]