Algemene voorwaarden

Een duidelijk overzicht

Heb je vragen, aarzel dan niet om ons te contacteren op 02 840 97 61 of via finance@kmoshops.be.

Art. 1: Algemeen

Deze algemene voorwaarden (hierna: de “Algemene voorwaarden”) zijn uitgegeven door de BV KMO SHOPS, met zetel te Wolstraat 70, 1000 Brussel en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0780.490.011, (hierna “KMO Shops”).

De Algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke overeenkomst gesloten tussen KMO Shops en haar klanten (hierna: de “Overeenkomst”). Er kan alleen uitdrukkelijk schriftelijk van worden afgeweken.

KMO Shops behoudt zich steeds het recht voor om de Algemene voorwaarden te wijzigen. Desgevallend, zal KMO Shops de klant hiervan schriftelijk in kennis stellen. Indien de klant binnen de 14 kalenderdagen na de kennisgeving van de gewijzigde Algemene voorwaarden geen bezwaar heeft geuit, wordt de klant geacht de wijzigingen aan de Algemene voorwaarden aanvaard te hebben.

Art. 2: Duur en beëindiging

De Overeenkomst wordt aangegaan voor één jaar tenzij anders overeengekomen. De Overeenkomst zal stilzwijgend verlengd worden met een jaar, als deze niet wordt opgezegd  uiterlijk twee maanden voor de afloop ervan tenzij anders wordt overeengekomen. De opzegging van de Overeenkomst dient door de klant te gebeuren door het verzenden van een e-mail aan het e-mailadres van KMO Shops: finance@kmoshops.be. De opzegging is slechts voltooid van zodra finance@kmoshops.be de opzegging per email heeft bevestigd. Alternatief kan de opzegging schriftelijk gebeuren via aangetekend schrijven op het adres van de zetel. Partijen sluiten de toepassing van artikel 1794 Oud BW expliciet uit.

Indien de klant zich in staat van faillissement of gerechtelijke reorganisatie bevindt, wordt de Overeenkomst van rechtswege en zonder ingebrekestelling als ontbonden beschouwd ten nadele van de klant. 

De Overeenkomst kan te allen tijde door KMO Shops eenzijdig en zonder rechterlijke tussenkomst of bijkomende ingebrekestelling worden beëindigd ingeval (i) de klant in gebreke blijft tijdig de factuur van KMO Shops te voldoen; (ii) de klant de website gebruikt voor doeleinden strijdig met de openbare orde, goede zeden of enige wettelijke verplichting, of (iii) de klant een inbreuk maakt op de rechten van derden. KMO Shops is in dit laatste geval nooit tot enige schadevergoeding gehouden ten aanzien van de klant en deze erkent en aanvaardt KMO Shops te vrijwaren voor iedere vordering en/of aanspraak van derden.

Art. 3: Prijzen

De prijs die is overeengekomen in de Overeenkomst is geen vaste en onveranderlijke prijs. Alle prijzen zijn exclusief BTW. KMO Shops behoudt zich het recht voor om de prijzen eenzijdig te wijzigen indien deze prijswijzigingen te wijten zijn aan objectieve omstandigheden buiten haar wil om, zoal onder andere als de vaste kosten voor de ter beschikkingstelling van de webshop-module stijgen met meer dan 2%. De klant aanvaardt dit als zijnde een “geldige reden” in de zin van artikel VI. 91/5, 1° WER. 

Zodra KMO Shops kennis krijgt van de objectieve omstandigheden die ten grondslag liggen aan de prijswijziging, zal KMO Shops de klant schriftelijk hiervan in kennis stellen. De klant beschikt in dat geval over vijftien (15) dagen na ontvangst om deze prijswijziging te weigeren. Bij weigering zal de Overeenkomst automatisch eindigen aan het einde van de lopende termijn, tenzij anders overeengekomen. Bij stilzwijgen wordt de klant geacht in te stemmen met de prijswijziging. 

