10 tips om jouw webshop producten promoten (deel 2/2)

10 tips om jouw webshop producten promoten (deel 2/2)

In het eerste deel van dit artikel gaven we je onder andere de tip om gebruik te maken van moderne berichtgeving en te overwegen een blog te koppelen aan jouw webshop. De huidige shoppers bevinden zich simpelweg meer en meer online en het is dan ook cruciaal dat jij hier bij de promotie van je producten in meegaat. In dit tweede deel zoomen we nog iets verder in op de kracht van sociale media, maar laten we je ook zien hoe een spontane offline actie verrassend positief kan uitpakken.

6. Vergroot je zichtbaarheid op sociale media

Instagram is 1 van de meest vooraanstaande sociale media van dit moment. Zo’n 200 miljoen gebruikers bekijken het dagelijks en het heeft een perfecte opmaak om producten overzichtelijk en aantrekkelijk in beeld te brengen. Je kunt een (weggeef)actie promoten, maar zeker ook mooie foto’s en korte filmpjes van jouw producten delen. Zorg ervoor dat je in de beschrijving altijd een link naar jouw webshop of productpagina zet en vraag andere gebruikers jouw posts te delen. Dit is een uitstekende manier om je  webshop producten te promoten

 

Veel potentiële klanten struinen tegenwoordig Pinterest af om op ideeën te komen voor nieuwe aankopen. Gebruikers kunnen een wensenlijstje aanmaken die ook door andere gebruikers gezien kan worden. Als je mooie afbeeldingen beschikbaar maakt op dit medium is de kans dus groot dat het door een hele hoop mogelijke klanten gezien wordt. Door het toevoegen van de zogeheten ‘rich pins’ kun je heel gemakkelijk extra informatie toevoegen en klanten doorverwijzen naar jouw blogposts of productpagina’s.

 

Zoals eerder gezegd, wil je er uiteraard voor zorgen dat jouw productadvertenties en foto’s terecht komen bij de juiste gebruikers. Facebook en Instagram maken het heel gemakkelijk om aangepaste doelgroepen te creëren voor jouw uitingen. Enkel door invoeren van een lijst e-mailadressen kun je er al voor zorgen dat bijvoorbeeld eerdere bezoekers van jouw webshop ook via Facebook worden geïnformeerd over jouw producten. Door enkel bepaalde website bezoekers of klanten in te voeren, kun je heel specifiek bepaalde advertenties delen met een selectief publiek.

Ontvang de #1 webshop checklist

7. Verkoop via Facebook

Naast het feit dat je kunt adverteren en foto’s kunt delen van jouw producten op Facebook, kun je nog een stapje verder gaan. We raden dit zeker aan en hebben het voor jou heel gemakkelijk gemaakt. Je kunt jouw KMO Shops webshop namelijk koppelen aan jouw Facebookpagina. Geen gedoe dus met het opnieuw toevoegen van alle producten, maar gewoon een directe integratie.

 

Door een winkel toe te voegen aan jouw Facebookpagina, bied je bezoekers de kans om de producten die ze aantrekkelijk vinden ook direct aan te schaffen. Voor veel gebruikers schrikt een pop up naar een pagina buiten Facebook vaak nog af. Door deze directe koppeling maak je jouw producten echter direct binnen hetzelfde medium beschikbaar. Minder moeite voor de bezoekers staat gelijk aan meer potentiële verkopen in jouw webshop!

8. Optimaliseer je vindbaarheid via zoekmachines (SEO)

Een goede SEO is cruciaal om ervoor te zorgen dat jouw producten op de eerste pagina’s van onder andere Google terug te vinden zijn. Als een klant zoekt naar een bepaald product wil jij natuurlijk dat jouw webshop bovenaan staat. Onze KMO Shops module heeft gelukkig al meerdere kenmerken die de vindbaarheid van jouw website verbeteren. Daarnaast zijn er enkele acties die jij zelf kunt doen ondernemen om hieraan bij te dragen. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten voor een SEO waardige webshop?

