Je hebt je webshop gelanceerd en bent er helemaal klaar voor om de bestellingen te zien binnenstromen. Je eerste klanten zul je gemakkelijk via jouw eigen netwerk kunnen bereiken, maar na een tijdje kan het lastiger zijn jouw klantenbestand verder aan te vullen. Je moet ervoor zorgen dat jouw producten onder de aandacht blijven en gelukkig is dat tegenwoordig helemaal niet meer zo moeilijk. Met de tips om jouw webshop producten te promoten in dit artikel zorg je ervoor dat iedereen jouw producten altijd weet te vinden.
1. Zorg voor voldoende e-mails
Tevreden klanten zijn snel geneigd nogmaals een aankoop te doen in jouw webshop, maar dan moet je er wel voor zorgen dat ze je niet vergeten. Gebruik daarom de e-mailadressen die je via jouw webshop hebt verzameld om in contact te blijven met jouw klanten. Om het jezelf makkelijk te maken, kun je er het beste voor kiezen op vaste momenten geautomatiseerde e-mails te versturen. Je kunt hiervoor gebruik maken van een gratis dienst om gemakkelijk meerdere mails uit te sturen met een vaste opmaak, zoals mailchimp.
Verstuur een bedanke-mail na elke nieuwe aankoop; creëer een nieuwsbrief met de populairste producten of nieuwste aanbiedingen en contacteer klanten die hun winkelwagentje onbetaald hebben achtergelaten om ze te helpen herinneren aan jouw producten. Zorg er in elk van deze gevallen altijd voor dat je jouw e-mail voorziet van een sterke, duidelijke titel. Deze bepaalt of een e-mail al dan niet geopend wordt. Verder moet je, net als op jouw website, gebruik maken van goede, scherpe foto’s. Vergeet niet dat de kwaliteit van jouw teksten bepalend is voor het beeld dat de klant van jouw product krijgt. Neem er dus de tijd voor en zorg ervoor dat het persoonlijkheid uitstraalt.
2. Word genoemd als cadeautip
Bij het zoeken naar een passend, vernieuwend, origineel cadeau struinen de meeste mensen tegenwoordig niet meer door fysieke winkels. In plaats daarvan typen we ‘cadeautips man’ of ‘origineel kerstcadeau collega’ in op Google. De beste zoekresultaten zijn websites die lijsten met verschillende cadeautips geven. Dit soort lijsten bestaat voor bijna elke branche en elk type ontvanger.
Denk eens goed na over wie jouw klant is en voor welke gelegenheid jouw cadeau passend zou zijn. Vervolgens ga je zelf online op zoek naar de beste websites die passen bij jouw product. Schrijf de zoekresultaten op de eerste pagina’s van Google aan en ga na of ze jouw product aan hun lijst kunnen toevoegen. Zoek uiteraard persoonlijk contact en beschrijf heel duidelijk wat jouw product uniek maakt en waarom het op hun website op zijn plaats zou zijn. Genoemd worden op andere websites zorgt voor heel veel extra bezoekers voor jouw webshop.
Ontvang de #1 webshop checklist
3. Maak gebruik van de moderne berichtgeving
4. Koppel een eigen blog aan jouw webshop
Schrijf je zelf graag en ben je bereid net dat beetje extra tijd in jouw webshop te steken? Overweeg dan zeker een blog te starten. Hoe meer actuele posts jouw website heeft, hoe beter je zichtbaar wordt voor zoekmachines (zie SEO in deel twee van dit artikel ) en hoe meer bezoekers jouw webshop dus aan zal trekken. Bovendien kan een goede blog de aandacht van andere perskanalen trekken en kunnen populaire bloggers verwijzen naar jouw blogs binnen hun eigen kanaal.
5. Geef eens gratis iets weg
Dit klinkt tegenstrijdig, omdat je jouw webshop natuurlijk voornamelijk wilt gebruiken om inkomsten te genereren. Het regelmatig doen van weggeefacties is echter een enorm goede drijfveer voor mensen om jouw webshop te bezoeken en vergroot de gunfactor voor jouw product. Bovendien heb je meer en meer mensen die jouw product ook daadwerkelijk hebben kunnen uitproberen en praten over de winst in hun eigen netwerk. Meer potentiële klanten dus!
Een bekende valkuil bij het opzetten van winacties is niet alleen het vragen van teveel informatie (als jij mensen naar hun adres gaat vragen als ze je winkel nog niet kennen, schrikt dat af), maar vooral ook het targetten van de verkeerde mensen. Je wilt uiteraard dat jouw actie terecht komt bij mogelijke klanten. Custom Audience kan hier binnen Facebook bij helpen. We vertellen je er meer over in deel 2 van dit artikel.