Elke prijswijziging zal slechts van kracht worden wanneer de Overeenkomst met de klant verlengd wordt voor een bijkomende periode van een jaar tenzij anders overeengekomen. Gedurende een periode van 2 weken volgend op de datum waarop de demo-sessie werd gegeven aan de klant, kan de klant van een tijdelijke korting genieten, voor zover de klant zowel de demo-sessie als de training-sessie online gevolgd heeft.

In geen geval kunnen KMO Shops of de klant een prijsvermindering doorvoeren door de loutere schriftelijke kennisgeving. Desalniettemin, kunnen partijen in geval van een niet-nakoming die onvoldoende ernstig is om de ontbinding van de Overeenkomst te rechtvaardigen, na vruchteloos gebleven ingebrekestelling, in rechte een prijsvermindering eisen.

Door het aanvaarden van deze Algemene voorwaarden, stemt de klant er uitdrukkelijk mee in dat KMO Shops steeds het recht heeft om betaling van de klant via kredietkaart of sepa direct-debit te eisen. 

Art. 4: Leverings- en betaaltermijnen

De door KMO Shops opgegeven leveringstermijnen zijn indicatief en niet bindend. Eventuele klachten kunnen niet als voorwendsel worden aangewend om facturen niet tijdig te betalen, indien een offerte voorafgaand aanvaard werd. De facturatie gebeurt nadat toegang wordt gegeven tot de software-module, tenzij anders overeengekomen. 

Facturen zijn betaalbaar binnen de 14 dagen na de ontvangst van de factuur door de klant bij gebreke waarvan van rechtswege en zonder enige ingebrekestelling een contractuele verwijlintrest verschuldigd is van 1% per maand. Bij elke laattijdige betaling door de klant is automatisch een schadebeding verschuldigd van 10% met een minimum van 75 euro en zijn promotievoorwaarden of kortingen die eventueel werden toegekend, niet langer geldig. Alle protesten m.b.t. facturen dienen, op straffe van verval, met motivering verzonden te worden naar finance@kmoshops.be en dit binnen de 10 dagen.

Art. 5: Wijziging dienst

Gedurende de Overeenkomst kan te allen tijde overgeschakeld worden naar een ander abonnement. Een upgrade treedt onmiddellijk in werking. Indien overgestapt wordt naar een groter abonnement, zal KMO Shops automatisch de kosten aanrekenen voor het gebruik van het grotere abonnement. Indien het overstappen niet aan het einde van een factuurperiode gebeurt, zal KMO Shops voor de resterende periode apart factureren. Bij een verlaging van het abonnement, zal de prijswijziging als gevolg van de verlaging pas ingaan bij ingang van de volgende facturatieperiode.

Art.6: Aansprakelijkheid

KMO Shops kan slechts aansprakelijk worden gehouden voor schade die het gevolg is:

  • van opzet of een zware fout van KMO Shops of voor fouten die het leven of de fysieke integriteit van een persoon aantasten;
  • van opzet of van een fout die het leven of de fysieke integriteit van een persoon aantast veroorzaakt door personen voor wie KMO Shops moet instaan;
  • van een zware fout van haar aangestelde. 

Niet aangestelden van KMO Shops kunnen enkel aansprakelijk worden gesteld door de klant ingeval van opzet of voor fouten die het leven of de fysieke integriteit van een persoon aantast. Dit geldt als een beding ten behoeve van een derde in de zin van artikel 5.107 BW.

In geval van schade waarvoor KMO Shops aansprakelijk kan worden gehouden, is dit steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de terzake toepasselijke aansprakelijkheidsverzekering van KMO Shops wordt uitbetaald.

Indien om welke reden dan ook geen uitkering krachtens deze verzekering mocht plaatsvinden, is KMO Shops slechts gehouden tot betaling aan de klant van maximaal het aan de klant reeds gefactureerde bedrag in de lopende contractperiode. 