  • Zoekwoorden moeten passen bij het product en deze zo goed mogelijk beschrijven. Kies dus niet voor ‘een mooie zomerbroek’, maar eerder voor ‘rode, korte damesbroek in maat 36’. Heb je moeite met het vinden van de juiste zoekwoorden? Maak dan gebruik van bijvoorbeeld Google Zoekwoordplanner.
  • Zoekwoorden moeten voorkomen in zoveel mogelijk tekst op je website. Denk hierbij niet alleen aan blogpost en productbeschrijvingen , maar ook aan paginatitels en de metabeschrijving. Zorg voor genoeg inhoudelijke tekst en overweeg blogpost toe te voegen aan jouw webshop, zoals we in het eerste deel van dit artikel beschreven . Je zorgt er zo voor dat de zoekmachine genoeg heeft om zich op te baseren en de zoekwoorden vaak genoeg tegen komt om jouw pagina hoger te plaatsen in de resultatenlijst.
  • De URLs en bestandsnamen moeten gelijk zijn aan de inhoud van de pagina.
  • De sitemap.xml moet toegevoegd zijn aan Google Search Console. Op deze manier kan de zoekmachine jouw webshop makkelijk doorlopen en indexeren.

 

Het kost misschien even wat tijd, maar dit is het zeker waard. Potentiële klanten doen nou eenmaal hun eerste vooronderzoek vaak via zoekmachines en je wilt dus zeker zijn dat jij hierin zo snel mogelijk naar boven komt.

Gratis E-book

De #1 webshop checklist

9. Creëer sterke mond tot mond reclame

Mond tot mond reclame is misschien wel de oudste vorm van reclame, maar daarom niet minder effectief. Mensen blijven sociale wezens en nog altijd baseren klanten zich bij hun uiteindelijke beslissing vaak nog op de mening van anderen. Je moet er dus voor zorgen dat mensen over jouw product praten zodat de aandacht van andere potentiële klanten getrokken wordt.

 

Het internet biedt hiervoor heel veel mogelijkheden en bovendien kun je heel goed volgen hoe én waar er precies over jouw producten gesproken wordt. Om het meeste te halen uit deze moderne mond tot mond reclame, zijn een aantal dingen van belang:

  • Zorg voor een geweldige klantenservice. Ben bereikbaar en zorg ervoor dat klanten hun bestellingen altijd goed ontvangen.
  • Hou het Analytics gedeelte in jouw module in de gaten.
  • Zorg ervoor dat klanten jouw producten kunnen delen via sociale media. Creëer zelf regelmatig posts en link jouw sociale media aan je webshop.
  • Motiveer klanten om te verwijzen naar jouw webshop door het versturen van goede nieuwsbrieven die makkelijk door te sturen en via sociale media te delen zijn.
  • Maak een connectie met bloggers en influencers (zie deel 1 van dit artikel). 
  • Zorg dat je verschillende recensies van eerdere klanten toevoegt aan jouw webshop. Ook deze ‘mond tot mond reclame’ kan bezoekers over de streep trekken.

10. Open een pop-up winkel

Nu je het succes ervaart van online te verkopen, zit je misschien helemaal niet te wachten op het draaiende houden van een fysieke winkel. Mogelijk verkoop je zelfs alleen online en is dat je focuspunt. Verras jouw klanten en netwerk dan eens met de mogelijkheid om enkele van jouw nieuwe producten eenmalig in het echt te zien. Door dit creatief aan te pakken en de exclusiviteit te benadrukken, zorg je ervoor dat bezoekers nieuwsgierig worden én maak je zelfs kans op gratis publiciteit in de lokale media. Bovendien is dit de uitgelezen kans om jouw online klanten eens in het echt te leren kennen en nog meer over hen te weten komen.

Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]