prijs webshop kosten

Wat is de kostprijs van een webshop? [UPDATE 2019]

Wat kost een webshop nu eigenlijk?

Een zéér terechte vraag en daarom hebben we voor jou onderstaande overzicht opgesteld!

Vaak wanneer gevraagd wordt naar de prijs van een webshop wordt verwezen naar de ontwikkelingskosten – wat het kost om een webshop te laten maken en online te hebben. Deze kosten bespreken we onder “ontwikkeling”. Daarnaast zijn er nog kosten specifiek aan het opereren van een webwinkel zoals de kosten voor de verwerking van de betaling, verpakkingskosten, verzendingskosten en kosten voor de marketing van de webshop.

Hieronder bespreken we deze kosten om je een duidelijk beeld te geven op de prijs voor de opzet en ontwikkeling van een webshop, alsook kosten gerelateerd aan het opereren van de webshop.

1 - Ontwikkeling

De prijs voor de ontwikkeling van een webshop wordt grotendeels bepaald door het platform waarop de webshop draait. Er zijn verschillende open-source webshop-platformen zoals WooCommerce en Magento waarmee de meeste webbureaus een webshop zullen bouwen. WooCommerce is veeleer bestemd voor kleine en middelgrote ondernemingen, terwijl Magento veeleer een webshop-platform is dat zich richt op grotere bedrijven.

Afhankelijk van de complexiteit van de webshop duurt het op een platform als WooCommerce ongeveer 40-80 werkuren om de webshop te laten opzetten. Bij een hobbyist ben je hiervoor doorgaans 750 tot 1500 euro kwijt, bij een klein maar degelijk webbureau kijk je tegen een 2500 tot 5000 euro aan voor de prijs van het ontwikkelen van de webshop. Voor een webshop gebouwd op Magento mag je op een veelvoud van bovenstaande kosten rekenen.

Hoe kan je besparen op deze kosten? Gelukkig bestaan er enkele kant-en-klare webshop-platformen (ook wel SaaS webshop-modules genoemd) dewelke beduidend minder maatwerk vragen op op te zetten en doorgaans veel krachtiger zijn. Meer en meer webbureaus maken tegenwoordig gebruik van dergelijke webshop-platformen om de webshops te bouwen voor hun klanten.

In België zijn de twee populairste kant-en-klare webshop-modules KMO Shops en LightSpeed HQ. KMO Shops is marktleider in België met meer dan 1000 webshops online en 14 aangesloten webbureaus als “KMO Shops Reseller”. Op de tweede plaats in België komt LightSpeed met meer dan 1000 webshops online en 9 aangesloten webbureaus als “LightSpeed Reseller”. Beide webshop-platformen hebben kant-en-klare integraties met de belangrijkste betalingsproviders (bancontact, maestro, etc) en verzending-bedrijven (bpost, dpd, etc).

Naast de prijs voor het opzetten van een webshop zijn er de terugkerende kosten. Maak je gebruik van open-source software betreft dit de kosten voor de domeinnaam, webhosting alsook het up-to-date houden van de open-source software. Doorgaans dien je hier te rekenen op ongeveer 250-400 euro per jaar exclusief support. Kies je voor een kant-en-klare webshop-module, heb je voor eenzelfde jaarlijkse kost ook nog een kwalitatieve support en updates van alle nieuwe functionaliteiten.

Hedendaags wordt zelden door kleine of middelgrote ondernemingen nog gekozen om een webshop te laten maken op een open-source platform als Magento of WooCommerce en wordt geopteerd voor de meer modernere SaaS webshop-platformen.

2 - Betalingsverwerking

Uiteraard moeten potentiële klanten ook kunnen betalen op jouw webshop. Daarom dient een integratie gebouwd te worden met de belangrijkste betaalopties zoals bancontact en maestro. Daarnaast is het ook aanbevolen om integraties te hebben met mastercard, visa en paypal alsook iDEAL als je wil verkopen in Nederland. Bedrijven als MollieMultiSafepay en Stripe zijn gespecialiseerd in het bouwen van integraties met alle betaalopties. 

 

Hieronder vind je een overzicht van de gemiddelde kostprijs per transactie:

  • Bancontact/Maestro: € 0,39
  • Mastercard/Visa: € 0,25+ 1,2% 
  • iDEAL: € 0,29

 

Hoe kan je besparen op deze kosten? Kies voor een webshop-partner dewelke reeds dergelijke integraties gebouwd heeft of voor een webshop-platform met kant-en klare integraties met de belangrijkste betalingsopties.

3 - Verpakking

De kostprijs van het verpakkingsmateriaal hangt uiteraard af van de grootte van de inhoud die je wil verzenden. Reken typisch op ongeveer 0,20 tot 1,40 euro kosten voor het verpakkingsmateriaal per bestelling. Uiteraard zijn er behoorlijk wat groothandelaars in verpakkingsmateriaal. Klanten zijn bijzonder tevreden van MoonenPackaging en RajaPack.

Hoe kan je besparen op deze kosten? Koop steeds verpakkingsmateriaal in bulk aan. De meeste groothandelaars voorzien interessante bulk-kortingen vanaf 25 stuks. 

4 - Verzending

Binnen België zijn de populairste partners voor de verzending steevast Bpost, Post NL en DPD. Hieronder geven we een overzicht van de tarieven en voorwaarden in 2019 van deze leveranciers.

 

Bpost (overzicht prijzen)

  • Prijzen gaande van 6,83 € (2kg) tot 11,45 € (30kg)
  • Levering binnen de 2 werkdagen
  • Kortingen mogelijk via contract
 

Post NL (overzicht prijzen)

  • Prijzen gaande van 5,60 € (5kg) tot 10,65 € (20kg)
  • Levering binnen de 2 werkdagen
  • Voordelige prijzen voor levering naar Nederland
  • Kortingen mogelijk vanaf 10 pakketten per maand
 

DPD (overzicht prijzen)

  • Prijzen gaande van 3,90 € (2kg) tot 8,25 € (20kg)
  • Levering binnen de 3 werkdagen
  • Kortingen mogelijk via contract

Tenslotte, hoe kan je besparen op de verzendingskosten? Als startende webwinkel zonder volume is het echter lastig om goedkopere tarieven te bekomen. Gelukkig bestaan er net als bij betalingen ook specifieke verzend-tools die integraties hebben met de belangrijkste spelers zoals Bpost, DPD, DHL en Post NL. Via dergelijke verzend-tools heb je bovendien voordeligere tarieven en kan je eenvoudig verzendlabels afdrukken en tijd besparen. De meest populaire verzend-tool is zonder twijfel SendCloud – dewelke door meer dan 10,000 webshops gebruikt wordt in België en Nederland. Wanneer je kiest voor een webshop-partner of webshop-platform, zorg dan zeker dat hierbij een integratie met SendCloud is inbegrepen.

Tom Rochtus

Tom Rochtus

Tom is mede-zaakvoerder en adviseur bij KMO Shops en gespecialiseerd in marketing en e-commerce strategie. Daarnaast heeft hij een passie voor verre reizen, fietsen en een goed boek vergezeld met een gin & tonic.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
0/50 ratings
  • Zoeken
  • Categoriën
Categorieën
  • Deel nu
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google