In geen geval is KMO Shops aansprakelijk voor:

  • indirecte schade zoals o.a. commerciële of financiële verliezen, gemiste besparingen, beschadiging en/of verlies van data, verlies van reputatie, winst of omzetderving, bedrijfsstagnatie, verlies van klanten en verliezen als gevolg van aanspraken of gerechtelijke stappen door derden tegen de klant, of
  • het onderhoud van applicaties op maat die integreren met derde partijen, of 
  • schade verband houdende met het gebruik van door de klant aan KMO Shops voorgeschreven zaken, materialen of software van derden, of 
  • schade verband houdende met de inschakeling van door de klant aan KMO Shops voorgeschreven toeleveranciers. 

KMO Shops is niet aansprakelijk voor gevolgschade, ongeacht de aard van de handeling (contractbreuk, onrechtmatige daad of anderszins), zelfs indien KMO Shops in kennis is gesteld van de kans op het ontstaan van die schade.

De klant is aansprakelijk voor schending van auteursrechten van inhoud die hij aanlevert of zelf op de software-module plaatst. KMO Shops is niet aansprakelijk voor schade die volgt uit interventies van KMO Shops in het systeem van de klant en voor het disfunctioneren van webshops, kassasystemen, e-mailaccounts en andere systemen door KMO Shops verschaft. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen zijn de contractuele verbintenissen van KMO Shops (zoals onder meer het functioneren van de webshops, kassasystemen, e-mailaccount en andere systemen) steeds middelenverbintenissen. 

KMO Shops is nooit aansprakelijk voor enige schade van welke aard ook geleden door de klant verband houdende met het (niet-)functioneren van de programmatuur, apparatuur en/of internetverbinding van de klant of van derden. 

Elke klacht of aanspraak van een klant tegen KMO Shops moet, op straffe van verval van recht, een gedetailleerde beschrijving bevatten en verzonden worden naar finance@kmoshops.be binnen de maand nadat de klant redelijkerwijze kennis kon nemen van het schadegeval.

Art. 7: Intellectuele eigendomsrechten

De intellectuele eigendomsrechten verbonden aan het visuele ontwerp van de door KMO Shops gecreëerde webshop worden overgedragen aan de klant. Indien de webshop evenwel afbeeldingen bevat die niet door de klant werden aangeleverd, maar door KMO Shops werden gehaald van een al dan niet betalende online bibliotheek, dan is de gebruikslicentie die de klant op deze afbeeldingen verkrijgt, afhankelijk van de voorwaarden van deze online bibliotheek. De intellectuele eigendomsrechten verbonden aan het CMS (d.i. de software nodig voor het beheer van de inhoud van de webshop en/of kassasysteem) behoren exclusief toe aan KMO Shops of een derde waarmee KMO Shops hieromtrent een overeenkomst heeft gesloten. Na betaling van de software verkrijgt de klant een niet-exclusieve, niet-overdraagbare gebruikslicentie op deze software.

Art. 8: Zoekmachine vindbaarheid

KMO Shops biedt de klant de mogelijkheid om koppelingen met de webshop te maken met externe diensten zoals (maar niet beperkt tot) Google Search Console tools, die de vindbaarheid van de webshop van de klant verbeteren. De klant aanvaardt uitdrukkelijk dat zoekresultaten en vindbaarheid van de webshop en/of diensten volledig bepaald worden door de beheerders van de betreffende zoekmachines. KMO Shops geeft geen garanties in de te behalen resultaten.

Art. 9: Toegang en beheer

De klant heeft uitstluitend toegang tot de klantenzone. De toegang tot de admin-zone is uitdrukkelijk voorbehouden aan KMO Shops, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen.

De klant erkent de volledige verantwoordelijkheid voor alle handelingen die hijzelf of derden (zoals hulppersonen van de klant of externe dienstverleners in opdracht van de klant) verrichten binnen deze admin-zone. KMO Shops kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor eventuele fouten, schade of verlies die voortvloeien uit het gebruik van de admin-zone door de klant of derden.

KMO Shops behoudt zich het recht voor om de toegang tot de admin-zone op elk moment en zonder voorafgaande kennisgeving in te trekken indien zij vreest of vaststelt dat de toegang door derden een risico vormt voor de veiligheid of integriteit van haar systemen.

Art. 10: Ondersteuning

KMO Shops verleent enkel ondersteuning voor webshops en/of kassasystemen die bij KMO Shops geheel of deels gehost worden (als deel van de abonnementen). Deze ondersteuning is beperkt tot fair gebruik. In geval van twijfel zal één uur ondersteuning in een gegeven maand gelden als limiet voor fair gebruik. Het uitvoeren van ondersteuning kan tijdelijk een negatieve invloed uitoefenen op de beschikbaarheid van de webshop en/of kassasysteem. KMO Shops zal trachten negatieve gevolgen tot een absoluut minimum te beperken, maar aanvaardt hieromtrent geen enkele aansprakelijkheid, indien onder andere, maar niet beperkt tot, bepaalde functionaliteiten tijdelijk niet werken of de webshop en/of kassasysteem in zijn geheel onbereikbaar is.

Art. 11: Overmacht

In geval van overmacht is KMO Shops niet gehouden haar verplichtingen na te komen. In dat geval kan zij ofwel haar verplichtingen opschorten voor de duur van de overmacht, ofwel de Overeenkomst ontbinden.

Overmacht is elke omstandigheid buiten de wil en controle van KMO Shops die de nakoming van haar verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert. Hieronder wordt begrepen  onder meer (maar dit is niet beperkt tot): stakingen, onverwachte files, ongevallen op de Europese wegen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-) netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of vertragingen in of uitblijven van leveringen van leveranciers alsmede elke oorzaak onafhankelijk van de wil van KMO Shops, waardoor de levering of de uitvoering onmogelijk is .

Art. 12: Nietigheid

Indien één of meer bepalingen van de Algemene voorwaarden nietig zouden worden verklaard of onuitvoerbaar zouden worden, zal hierdoor de wettelijkheid, geldigheid en het uitvoerbare en afdwingbare karakter van de overige bepalingen van de Algemene voorwaarden en bijgevolg de Overeenkomst niet worden aangetast.

KMO Shops en de klant verbinden zich ertoe de (geheel of gedeeltelijke) ongeldige, nietige of onafdwingbare bepaling te vervangen door een rechtsgeldige bepaling, die zal overeenstemmen met de oorspronkelijke bedoeling van partijen (incl. economische gevolgen), dan wel er zo dicht mogelijk bij aansluit.

Art. 13: Verwerking van persoonsgegevens

Indien de klant niet wenst dat zijn persoonsgegevens worden aangewend om de klant te informeren over de activiteiten van KMO Shops, kan hij dat laten weten op volgend adres: finance@kmoshops.be. De klant kan zijn persoonsgegevens raadplegen, verbeteren of wijzigen door een gedagtekende, ondertekende brief te sturen. Onder geen beding worden deze persoonsgegevens overgemaakt aan derden. Wijzigingen van contactgegevens zoals adressen, telefoonnummers en e-mailadressen van de klant moeten tijdig door de klant aan KMO Shops worden meegedeeld.

Art. 14: Toepasselijk recht en bevoegde rechter

De Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel, de Nederlandstalige Ondernemingsrechtbank  Brussel en het Vredegerecht van het derde kanton te Brussel zijn uitsluitend bevoegd om kennis te nemen van elk geschil met betrekking tot de Overeenkomst en/of de Algemene voorwaarden. De Overeenkomst en de Algemene voorwaarden worden beheerst door het Belgisch Recht.

Art. 15: Evenwichtigheid Algemene voorwaarden

KMO Shops en de klant verklaren en bevestigen dat iedere bepaling van onderhavig Algemene voorwaarden in verhouding staat tot het geheel van de andere bepalingen, dat de rechten en verplichtingen die uit deze Algemene voorwaarden voortvloeien elkaar in evenwicht houden en dat de klant de daadwerkelijk de mogelijkheid heeft gehad om over de bepalingen te onderhandelen en een invloed te hebben op hun inhoud.